RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Consument tevreden met Chinese webshops

icon
m-Tail21 februari, 2017

Uit een bevraging door de Consumentenbond blijkt dat de gemiddelde Nederlandse consument best tevreden is met Chinese webshops. 80% procent van de panelleden zegt in de toekomst opnieuw een bestelling te zullen plaatsen bij een Chinese webshop.

Kwart kreeg defect of verkeerd product

Slechts 8% van de 1.666 respondenten spreekt van een slechte ervaring en zal in de toekomst Chinese online winkels vermijden. De populairste Chinese webwinkel in Nederland is Aliexpress. Ook Dealextreme, Miniinthebox, Lightinthebox en Tinydeal krijgen veel Nederlandse klanten over de vloer.

 

Ondanks het positief beeld van de webshops, zijn er het voorbije jaar toch heel wat problemen gemeld. Ongeveer een kwart van de respondenten zei een probleem gehad te hebben met een product: 9% kreeg een defect product, 6% een beschadigd product en nog eens 11% had last van andere zaken, zoals een verkeerd product. Het grootste probleem blijkt echter de levertijd te zijn: ondanks de erg ruime levertijden (tot wel 25 werkdagen) kreeg s lechts 60% zijn laatste bestelling op tijd aan.

 

Tevreden over klantenservice

De Consumentenbond nam ook zelf de proef op de som en bestelde twintig producten bij Chinese webshops. Gemiddeld duurde het 27 dagen voor een pakje werd geleverd: de snelste leveringen gebeurden na 8 dagen, maar op één product moest maar liefst 69 dagen gewacht worden. Ook over de klantenservice zijn er weinig klachten: de gemiddelde score lag op 7,2 en ook de Consumentenbond zelf vond de reacties bevredigend wanneer er een probleem werd aangekaart. Het enige probleem hier is dat de communicatie vooral in het Engels gebeurt, maar dat de kennis van die taal soms matig is.

 

De Chinese webwinkels zetten sinds 2014 de aanval in op de Nederlandse markt en sindsdien hebben een aantal grote Chinese bedrijven hun webshop naar het Nederlands vertaald. Dankzij hun lage prijzen en gratis verzending zijn ze een stevige concurrent voor de lokale webshops. Thuiswinkel.org stelt zich wel vragen bij die lage prijzen. “De webwinkels krijgen ondersteuning van de Chinese overheid. Die zorgt dat zij goedkoop kunnen exporteren”, stelt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org.

Meer m-Tail
Bekijk meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN