RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AdidasPuma
  • Onderwerpen Managementwissel
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Puma-topman moet rivaal Adidas uit het slop halen

icon
Mode7 november, 2022
Shutterstock.com

(Update) Opmerkelijke transfer in de wereld van de sportmerken: Bjørn Gulden, de CEO van Puma, verlaat het bedrijf na negen jaar om de leiding over te nemen bij aartsrivaal Adidas. En dat ligt gevoelig…

Opvallende overstap

“Mijn huidige contract met Puma loopt af op 31/12/22 en na negen jaar heb ik besloten niet te verlengen”, verklaart Bjørn Gulden in een persbericht dat de sneakerfabrikant maandag uitstuurde. Puma heeft al een opvolger aangesteld: de huidige commercieel directeur Arne Freundt, die al meer dan tien jaar bij het bedrijf werkt, zal op 1 januari het stokje overnemen.

Op zich geen opzienbarend nieuws, maar er is meer: Gulden is namelijk op weg om CEO te worden bij Adidas. Dat heeft het merk met de drie strepen na hardnekkige geruchten intussen bevestigd. Gezien de geschiedenis van beide bedrijven, is dat een erg opvallende overstap.

Grote rivaliteit

In 1949 kregen de broers Adolf en Rudolf Dassler, die samen in Herzogenaurach de Dassler Schuhfabrik runden, slaande ruzie. De broers besloten elk hun eigen weg te gaan: Rudolf richtte het merk Puma op, Adolf ging verder met de naam Adidas. Beide bedrijven behielden hun hoofdzetel in dezelfde stad en de rivaliteit bleef groot, ook al zijn de merken vandaag niet meer in familiale handen: Adidas is beursgenoteerd en Puma is eigendom van Groupe Artémis, een holding van de Franse zakenman François Pinault.

Goede beurt

Topman Gulden maakte bij Puma de afgelopen jaren een erg goede beurt: hij loodste het merk heelhuids door de turbulente coronaperiode en boekte vorig jaar zelfs de beste resultaten ooit: de omzet steeg in 2021 met maar liefst 31,7%, de brutowinst zelfs met 166%. Dat kunstje mag hij nu overdoen bij Adidas, dat een hachelijke periode beleeft door moeilijkheden op de Chinese markt, bevoorradingsproblemen, de gevolgen van de inflatie en een pijnlijke breuk met influencer Kanye ‘Ye’ West.

Beleggers zien de transfer in elk geval wel zitten: sinds het nieuws over de overstap bekend raakte, steeg de beurskoers van Adidas al met zowat 20%.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest

    Op een bijzondere ondernemingsraad volgende week donderdag vrezen de 5.000 Belgische medewerkers van Nike voor ontslagen. Het sportmerk is zijn voorsprong aan het verliezen en CEO Elliott Hill moet op zoek naar 2 miljard dollar aan besparingen.

  • icon
    Mode28 mei, 2025
    Shein wijzigt beursplannen: ruilt Londen voor Hong Kong

    Omdat Shein geen goedkeuring kreeg van de Chinese toezichthouders voor een beursgang in Londen, zou het controversiële e-commercebedrijf nu binnen het jaar op de beurs in Hong Kong willen noteren.

  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje

    H&M zet zijn vernieuwingstraject in België voort met de heropening van de winkel in de Langemunt in Gent. Volgens de keten wil de nieuwe architecturale aanpak — helderder, ruimer en verfijnder — bijdragen aan “meer inspirerende modeverhalen” en een “vlottere, omnichannel winkelervaring”.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN