RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags greenwashing
  • Bedrijven ASDAAsosBoohoo
  • Onderwerpen duurzaamheid
  • Geografie Verenigd Koninkrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Doen Boohoo en Asos aan greenwashing?

icon
Mode2 augustus, 2022

Zijn de duurzame collecties van fastfashionspelers wel echt groen? De Britse concurrentiewaakhond betwijfelt het en lanceert een onderzoek naar de Britse moderetailers Asos, Boohoo en het merk George (van Asda).

Slechts 20% gerecycleerd materiaal

De Britse concurrentie- en marktautoriteit (CMA) heeft zo zijn vermoedens dat de drie fastfashionspelers aan greenwashing doen. Ze zouden beweren duurzaam te zijn, zonder die claims hard te kunnen maken: dat wil zeggen dat ze eigenlijk dus consumenten misleiden. Met name voor zogezegd groenere collecties, zoals ‘George for Good’ en ‘Responsable edit’ bij Asos, zou dat het geval zijn.

Alleen al de namen kunnen mogelijk de indruk wekken dat de kleren milieuvriendelijker zijn dan ze in werkelijkheid zijn, vreest de CMA, net omdat ze zo breed en vaag zijn. Ook vraagt de marktautoriteit zich af of consumenten geen strengere duurzaamheidscriteria verwachten. Beseffen mensen bijvoorbeeld wel dat sommige producten slechts 20% gerecycleerde stof bevatten, ook al worden ze gepromoot als ‘met gerecycleerd materiaal’?

De CMA vreest bovendien dat klanten te weinig informatie krijgen over die eco-collecties, bijvoorbeeld over de samenstelling van sommige zogeheten ecologische stoffen. Ook verklaringen van de bedrijven over accreditatieregelingen en -normen voor stoffen kunnen misleidend zijn en sommige artikelen zijn in deze collecties opgenomen terwijl ze niet aan de criteria voldoen. De waakhond zegt daarom nu “tot op de bodem uit te zoeken” of de groene beweringen van de bedrijven klanten misleiden.

Risico op misleiding neemt toe

“Mensen die ‘groen’ willen kopen, moeten erop kunnen vertrouwen dat ze niet worden misleid. Milieuvriendelijke en duurzame producten kunnen een rol spelen bij de aanpak van de klimaatverandering, maar alleen als ze echt zijn. We zullen de groene claims van Asos, Boohoo en George bij Asda nauwkeurig onderzoeken om te zien of ze kloppen. Als we merken dat deze bedrijven misleidende milieuclaims gebruiken, zullen we niet aarzelen om actie te ondernemen – zo nodig via de rechter”, zegt Sarah Cardell, interim-CEO van de CMA.

Sinds januari van dit jaar richt de CMA haar blik op de modesector, omdat Britse consumenten jaarlijks naar schatting 54 miljard pond aan kleding uitgeven en de bezorgdheid toeneemt over potentieel misleidende groene claims. Vorig jaar publiceerde de autoriteit daarom een handleiding over hoe bedrijven op een goeie manier over hun duurzaamheid kunnen communiceren.

Aangezien Asos en Boohoo Britse bedrijven zijn, spitst het onderzoek zich op deze spelers toe, maar dezelfde vragen kunnen ook over andere modemerken worden gesteld. Bovendien breidt de Britse concurrentiewaakhond zijn onderzoek later verder uit naar andere sectoren.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode12 december, 2025
    Lululemon zet CEO aan de deur

    De Canadese sportmodeketen Lululemon heeft zijn CEO Calvin McDonald aan de deur gezet, met ingang vanaf 31 januari 2026. De zoektocht naar een opvolger is begonnen, intussen nemen CFO Meghan Frank en CCO André Maestrini het stokje over.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Mango groeit in sneltempo naar 60 winkels in VS

    Mango is aan een forse versnelling bezig in de Verenigde Staten: met een winkel in Chicago bereikt de keten de mijlpaal van zestig locaties in de VS. De vooruitgang is opmerkelijk: de kaap van vijftig werd pas in juni gerond.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Onderzoek: gerecycled polyester is vervuilender dan nieuw

    Een nieuw onderzoek ondergraaft de duurzaamheidsreputatie van gerecycled polyester (rPET), een materiaal dat de mode-industrie jarenlang als ecologisch alternatief heeft gepositioneerd. Tijdens het wassen blijkt rPET aanzienlijk meer microplastics uit te stoten dan nieuw polyester.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN