Deichmann, een van de grootste schoenenretailers in Europa, is in Duitsland veroordeeld voor het onterecht reclame maken met duurzame beloftes voor schoenen die geen enkel milieuvoordeel bieden ten opzichte van concurrenten.
“Klanten werden misleid”
De Duitse milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe (DUH) heeft voor de rechtbank een overwinning behaald tegen Deichmann wegens greenwashing. Het moederbedrijf van VanHaren had meer dan duizend producten als “duurzaam” geadverteerd, zonder die duurzaamheidsclaim te onderbouwen. Tijdens de procedure kon de DUH aantonen dat de geadverteerde schoenen geen enkel milieuvoordeel bieden ten opzichte van concurrerende producten. Daar ging de rechtbank van Bochum in mee.
“De schoenenhandelaar speelt met het groene imago zonder te zeggen wat ‘duurzaamheid’ eigenlijk betekent. Wie reclame maakt met loze milieubeloften, misleidt klanten – en dat is gewoonweg illegaal. Dat het bedrijf de term inmiddels stilletjes heeft geschrapt, spreekt boekdelen. Deze uitspraak geeft een duidelijk signaal af: wie duurzaamheid belooft, moet dat ook aantonen – al het andere is greenwashing”, reageert directeur Jürgen Resch van DUH in een persbericht.


