RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Shein
  • Onderwerpen Personeelsbeleid
  • Geografie China
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Shein belooft beterschap na bewezen arbeidsovertredingen

icon
Mode6 december, 2022
XanderSt / Shutterstock.com

De naaisters in fabrieken van Shein kloppen inderdaad te lange werkdagen, geeft de Chinese fastfashionspeler toe. Shein belooft de leveranciers in kwestie te straffen en meer te investeren in de arbeidsomstandigheden.

Bezwarende documentaire

Anderhalve maand nadat een Britse televisiedocumentaire schrijnende arbeidsomstandigheden in twee fabrieken van Shein aan het licht bracht, reageert de Chinese producent van ultrasnelle mode (ietwat minder ultrasnel). Het bedrijf zegt een onafhankelijk onderzoek te hebben ingesteld naar de aantijgingen en belooft nu beterschap.

Wellicht heeft de reactie ook te maken met het feit dat de Rolling Stones hun licentieovereenkomst vorige week verbraken. Een gloednieuwe collectie als ode aan de rockband moest prompt uit de webshoprekken worden gehaald na aanzwellende kritiek op sociale media.

Dagen van 13 uren

Het klopt dat de medewerkers in de fabrieken te lange werkdagen draaien, geeft Shein nu toe. In een van de de twee fabrieken uit de reportage noteerden de inspecteurs shifts tot 13,5 uur per dag, met twee tot drie vrije dagen per maand. In de andere fabriek werkten de naaisters tot 12,5 uur per dag, zonder vaste structuur voor vrije dagen. Over andere fabrieken zegt het bedrijf niets.

Dat is in strijd met de lokale regelgeving, dus bestelt Shein naar eigen zeggen nu driekwart minder bij de toeleveranciers in kwestie. De fabrieken krijgen tot 31 december om hun werktijden aan te passen, anders volgen mogelijk verdere maatregelen. Al wijst Shein er wel fijntjes op dat de overuren “aanzienlijk minder” zouden zijn dan in de documentaire wordt beweerd, aldus The Guardian.

Volgens de documentairemakers werken de arbeiders 18 uur per dag en krijgen ze maar één dag per maand vrij. Ze zouden ook amper 4 cent per afgewerkt kledingstuk betaald krijgen. Bij fouten wordt dan nog een deel van het loon afgehouden. Die laatste aantijgingen ontkent het Chinese bedrijf: medewerkers zouden meer verdienen dan gemiddeld in de regio en ze worden volgens Shein voor elke stap in het productieproces betaald.

Steekproeven en klachtensysteem

Toch belooft de Chinese fastfashionreus vijftien miljoen dollar te investeren in het verbeteren van de omstandigheden in de toeleveringsketen. In de komende drie tot vier jaar zouden “honderden fabrieken” zo hun leven beteren. De uitgaven voor verantwoord inkopen moeten bovendien verdubbelen tot vier miljoen dollar per jaar.

Met dat budget wil Shein meer onaangekondigde steekproeven kunnen uitvoeren – in zoverre dat mogelijk is met honderden fabrieken – en meer investeren in de opleiding van leveranciers om aan de gedragscode te voldoen. Het bedrijf heeft ook een anoniem feedback- en klachtensysteem in het leven geroepen.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode23 mei, 2025
    Nike keert terug naar Amazon

    Na een afwezigheid van zes jaar gaat Nike weer rechtstreeks verkopen op het Amazon platform. Tegelijk kondigt het bedrijf ook prijsverhogingen aan, die het gevolg zijn van Amerikaanse invoerheffingen.

  • icon
    Mode22 mei, 2025
    Waarom Naf Naf voor derde keer in vijf jaar gerechtelijke bescherming vraagt

    Naf Naf heeft opnieuw gerechtelijke bescherming aangevraagd. De Franse modeketen vraagt zes maanden tijd om een doorstartplan uit te werken. Voor de ooit iconische formule is het al de derde reorganisatie sinds 2020.

  • icon
    Mode21 mei, 2025
    Chaussea en vanHaren grootste winnaars na faillissement Bristol

    Het faillissement van Bristol vorig jaar heeft geleid tot belangrijke verschuivingen in de schoenretailmarkt, zowel in België als in Nederland. Een nieuwe analyse onderzoekt wie het meest kon profiteren van het wegvallen van een concurrent.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN