Na een afwezigheid van zes jaar gaat Nike weer rechtstreeks verkopen op het Amazon-platform. Tegelijk kondigt het bedrijf ook prijsverhogingen aan, die het gevolg zijn van Amerikaanse invoerheffingen.
Marktaandeel heroveren
In 2019 besloot Nike om het onlineplatform – na amper twee jaar – te verlaten om sterker in te zetten op directe, persoonlijke klantrelaties. Die beslissing werd toen goed ontvangen: “Nike heeft Amazon niet nodig”, vonden analisten. Het merk zou met een focus op eigen distributiekanalen beter kunnen waken over zijn identiteit.
Nu keert het modebedrijf toch op zijn stappen terug: Nike wil naar verluidt marktaandeel heroveren bij jongere consumenten, en die kopen nu eenmaal online. Vorig jaar zag het merk de omzet sterk terugvallen en CEO Elliott Hill beoogt een ommekeer. Verkooppartners die nog wel Nike-producten op Amazon verkochten, hebben te horen gekregen dat Nike opnieuw rechtstreeks zaken gaat doen met het platform, meldt Reuters.
Tegelijk kondigt het merk prijsverhogingen aan voor sommige producten. Nike importeert sneakers uit China en Vietnam, landen die zwaar getroffen worden door de importheffingen van president Donald Trump. Schoenen die meer dan 150 dollar kosten, worden 10 dollar duurder – met uitzondering van de Air Force 1-sneakers. Goedkopere producten worden niet duurder, kinderproducten evenmin.