De Zwitserse luxegroep Richemont ziet een omzetstijging van meer dan 10% voor haar juwelenmerken Cartier en Van Cleef & Arpels. Vermogende consumenten blijven hoogwaardige producten kopen, ondanks de geopolitieke onzekerheid.
Geruststellend
Juwelen zijn goed voor meer dan twee derden van de totale inkomsten van de groep, die ook eigenaar is van onder andere Montblanc, Delvaux en Chloé. De stijgende verkopen compenseerden de dalingen in andere divisies van Richemont in het eerste kwartaal van het boekjaar 2025/26. Exclusief wisselkoerseffecten steeg de groepsomzet met 6% tot 5,4 miljard euro in de drie maanden tot eind juni 2025.
In de Amerika’s, Europa en het Midden-Oosten steeg de omzet tussen de 11 en 17%, in de regio Azië en Oceanië (die sterk afhankelijk is van de Chinese markt) bleef de omzet echter vlak. Analisten zien de resultaten als “geruststellend”: de juwelenmerken tonen veerkracht in een zorgelijke economische context, veroorzaakt door het grillige handelsbeleid van de Amerikaanse president Donald Trump en conflicten in Oekraïne en het Midden-Oosten.