Somber gestemde consumenten stuurden de omzet en winst van Hugo Boss het afgelopen kwartaal omlaag. De modeketen focust op kostenbesparingen en een optimalisering van de inkoop.
“Focussen op wat we zelf in de hand hebben”
De omzet van Hugo Boss daalde met 2% naar 999 miljoen euro: in Europa bedroeg de daling 0,5%, in de Verenigde Staten 3% en in Azië zelfs 6%. Hoewel de brutomarge stabiel bleef, daalden ook het operationeel resultaat (-12%) en de nettowinst (-8%). Het modebedrijf verwijst naar “de toenemende macro-economische onzekerheid, die een merkbaar effect had op het wereldwijde consumentenklimaat en daarmee ook op onze branche.”
“Tegen deze achtergrond bleven we sterk focussen op wat we zelf in de hand hebben”, zegt CEO Daniel Grieder. Hugo Boss realiseerde bijkomende kostenbesparingen en optimaliseerde de wereldwijde inkoopactiviteiten. Het bedrijf investeert ook in marketinginitiatieven, zoals de lancering van een collectie die mede ontworpen werd door David Beckham. De winstgevendheid zou daardoor moeten verbeteren in de loop van het jaar.