RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Bol.com en Rakuten lanceren abonnement voor e-books

icon
m-Tail22 februari, 2017

Bol.com lanceert in samenwerking met Rakuten Kobo een abonnementsdienst voor e-books. Voor een vast bedrag van 9,99 euro per maand krijgt een abonnee zo toegang tot het volledige assortiment digitale boeken van Bol.com.

40.000 boeken

Bij de lancering van de dienst Kobo Plus zijn alvast meer dan 40.000 verschillende titels, waarvan 16.000 Nederlandstalige, meteen beschikbaar. Ook de nieuwste boeken behoren tot het assortiment en de komende maanden wordt het aantal nog verder uitgebreid.

 

“Met de lancering van een e-book-abonnement vandaag, geven we een nog beter antwoord op de veelgestelde vraag om een breed aanbod boeken, inclusief nieuwe titels en bestsellers, digitaal beschikbaar te maken tegen een aantrekkelijk tarief. Het vormt een goed alternatief voor het bestaande aanbod van diensten die digitale boeken tegen een vast tarief aanbieden, zoals de bibliotheek, maar waarbij het aanbod relatief beperkt is in omvang en nieuwe titels”, aldus Daniel Ropers, algemeen directeur bol.com.

 

Samenwerking sinds 2014

Bol.com werkt voor Kobo Plus samen met Rakuten Kobo. “Wereldwijd is de vraag naar onbeperkte toegang tot muziek en films explosief gegroeid, en we zien dezelfde trend met boeken nu digitaal lezen bij het grote publiek in Nederland en België is doorgebroken. Door de kennis en het bereik van bol.com en Kobo te combineren biedt het e-book-abonnement Kobo Plus de ultieme leeservaring”, zegt Pieter Swinkels van Kobo. Beide partijen integreerden in 2014 al hun leessystemen, waardoor gebruikers van Kobo e-readers eenvoudiger toegang kregen tot het aanbod op bol.com.

 

Dat bol.com samenwerkt met een dochteronderneming van Rakuten is misschien een beetje verrassend, aangezien het Japanse concern wereldwijd ook achter een aantal webshops zit. Rakuten Kobo is wereldwijd echter een grote partij op vlak van digitaal lezen en is in Nederland en België marktleider op vlak van e-readers. De combinatie van het bereik van bol.com en Rakuten Kobo is dan eigenlijk bijna vanzelfsprekend.

 

Piraterij bestrijden

Kobo Plus slaagt er in om een groot aanbod aan te bieden, vanwege een goede samenwerking met de uitgevers en de auteurs. “Natuurlijk zal een nieuw model voor alle betrokkenen even wennen zijn. Zo betekent een nieuw verdienmodel voor ons als uitgever een andere benaderingswijze richting onze auteurs en voor hen geldt dat er op een andere manier voor hun werk betaald gaat worden”, zegt CEO Patrick Swart van WPG Uitgevers.

 

Daarnaast hopen alle partijen dat dit soort diensten de piraterij kan tegengaan, zoals al is gebleken bij abonnementsdiensten voor film en muziek. “Met de lage prijs in combinatie met het gebruiksgemak en het grote aanbod e-books, verlaagt het abonnement de drempel om legaal te downloaden en is de verwachting dat de vraag naar e-readers verder zal groeien”, aldus Ropers.

 

Bol.com is natuurlijk niet de eerste partij wereldwijd die met dit soort abonnement op de proppen komt. In het buitenland zijn er al initiatieven te vinden zoals Kindle Unlimited van Amazon en Skoobe in Duitsland. In Nederland bestaan ook al Yindo en Bliyoo. Die laatste is een onderdeel van Bruna, maar zou minder succesvol zijn dan verhoopt.

Meer m-Tail
Bekijk meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN