Zwakke prestaties van PrettyLittleThing wegen op de cijfers van Debenhams Group, die daarom overweegt om het ooit hippe jongerenmerk te verkopen. De retailer wil nog sterker inzetten op een kostefficiënt marktplaatsmodel.
Krimp voor jongerenmerken
Over het afgelopen boekjaar, dat eind februari werd afgesloten, zag Debenhams (met het vroegere Boohoo) de aangepaste brutowinst stijgen met 3% tot 41,6 miljoen Britse pond (49 miljoen euro), maar de bruto-omzet (gross merchandise value) daalde met 10% tot bijna 2,32 miljard Britse pond (2,7 miljard euro). Dat is vooral te wijten aan een daling met 22% van de jongerenmerken binnen de groep. Het merk Debenhams sprong er positief uit, met een stijging van 34% tot 654 miljoen Britse pond (770 miljoen euro).
Ondanks een recente herlancering drukt PrettyLittleThing merkbaar op de groepscijfers. De directie onderzoekt daarom een verkoop: “We hebben een helder plan om het bedrijf te transformeren en een routekaart naar duurzame winstgroei. We focussen op de grote kans voor het merk Debenhams”, zei CEO Dan Finley. Zijn recept is duidelijk: een marktplaatsmodel dat goedkoop cash genereert. “Dit wordt een meerjarenomslag. Als onderdeel van onze doorlopende bedrijfsreview verkennen we een mogelijke verkoop van PrettyLittleThing.”


