Takko Fashion heeft een recordjaar achter de rug, met een omzetgroei van 3,3% en liefst 28,7% meer winst. Na een succesvolle start van 2025 blijft de keten ambitieus en zet ze in op een uitbreiding met 300 winkels in Europa.
Groei in bestaande winkels
De omzet in het boekjaar 2024/2025 groeide met 3,2% (op vergelijkbare basis) tot 1,316 miljard euro. De aangepaste brutowinst klom van 140 miljoen naar 180,2 miljoen euro, vooral omdat de keten minder prijsverlagingen moest doorvoeren. Ook in de eerste maanden van 2025 slaagde de modediscounter erin de trend voort te zetten, met een vergelijkbare omzetgroei van 1%.
CEO Martino Pessina beschouwt de resultaten als een belangrijk keerpunt in de groeireis van het bedrijf. De vergelijkbare groei is voor Pessina een duidelijke indicatie dat de focus op het bestaande winkelportfolio effectief is geweest, maar nu is het ook tijd om verder uit te breiden.
Tijd voor expansie
Volgens toekomststrategie “SHINE 2028” wil Takko immers niet uitsluitend de winst verhogen, maar ook de consumentennabijheid versterken. Het expansieplan omvat 300 winkelopeningen tegen eind 2028, met een klemtoon op kernmarkten Duitsland, Nederland en Oostenrijk. Deze maand gaat ook de vernieuwde “Takko Friends”-klantenapp van start, met meer gepersonaliseerde getrouwheidsbeloningen.
Het bedrijf heeft onlangs zijn kredietlijnen voor nog eens vijf jaar verlengd en een obligatielening van 350 miljoen euro uitgegeven, een omvangrijke financiële herstructurering die Takko Fashion de financiële slagkracht moet geven om zijn Europese expansieplannen waar te maken.
Meer weten over de groeistrategie van Takko Fashion? Op de Retail Marketing Day op 25 september vertelt de Duitse discounter er alles over! Ook op het podium: collega-discounters Action, Primark en meer…