RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Adidas
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kanye (Ye) West verpest 2023 nu al voor Adidas

icon
Mode10 februari, 2023
DedMityay / Shutterstock.com

Ooit leek het een goed idee, maar Adidas heeft er al lang spijt van. De alliantie met de controversiële rapper Ye/Kanye West eindigde voortijdig en zadelt de sneakerfabrikant op met wellicht meer dan een miljard euro aan onverkoopbare voorraden.

Al zeker verlies

Nu Adidas Ye de deur heeft gewezen na antisemitische en racistische uitspraken, zit het (letterlijk) op een berg onverkoopbare voorraden. Het bedrijf zoekt naar een oplossing, maar waarschuwt nu al dat het dit jaar ongeveer 1,2 miljard euro aan omzet zal mislopen door Yeezy (Ye’s merk) uit de rekken te halen. Ook het bedrijfsresultaat zal met een half miljard dalen. Als de sportfabrikant alle voorraad straks moet afschrijven – lees: laten vernietigen – komt daar nog eens zo veel aan winstverlies bij.

2023 wordt daardoor een verliesjaar, zo veel is nu al duidelijk. Adidas verwacht een omzetverlies tussen de 3 en 5% en een onderliggende winst die plus minus break-even draait. Omdat de sukkelende sneakermaker aan het reorganiseren is, komen er dit jaar ook tot 200 miljoen euro aan eenmalige kosten bij. In het slechtste geval rekent Adidas voor het hele boekjaar op een operationeel verlies van 700 miljoen euro.

“Spreekt voor zich”

Vorig jaar was ook al geen hoogvlieger: in zijn voorlopige jaarcijfers heeft Adidas het over een omzetgroei van 1% zonder valuta-effecten. De omzet klokte af op 22,5 miljard euro, met een brutomarge van 47,3%. Onder de streep kelderde de nettowinst tot 254 miljoen euro, ten opzichte van anderhalf miljard een jaar eerder.

“De cijfers spreken voor zich. We presteren momenteel niet zoals het hoort”, geeft CEO Bjørn Gulden toe. 2023 wordt volgens hem een overgangsjaar: vanaf 2024 hoopt het merk opnieuw winstgevende groei te realiseren. “Samen zullen we werken aan het creëren van merkwarmte, onze productmotor verbeteren, onze distributie beter bedienen en ervoor zorgen dat Adidas een geweldige en leuke plek is om te werken”, aldus de topman. Hij is ervan overtuigd dat het label alle ingrediënten heeft om succesvol te zijn, maar vraagt tijd.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest

    Op een bijzondere ondernemingsraad volgende week donderdag vrezen de 5.000 Belgische medewerkers van Nike voor ontslagen. Het sportmerk is zijn voorsprong aan het verliezen en CEO Elliott Hill moet op zoek naar 2 miljard dollar aan besparingen.

  • icon
    Mode28 mei, 2025
    Shein wijzigt beursplannen: ruilt Londen voor Hong Kong

    Omdat Shein geen goedkeuring kreeg van de Chinese toezichthouders voor een beursgang in Londen, zou het controversiële e-commercebedrijf nu binnen het jaar op de beurs in Hong Kong willen noteren.

  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje

    H&M zet zijn vernieuwingstraject in België voort met de heropening van de winkel in de Langemunt in Gent. Volgens de keten wil de nieuwe architecturale aanpak — helderder, ruimer en verfijnder — bijdragen aan “meer inspirerende modeverhalen” en een “vlottere, omnichannel winkelervaring”.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN