RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven H&M
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Zweden
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

H&M herstelt winst ondanks omzetdaling

icon
Mode30 januari, 2025
H&M Pop-up Le Marais

Hoewel de groepsomzet van H&M vorig jaar zowel in het vierde kwartaal als over het hele jaar met 1% daalde, steeg de winst. Na een moeilijke periode denkt de modereus weer op de goede weg te zitten.

Traag maar winstgevend eindejaar

In het vierde kwartaal klokte de netto-omzet bij H&M zo af op 62,2 miljard Zweedse kronen (5,4 miljard euro). Feestmaand december zorgde wel voor 4% groei, zei CEO Daniel Ervér in een persconferentie, al zorgde de late Black Friday ervoor dat ook veel van die omzet in december werd geboekt.

De brutomarge groeide zelfs licht, maakt de nieuwe topman zich sterk. De brutowinst groeide naar 33,9 miljard Zweedse kroon (2,9 miljard euro), wat neerkomt op een brutomarge van 54,6%. Dat is iets meer dan de 53,7% van het voorgaande jaar. De operationele winst verdubbelde bijna tot 4,6 miljard Zweedse kroon (400 miljoen euro).

Stekker uit overnames en innovatie

Over het volledige boekjaar 2024 daalde de netto-omzet met 1% naar 234,5 miljard Zweedse kroon (20 miljard euro). De hernieuwde focus van de groep op vrouwenkleding en op het H&M-merk als vlaggenschip zou niettemin al vruchten afwerpen. De operationele winst groeide met 28% tot 17,3 miljard Zweedse kroon (1,5 miljard euro), met een operationele marge van 7,4%.

Opvallend: de modereus wil zich op organische groei focussen en zegt voorlopig minder te zullen investeren in nieuwe businessmodellen. De afgelopen jaren groeide de groep juist vooral door strategische samenwerkingen en innovaties zoals een eigen testhub in Berlijn. Heel wat van die projecten zet H&M nu stop, zo werd Monki geïntegreerd in Weekday en outletplatform Afound verkocht.

“Schrappen wat geen verschil maakt”

In 2025 plant de modegigant niettemin een miljard euro aan investeringen, met een focus op winkelbeleving en logistieke optimalisatie. Tegen het einde van het jaar moet de eerste Braziliaanse H&M-winkel openen in São Paulo. Vorig jaar investeerde de groep vooral in de samenwerking met leveranciers, kortere productontwikkelingscycli en meer RFID-technologie. De retailer opende ook 88 nieuwe winkels.

CEO Daniel Ervér blijft optimistisch over de groeivooruitzichten, ondanks macro-economische en geopolitieke onzekerheden. “Na één jaar als CEO heb ik er alle vertrouwen in dat we op de goede weg zijn. We hebben een duidelijke koers uitgezet die volledig gericht is op onze kernactiviteiten: verbeteren wat het grootste verschil maakt voor de klant en schrappen wat geen verschil maakt.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN