RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Tuinketen Walter Van Gastel wil verdubbelen

icon
In bleed25 oktober, 2011


Walter, vanwaar die plotse versnelling?

WWalter Van Gastel en Koen Anné.V.G. : “We moeten alert zijn. Collega’s uit Duitsland, Frankrijk en Nederland kijken ook richting Belgenlandje, dus mogen we ons zeker de kaas van het brood niet laten eten.

Ook nu Koen Anné naast mij de leiding heeft genomen, hebben we de kracht om samen vooruit te gaan. Het speelde al twee jaar in mijn hoofd dat de organisatie stilaan te groot werd om alleen te besturen. Ik deed echter niets concreet met die wetenschap, totdat ik Koen tegen kwam. Toen ook mijn familieleden achter onze samenwerking stonden, was de beslissing snel een feit. Hij is bereid mee de mouwen op te stropen, en dat was doorslaggevend.”

Fotograaf foto rechts: Patje Verbruggen voor Trends Magazine

Koen, jij bent dus de drijfveer voor de groei?

K.A. : “Nee, die ‘drive’ zat er bij Walter natuurlijk ook in. Maar er zijn maar 24 uren op een dag, dus alleen kun je onmogelijk alles gedaan krijgen. Ik houd mij vooral bezig met het uitwerken van structuren, zoals inkoopcentralisatie  en assortimentsmanagement. Vroeger hadden we acht aparte vennootschappen en aparte structuren. Nu hebben we een matrixorganisatie met één structuur en één assortiment, waaruit vestigingen kunnen kiezen. Zo krijgen we – door de opgetelde volumes – betere marges en betere condities naar onze klanten toe. Zij zijn uiteindelijk de grote winnaars. De rotatie wordt daardoor trouwens ook groter.

We vonden het overigens niet kunnen dat een Walter Van Gastelklant in een andere winkel van dezelfde keten een ander assortiment te zien krijgt, dus hebben we de beslissingsboom omgedraaid: als we één centraal assortiment hebben, hebben we opgetelde volumes en daaruit volgen grotere marges. Zo wordt ruimte gemaakt om te groeien. Een verdubbeling van het aantal tuincentra behoort zeker tot de mogelijkheden.”

Komen die nieuwe winkels allemaal onder eigen beheer?

W.V.G.: “Een gezonde mix zou ideaal zijn, we sluiten dus geen franchise uit. We juichen eventuele franchise zelfs toe, maar enkel als ondernemers met eenzelfde communicatie, assortiment en visie willen werken. De optelsom van het geheel is tenslotte veel groter dan van elk apart, zoals ooit een beroemd iemand zei. Je mag ook niet vergeten dat we 25 jaar voor onze merkbekendheid hebben betaald. Het wordt dus tijd dat we onze winkels naar de mensen brengen. We denken onderscheidend te zijn.”

Zijn er nog voorwaarden om een succesvolle winkel te hebben?

Van Gastel EkerenK.A. : “Een ideale winkel heeft eigenlijk minimum 4.000 m² nodig, en daar wringt het schoentje.  Wij hebben grote locaties nodig, aangezien we geen rekken kunnen zetten. Bij ons is alles vlak en dat betaal je cash in meters.”

W.V.G. : “Locaties van die aard zijn zeer moeilijk te vinden aan een aanvaardbare prijs. Een winkel mag qua huurprijs de 10% namelijk niet overstijgen. Als je daarboven gaat, pleeg je quasi gegarandeerd zelfmoord. Maar als je daarbovenop nog een mooi assortiment en goed personeel kunt krijgen, kan het quasi niet meer stuk.”

Dan zijn jullie ook volop personeel aan het rekruteren voor Olen en Ninove?

K.A. : “Inderdaad, er komen bovenop de 135 mensen die we nu in dienst hebben nog eens 60 personen bij. We zijn ervan overtuigd dat we nieuwe medewerkers een goede ontvangst en toekomst kunnen bieden, vermits ze in een groeibedrijf komen.”

Heb je de markt zien veranderen na al die jaren, Walter?

W.V.G. : “ZekeVan Gastel kersthappeningr weten. Vroeger lag de druk op het voorjaar, tegenwoordig wordt de meeste omzet in het najaar opgetekend. De consument heeft vandaag echter een drukker bestaan en heeft geen tijd meer. De bloemenperken, waar een grote rotatie op was en die in de lente werden aangelegd, worden steevast vervangen door planten waar bijna geen werk aan is, zoals buxus, hortensia, lavendel of klimop. De grotere tuinen in socio-economisch rijkere gebieden worden nu bovendien beheerd door de tuinman die zijn eigen inkoopkanalen (en dus marges) heeft.

De eindeloze investering in kerst heeft ons bovendien geen windeieren gelegd. Al maakt de omzet van kerstartikelen ‘maar’ 15% van het geheel uit, ze geven ook een enorme ‘omzetboost’ aan de rest van onze artikelen.”

K.A. : “Voor kerst is de consument bereid langere afstanden te rijden; ze maken er dan graag een uitstap van. Als het niet sneeuwt zijn de mensen bereid om 100 km te rijden om de kerstsfeer op te snuiven. Het wordt een dagje ‘Van Gastelen’ als het ware. Het voordeel van een grotere reistijd rond een winkelpunt is natuurlijk ook dat dat meer mensen in de winkel geeft.

Veel mensen kennen dus onze zaken. Alleen missen we die klanten in het voorjaar, aangezien de bereidheid om kilometers te rijden voor enkele planten of bloemen minder groot is. En het is tijd om daar verandering aan te brengen.”

W.V.G. : “Onze kersthappening is er gekomen omdat vroeger oktober, november en december ‘dode maanden’ waren. Met uitzondering van een piekje rond Allerheiligen! Helaas blijven de vaste kosten in die periode wel lopen… We hadden dit kunnen opvullen met speelgoed, zoals enkele collega’s doen, maar dat vind ik te ver van een tuincentrum verwijderd. Daarom zijn we voluit voor de kerstsfeer gegaan. En met succes: we hebben van de zwakste maanden de sterkste gemaakt! Oktober, november en december zijn nu de toppers. Vroegere toppers maart, april en mei komen nu achter die eindejaarsperiode. We hebben echt van onze zwakte onze sterkte gemaakt.”

Wat ga je met de vrijgekomen uren doen, Walter?

W.V.G. : “Knowhow doorgeven. De kennis die je opdoet door ’s morgens om 3 uur uit je bed te komen om op 5 uur op de vroegmarkt staan en te weten welke bloemen je koopt en welke niet.  Want waar kun je het verschil maken in deze branche? De meesten kopen tegenwoordig via groothandels en  zijn overgeleverd aan hetgeen zij aanbieden. Ze zijn dus de voeling met hun ‘core business’ kwijt… maar ook die marges. Bovendien missen ze de opportuniteiten die zich die dag aandienen.

Van Gastel keukenatelier Ekeren
Die knowhow mag niet verloren gaan. Stiekem hoop ik dat één van mijn dochters ooit zo vroeg wil opstaan… Ik wil hier trouwens graag toegeven dat ik een zwak heb voor bloemen en planten omdat de moeilijkheidsgraad zo hoog ligt. Het is een branche met snel bederf, logistieke uitdagingen, nood aan koeling, vaak veel transport en ga zo maar door. Vergeet niet dat het hier gaat over 40% van de omzet, vandaar dat die kennis absoluut moet doorgegeven worden.”

Jullie spelen niettemin op vele markten mee. Bloemen, planten en decoratie, maar ook dierenvoeding en -verzorging, tuinmeubelen, kerstartikelen en een kookatelier maken allemaal deel uit van het aanbod.

W.V.G. : “Inderdaad, en we moeten iedereen dezelfde service geven. Bijvoorbeeld de jonge kerel die een bloempje koopt voor zijn lief. Je kan denken dat het papiertje, het lint, de werkminuten enzovoorts meer kosten dan de bloem zelf. Echter, diezelfde jongeman koopt een paar jaar later misschien een deel van zijn huisraad in onze zaken. Alle schakels in de ketting moeten alert zijn en de service geven die ze zelf graag willen als zij klant zouden zijn. Enkel zo kunnen we die verdubbeling waarmaken, en succesvol zijn.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Walter, vanwaar die plotse versnelling? W.V.G. : “We moeten alert zijn. Collega’s uit Duitsland, Frankrijk en Nederland kijken ook richting Belgenlandje, dus mogen we ons zeker de kaas van het brood niet laten eten. Ook nu Koen Anné naast mij de leiding heeft genomen, hebben we de kracht om samen vooruit te gaan. Het speelde al twee jaar in mijn hoofd dat de organisatie stilaan te groot werd om alleen te besturen. Ik deed echter niets concreet met die wetenschap, totdat ik Koen tegen kwam. Toen ook mijn familieleden achter onze samenwerking stonden, was de beslissing snel een feit. Hij...

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    In bleed19 april, 2016
    Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

    Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn. Start in de vierde stad van Nederland Utrecht is met zo’n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. “We...

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN