RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags metaversum
  • Bedrijven Meta
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie Verenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Meta verkoopt virtuele Prada-outfits voor op Instagram

icon
Mode21 juni, 2022

Meta, het bedrijf boven Facebook en Instagram, opent een onlinewinkel met alleen virtuele kleren: in de Meta Avatars Store koop je outfits voor je gebruikersafbeelding op sociale media en VR, nu ook van Prada, Balenciaga en Thom Browne.

Goede kleermakers

Nu we steeds meer tijd doorbrengen achter schermen ontstaat een markt voor digitale kleren en accessoires om onze avatars in de digitale wereld aan te kleden. Een belangrijke virtuele vergadering in Horizon Workrooms? Dan is het misschien tijd om een nieuw maatpak te kopen voor je virtuele alter ego – vindt althans Mark Zuckerberg, die een nieuwe geldader hoopt te kunnen aanboren.

Mark Zuckerberg en anderen noemen dit het metaversum, een nieuwe ‘realiteit’ waarin de grenzen tussen de virtuele en fysieke wereld vervagen. En ook in de virtuele wereld heb je dan goede kleermakers nodig: Meta lanceert een Avatars Store waar consumenten kleren voor hun avatars in de Meta-wereld kunnen kopen – gratis of betalend, van modehuizen als Balenciaga, Prada en Thom Browne.

“Mensen willen uiterlijk veranderen”

“We weten ook dat mensen vaak hun uiterlijk willen veranderen, of dat nu in de echte wereld is of in een digitale ruimte”, stelt Zuckerberg. Daarom komen er in de toekomst nog nieuwe merken en outfitopties bij. De CEO ziet de Avatars Store als een marktplaats waar makers en merken vrij creaties kunnen maken en aanbieden (en waar hij dan quasi de helft van de inkomsten van mag afromen).

De Meta Avatars Store is in eerste instantie te vinden op Instagram, Facebook en Messenger in de Verenigde Staten, Canada, Thailand en Mexico. Later volgen andere landen en komt de shop ook naar Horizon, de VR-omgeving van Meta.

Helft jongeren heeft avatar

Ook bij het gamen in de digitale werelden van Fortnite en Roblox willen jongeren hun persoonlijke stijl tonen. De helft van de West-Europese 13 tot 39-jarigen heeft een eigen avatar en 17% daarvan draagt al merkkledij, volgens YPulse. Nadeel voorlopig is wel dat die virtuele aankopen voorlopig gebonden zijn aan de wereld waarin ze zijn aangekocht: de droom van een eengemaakte metaverse waarin virtuele kleren van de ene wereld naar de andere kunnen worden worden overgezet, is nog niet voor meteen…

Leer alles over het belang van het metaversum, digitale goederen en luxemerken in de virtuele realiteit in het retaillandschap van morgen in het gloednieuwe boek The Future of Shopping: Re-set Re-made Re-tail.

Lees hier meer over The Future of Shopping: Re-set Re-made Re-tail.
Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN