RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nederlanders shoppen steeds vaker online

icon
m-Tail14 juni, 2016

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) blijkt dat in 2015 71% van de Nederlanders een online aankoop heeft gedaan. Daarmee behoort ons land tot de vijf beste landen in Europa.

Aantal online shoppers op 10 jaar verdubbeld

Het is bovendien een verdubbeling van het aantal online shoppers in de voorbije tien jaar. Die evolutie is trouwens in heel Europa te zien, want momenteel winkelt meer dan de helft van de Europeanen online, in 2005 was dat nog maar een kwart. De enige vier landen die het beter doen dan Nederland zijn Denemarken, Luxemburg, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

 

Nederlanders blijven daarbij wel trouw aan hun eigen land, want 93% koopt in eigen land, terwijl 30% ook koopt bij webshops in een ander EU-land en slechts 20% buiten de EU. Daarmee zit Nederland dicht bij het Europese gemiddelde. In België koopt 63% dan weer in andere EU-landen, terwijl dat in Luxemburg zelfs 90% is.

 

Bijna helft detailhandelaars verkoopt online

Twee op de vijf Nederlandse internetshoppers geven tijdens zijn aankopen een bedrag uit tussen 100 en 500 euro. Slechts in 7% van de gevallen gaat het over bedragen van 1.000 euro of meer: in het Verenigd Koninkrijk is dat maar liefst 25%.

 

Het groeiend aantal online shoppers heeft ook zijn impact op het aantal webwinkels: in 2010 verkocht slechts 24% van de bedrijven in de detailhandel online, maar vorig jaar was dat al opgelopen tot 42%. Vooral in de consumentenelektronica is er sprake van een stevige opmars. Over alle sectoren heen verkoopt ongeveer een kwart van de bedrijven online en samen zijn ze goed voor 13% van de totale omzet. Met die 25% doet Nederland het beter dan het Europese gemiddelde, maar moet het wel nog Ierland, Zweden, Denemarken, Duitsland en België voor zich dulden.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Algemeen15 juli, 2025
    Waarom Shopify AI-bots tegenhoudt aan de kassa
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Blokker-eigenaar Roland Palmer ziet potentieel voor 200 winkels
  • icon
    Food23 juli, 2025
    Lotus Bakeries daagt Holie’s voor de rechter wegens suikerscore
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN