RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven H&M
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

H&M wil de consument terugwinnen na omzetdaling

icon
Mode27 maart, 2024
H&M / Martin Pilette

H&M boekte vorig kwartaal 2% minder omzet, maar toch is nieuwe CEO Daniel Ervér tevreden met de stijgende winst en brutomarge. De modereus verwacht 2024 met zestig winkels minder te eindigen.

Kosten zakken (vanzelf)

Het eerste kwartaal van H&M-groep (van 1 december tot en met 29 februari) eindigde met een netto-omzet die 2% lager uitkwam op 53,7 miljard Zweedse kroon (4,7 miljard euro). Toch ontwikkelde de modereus zich in de goede richting, meent Ervér, de nieuwe CEO die tot nu toe vooral focust op winstgevendheid.

De brutowinst steeg inderdaad met 7% tot 27,7 miljard Zweedse kroon  2,4 miljard euro), goed voor een brutomarge van 51,5%. Operationeel steeg de winst zelfs met 186% naar 2,07 miljard Zweedse kroon (200 miljoen euro), wat overeenkomt met een verdrievoudigde winstmarge van 3,9%.

Ervér gaat er prat op dat hij de kosten heeft weten terug te dringen, vooral door efficiëntiewinsten in de toeleveringsketen. Hoewel de groep nog hoofdzakelijk in het Verre Oosten inkoopt, wil H&M weer meer dichterbij huis produceren. Wel geeft Ervér toe dat een deel van de kostenmindering vanzelf ging, door de gedaalde grondstof- en transportkosten tegenover een jaar geleden.

Investeren in winkels

Toch is het nu hoog tijd om de omzet op te krikken, beseft de H&M-groep. Verbetering van het klantenaanbod, de winkelervaring en de toeleveringsketen is nu topprioriteit. Zo wil de retailer de prijzen vooral in de Verenigde Staten laten zakken, aangezien dat de meest prijscompetitieve markt blijkt. Ook in de fysieke winkels wil de fastfashionspeler opnieuw investeren: dit jaar worden 250 winkels gerenoveerd. Extra aandacht gaat naar grote steden zoals Londen en New York, “om er weer geloofwaardigheid op te bouwen” bij de consument.

In totaal plant H&M dit jaar een honderdtal nieuwe winkels te openen en er ongeveer 160 te sluiten, wat neerkomt op een nettovermindering van zestig winkels. De meeste openingen zullen plaatsvinden in groeimarkten, terwijl de sluitingen vooral in gevestigde markten zullen plaatsvinden.

H&M publiceert tegelijk ook zijn duurzaamheidsverslag voor 2023. Vorig jaar zakte de uitstoot van broeikasgassen met 22%, terwijl 85% van de materialen naar eigen zeggen gerecycleerd of duurzaam waren. De nieuwe ambitie is om in 2030 50% gerecycleerde materialen te gebruiken, tegenover 25% nu. Met dat doel voor ogen stond de H&M-groep mee aan de wieg van Syre, dat de textiel-tot-textiel-recyclage van polyester wil opschalen. De bedoeling is om de kringloop te sluiten, door over te stappen van maagdelijk en rPET-polyester naar een circulair alternatief.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode11 juni, 2025
    Pinko op een keerpunt: dit jaar weer winst

    Na enkele moeilijke jaren is Pinko op weg naar zwarte cijfers. CEO Laura Manelli ziet nog onbenut potentieel in het Italiaanse modemerk, dat opnieuw voorzichtig wil groeien.

  • icon
    Mode11 juni, 2025
    Zara-moeder hoopt op zomerse heropleving na traag voorjaar

    Inditex heeft een langzame start van het jaar achter de rug, met lagere groei dan verwacht. Toch blijft de modereus sterk in zijn schoenen staan: de marges en winstgevendheid blijven op peil.

  • icon
    Mode10 juni, 2025
    H&M: koopt de oprichtersfamilie de modegigant terug?

    Sinds 2016 vergroot de familie achter de H&M Group gestaag zijn aandeel in het beursgenoteerde bedrijf. Mogelijk komt het op termijn zelfs tot een volledige overname.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN