RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags luxe
  • Bedrijven Chanel
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie EuropaVerenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Stormloop op dubbel zo dure handtassen van Chanel

icon
Mode25 mei, 2022
Shutterstock

Prijsstijgingen en voorraadtekorten zijn alleen maar goed voor exclusieve luxemerken. Zo lijkt het toch na de sterke jaarcijfers van Chanel: het modehuis haalde vorig jaar de helft meer omzet en verdrievoudigde zijn winst.

Amerikanen weer aan de luxe

Hoe meer beperkingen, hoe liever luxeconsumenten het hebben: Chanel heeft er dus een voortreffelijk jaar op zitten. De omzet steeg met liefst 50% tot 15,6 miljard dollar (14,6 miljard euro), terwijl het bedrijfsresultaat met ruim 170% toenam tot 5,5 miljard dollar (5,2 miljard euro). Ondanks de toen nog woedende coronacrisis lag die omzet ook hoger 27% dan in 2019. Zelfs de winst klokte 57,5% hoger af dan voor de pandemie.

De Europese verkoop is nog niet helemaal hersteld van corona, maar in het Verre Oosten verkocht Chanel alweer de helft meer dan in 2019. Zoals ook andere merken eerder al aanhaalden, is vooral de Amerikaanse consument weer helemaal terug: de omzet in Noord- en Zuid-Amerika steeg vorig jaar met 52% ten opzichte van het pre-coronaniveau.

‘Maar’ twee handtassen per jaar

Chanel maakt het de klanten nochtans niet gemakkelijk. Tijdens de pandemie heeft het merk meermaals de prijzen verhoogd en ook in juli zitten er nieuwe prijsstijgingen aan te komen. Het luxehuis heeft ook limieten gezet op de iconische ‘classic flap’-handtas: onder andere in de Verenigde Staten mogen consumenten nog maar “twee stuks per jaar” kopen van het tasje dat 10.000 euro kan kosten. In Zuid-Korea is het al van voor zonsopgang aanschuiven om er één te bemachtigen. Doorverkopers betalen mensen honderden euro’s om voor hen in de rij te staan, weet MarketScreener. De handtas kost nu nochtans het dubbele van wat ze in 2019 kostte.

Dergelijke beperkingen kunnen in meer landen komen, zegt CEO Philippe Blondiaux, om het grootschalige online doorverkopen tegen te gaan. Zogezegd om die reden wil Chanel de prijzen over de hele wereld ook meer gelijkschakelen. Behalve dan in Rusland: als sanctie mogen Russen slechts voor 300 euro kopen bij het merk, ook in het buitenland, tot groot protest van sommige Russische fashionista’s.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode26 mei, 2025
    Europese Commissie tikt Shein op de vingers

    De Europese Commissie beschuldigt kledijgigant Shein van systematische inbreuken op de Europese consumentenwetgeving. Shein krijgt een maand de tijd om orde op zaken te stellen, anders volgen er mogelijk boetes.

  • icon
    Mode26 mei, 2025
    Adidas raakt klantgegevens kwijt na cyberaanval

    Adidas waarschuwt voor een mogelijk datalek na een cyberaanval bij een externe klantenserviceprovider. Het sportmerk is lang niet het enige slachtoffer van digitale inbraken: het lijkt een heuse plaag onder retailers.

  • icon
    Mode23 mei, 2025
    Nike keert terug naar Amazon

    Na een afwezigheid van zes jaar gaat Nike weer rechtstreeks verkopen op het Amazon platform. Tegelijk kondigt het bedrijf ook prijsverhogingen aan, die het gevolg zijn van Amerikaanse invoerheffingen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN