RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Gucci
  • Onderwerpen Rechtszaak
  • Geografie Japan
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gucci delft onderspit tegen bijzondere Japanse modecultuur

icon
Mode29 augustus, 2022
Tupungato / Shutterstock.com

Gucci verliest zijn rechtszaak tegen het Japanse merk Cuggl, met een logo dat op de T-shirts van het label wel erg op het luxemerk lijkt. Toch is het geen namaak, maar parodie, klinkt het verdict. De uitspraak zegt veel over de bijzondere modecultuur in Japan.

De retailwereld uitdagen

De Japanse modestart-up Cuggl specialiseert zich in het parodiëren van luxemerken met T-shirts die vet knipogen naar de logo’s van de labels. Zo heeft de naam Cuggl ogenschijnlijk weinig uitstaans met Gucci, tot de onderste helft van de naam strategisch onzichtbaar wordt gemaakt op de shirts. Hetzelfde geldt voor de gepatenteerde naam GUANFI, dat dan opeens verdacht veel lijkt op Chanel.

Toch oordeelt het Japanse octrooibureau nu dat Gucci geen reden heeft om te protesteren tegen Cuggl, want dat consumenten heus wel slimmer zijn en er geen oprechte verwarring mogelijk is. De Japanners hebben dus niet “de kwaadwillige bedoeling om goodwill en reputatie te misbruiken”, zoals Gucci argumenteerde volgens The Financial Times.

Cuggl parodieert nog een resem andere bekende merken, van Puma tot Prada, en past daarmee perfect in de eigenzinnige modecultuur in Japan. In een land vol contrasten dagen heel wat creatieve kledingmerken en subculturen de gevestigde modewereld uit met humor en innovatie. Op de Retailhunt naar Tokio van RetailDetail leer je er de inspirerende retail en trends kennen.

Schrijf je nog snel in voor één van de drie groepen op maat:

  • 2-8 okt – Retailhunt Tokio food

  • 9-15 okt – Retailhunt Tokio fashion

  • 16-22 okt – Retailhunt Tokio home & real estate

Aarzel niet: per tour zijn nog maar een paar plaatsen beschikbaar. Vol = vol. Eind deze maand sluiten de inschrijvingen af.

Klik hier voor meer informatie en boekingen.
Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest

    Op een bijzondere ondernemingsraad volgende week donderdag vrezen de 5.000 Belgische medewerkers van Nike voor ontslagen. Het sportmerk is zijn voorsprong aan het verliezen en CEO Elliott Hill moet op zoek naar 2 miljard dollar aan besparingen.

  • icon
    Mode28 mei, 2025
    Shein wijzigt beursplannen: ruilt Londen voor Hong Kong

    Omdat Shein geen goedkeuring kreeg van de Chinese toezichthouders voor een beursgang in Londen, zou het controversiële e-commercebedrijf nu binnen het jaar op de beurs in Hong Kong willen noteren.

  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje

    H&M zet zijn vernieuwingstraject in België voort met de heropening van de winkel in de Langemunt in Gent. Volgens de keten wil de nieuwe architecturale aanpak — helderder, ruimer en verfijnder — bijdragen aan “meer inspirerende modeverhalen” en een “vlottere, omnichannel winkelervaring”.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN