RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Lucien Joppen
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Google: consument shopt specifieker

icon
m-Tail10 maart, 2017

Consumenten zoeken op het internet steeds specifieker om precies dat te vinden waarnaar ze op zoek zijn. Als het gaat om shoppen, kunnen retailers en producenten de consument helpen met zijn zoektocht én profiteren door hun onlinesales op te krikken.

 

Gerichter zoeken

Dat stelt Clemmentijn Treinen, Industry Head Purely Online Players bij Google: “Consumenten zijn meer dan ooit online en kopen ook regelmatig online. In 2016 deelde het CBS mee dat nu al 7 op de 10 Nederlanders online koopt. Zij zoeken vooral steeds meer op hun mobiele devices naar informatie over producten en diensten. Daarbij zoeken zij steeds gerichter en verwachten dan ook dat de zoekresultaten hun vraag zo goed mogelijk beantwoorden.”

Dat is inmiddels ook het geval, aldus Treinen. Anno 2016 krijgen Google-surfers niet meer een simpele lijst met zoekresultaten, maar een gevarieerd palet aan informatie die aanvullend is op de zoekopdracht, zoals testfragmenten uit Wikipedia, links naar shoppingsites, reviews of suggesties voor vergelijkbare producten en/of diensten.
 

Relevante data

Google kan deze shoppinggerelateerde zoekopdrachten optimaal afhandelen als het beschikt over zo veel mogelijk revelante data van producten of diensten die retailers en producenten online aanbieden, aldus Treinen.

“We hebben gestructureerde data nodig en dat begint met de productcatalogus van de aanbieders. Deze catalogus vormt tevens de centrale database op basis waarvan content richting andere platforms, bijvoorbeeld een Facebook of een van de vele vergelijkingssites, kan worden geupload. Kleinere aanbieders kunnen deze data handmatig in zogenaamde product feeds aanleveren aan ons, grotere retailers/fabrikanten doen dit automatisch, via een API (Application Programming Interface).”

“Dit heeft als voordeel dat dynamische data, zoals beschikbaarheid of prijs, real time door ons worden meegenomen. Wat consumenten dan op hun beeldscherm krijgen, is dan ook de meest actuele informatie. Dat voorkomt teleurstellingen achteraf als blijkt dat een item out-of-stock is of ineens duurder is geworden.”
 

GTIN verplicht

Wat betreft de data die Google nodig heeft, onderscheidt het twee niveau’s. De eerste is de taxonomie, waarin productcategorie, productgroep, type product et cetera wordt meegenomen. Het tweede niveau gaat dieper en gaat over productspecificaties, zoals kleuren, maten en – zeer belangrijk – het GTIN, de unieke identificatiecode van het item.

“De GTIN (EAN-code) is een verplicht veld. Immers, via een GTIN kunnen we zoveel mogelijk producten in een bepaalde context weergeven en voorkomen dat er zo min mogelijk niet-relevante producten worden getoond. Daar zit de consument ook niet op te wachten.”

Treinen geeft aan dat Google zelf actief websites afstruint of ‘crawlt’ om optimale zoekresultaten te presenteren. Ook hier kunnen retailers Google en zichzelf helpen door hun websitedata gestructureerd weer te geven. De organisatie Schema.org heeft hiervoor richtlijnen ontwikkeld.
 

Modesector voorloper

Gevraagd naar de ‘datadiscipline’ van verschillende sectoren, noemt Treinen de modesector als een voorloper. “Deze sector heeft al vanaf het prille begin te maken gehad met meerdere dimensies in hun producten. Kleuren, stoffen, materialen en maten vragen om specifieke details die belangrijk zijn voor de consument om tot een aankoop online over te gaan. Vandaar dat deze partijen ook beschikken over complete datasets van hun assortiment en de verantwoordelijkheid voor datakwaliteit intern hebben geregeld. Het spreekt voor zich dat deze grotere spelers hun data via een API aanleveren.”

Food is een sector die nog het nodige kan leren van mode, aldus Treinen. Food is sowieso nog geen succes in online sales, vergeleken met non-food. “Het is complexer, onder meer door verschillende stromen (ambient, vers, vries), en de verhouding tussen volume/gewicht en waarde is ongunstig voor bezorging. Vandaar dat foodretailers niet of nauwelijks product data aan ons leveren.”

Uiteindelijk zal de foodsector ook meer en meer online gaan opereren. De move van Amazon naar food zal de meeste foodretailers niet zijn ontgaan.
 

Verhaal is belangrijk

De retailers die hun zaakjes goed op orde hebben, boeken ook vaak goede resultaten, aldus Treinen. Er is een causale relatie tussen ‘datadiscipline’ en online conversie. 

“Met name productomschrijvingen zijn belangrijk”, aldus Treinen. “Het verhaal achter het product moet de koper verleiden. Bijvoorbeeld, je verkoopt een gitaar. Wat zijn de usp’s van die gitaar? Zijn het de materialen, het merk, het design? Google kan kopers voor jouw etalage ’trekken’, maar de koper moet uiteindelijk wel zijn digitale pitch houden. Een ander belangrijk element zijn reviews. Uit intern onderzoek blijkt dat een product met reviews – ratings van consumenten – hoger clickthroughrates (doorkliks, red.) realiseert dan een product zonder.”

Aangezien de digitale retail steeds internationaler wordt, zie de gang van Coolblue naar België/Frankrijk, verwacht Treinen dat productomschrijvingen in meerdere talen in de nabije toekomst in verschillende talen beschikbaar moeten zijn. “Het organiseren en structureren van product data kan uiteindelijk ook weer de vertalingen schaalbaarder maken en de drempel naar het buitenland verlagen. Met het vergroten van het bereik en afzetmarkt kan op die wijze de investering in goede data door schaalvergroting rendabeler worden gemaakt.”

Meer m-Tail
Bekijk meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN