RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
  • Bedrijven Zalando
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Enorme winstgroei Zalando verbergt teleurstellende verkoopcijfers

icon
Mode2 november, 2023

Het was een kwartaal met hoogtes en laagtes bij Zalando: alle verkoopcijfers gingen in het rood, maar onder de streep staat toch een winststijging van 72% te blinken.

Seinen op rood

Ook de allergrootsten kampen met de post-coviddip: zo werd er op het Zalando-platform afgelopen kwartaal voor 2,4% minder verkocht dan een jaar eerder: de brutowaarde van de verkochte goederen kwam uit op 3,2 miljard euro. De groepsinkomsten daalden met 3,2% naar 2,2 miljard: zowel binnen de Duitstalige kernmarkt als daarbuiten gingen de verkopen omlaag. Het platform verwijst daarvoor naar de “lastige macro-economische situatie” en de extreem warme septembermaand die klanten ervan weerhield om al herfst- en winterkleding te kopen.

Ook andere indicatoren gingen in het rood: er waren minder actieve klanten (Zalando dreigt zo zelfs weer onder de magische grens van de vijftig miljoen actieve klanten te geraken, de teller staat nog op 50,1 miljoen), fors minder bestellingen (van 58,8 miljoen naar 54,5 miljoen) en minder bestellingen per klant. Gelukkig voor de Duitsers ging de gemiddelde bestelwaarde wel licht omhoog naar 58,9 euro.

Daar staat wel tegenover dat de aangepaste brutowinst met bijna driekwart aangroeide tot 23,2 miljoen euro. Lagere logistieke kosten speelden daarin een hoofdrol. Met de combinatie “dalende verkopen maar stijgende winst” zet Zalando de resultaten van het tweede kwartaal naadloos verder.

Vertrouwen in innovaties

Zalando bevestigt zijn winstprognose voor het volledige boekjaar (tussen 300 en 350 miljoen euro), maar schrapt wel alle vooruitzichten op omzetgroei. In plaats van een voorspelling “tussen een daling van 1% en een stijging van 4%” gaat de prognose nu enkel nog over “een daling tussen 3 en 0,5%”.

Het Duitse platform zegt ook vertrouwen te hebben in twee recente innovaties, die voor verbeterde resultaten moeten zorgen. Stories on Zalando werd in september gelanceerd en moet luxemerken aantrekken, terwijl ZEOS (een lancering in oktober) Zalando’s logistieke netwerk openstelt voor andere merken en webshops.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode23 mei, 2025
    Nike keert terug naar Amazon

    Na een afwezigheid van zes jaar gaat Nike weer rechtstreeks verkopen op het Amazon platform. Tegelijk kondigt het bedrijf ook prijsverhogingen aan, die het gevolg zijn van Amerikaanse invoerheffingen.

  • icon
    Mode22 mei, 2025
    Waarom Naf Naf voor derde keer in vijf jaar gerechtelijke bescherming vraagt

    Naf Naf heeft opnieuw gerechtelijke bescherming aangevraagd. De Franse modeketen vraagt zes maanden tijd om een doorstartplan uit te werken. Voor de ooit iconische formule is het al de derde reorganisatie sinds 2020.

  • icon
    Mode21 mei, 2025
    Chaussea en vanHaren grootste winnaars na faillissement Bristol

    Het faillissement van Bristol vorig jaar heeft geleid tot belangrijke verschuivingen in de schoenretailmarkt, zowel in België als in Nederland. Een nieuwe analyse onderzoekt wie het meest kon profiteren van het wegvallen van een concurrent.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN