Het Duitse modeplatform Zalando kan na het eerste kwartaal mooie cijfers voorleggen: de omzet groeide met 7,9% naar 2,4 miljard euro en een sterke stijging van de winstmarge deed de ‘aangepaste EBIT’ stijgen naar 46,7 miljoen.
Sterk B2B-kwartaal
Het modeplatform wist in het eerste kwartaal 6% meer actieve klanten aan te trekken (naar 52,4 miljoen) en kon zo zowel zijn bruto-volume (het totaal aan verhandelde goederen) optrekken naar 3,5 miljard euro. Het was echter de B2B-tak, met vooral ZEOS, die een sterke groei kende (+11,6%).
Als specifieke groeifactoren noemt Zalando zijn getrouwheidsprogramma Zalando Plus, dat nu al in dertien landen actief is (sinds vorige maand ook in België) en al 15% van de consumenten kon bekoren, en het outlet-aanbod Lounge by Zalando. De exclusieve samenwerking met Diane von Furstenberg werkte om meer modebewuste klanten naar het platform te lokken.
Deze prestaties staan Zalando toe om de vooruitzichten voor het volledige jaar te behouden: de Duitsers mikken op een omzetgroei tussen 4 en 9% en een ‘AEBIT’ tussen 530 en 590 miljoen. Daarbij gaat het wel om cijfers waaruit de overname van About You, in december, weggepoetst is.