RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Zalando
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando wil omzettij keren met sport en speelgoed

icon
Mode13 maart, 2024

Zalando verliest omzet en klanten, dus zoekt de e-commercereus een nieuwe strategie. De modewebshop wil nu ook ‘lifestyle’-producten aanbieden, zoals kinderspullen en sportartikelen.

Omzet gezakt in 2023

Zalando kampt met een dalend aantal klanten (net geen 50 miljoen, tegenover 51 miljoen in 2022) en minder bestellingen. Alleen het bedrijfsresultaat (EBIT) klom van 185 miljoen euro naar 350 miljoen euro, goed voor een licht hogere winstmarge van 3,5%. De helft van de winst komt van de kledingverkoop.

De bruto-omzet (de waarde van alle verkopen) daalde met 1,1% tot 14,6 miljard euro, terwijl de eigenlijke omzet (de commissies en eigen verkopen van Zalando) met 1,9% zakte tot 10,1 miljard euro. Kledingverkoop was goed voor ruim 8,5 miljard euro van die omzet, de rest komt uit andere activiteiten zoals fulfilment voor andere partijen en reclame.

Geld op meerdere fronten

Die cijfers dwingen Zalando elders groei te zoeken. “Het gemiddelde Europese huishouden besteedt meer dan de helft van zijn besteedbaar inkomen aan lifestyleproducten. Dat betekent dat Zalando met hen kan meegroeien, terwijl ze op verschillende gebieden geld uitgeven”, klinkt het. Het bedrijf wordt zo meer dan een modemarktplaats, met aparte proposities voor categorieën zoals Sport en Kinderen & Familie.

Ook op externe fulfilment voor merken wil Zalando volop inzetten. Vorig jaar werd ZEO Business gelanceerd, waarmee partnermerken de logistieke infrastructuur, software en services buiten het platform kunnen gebruiken voor hun e-commerce, zelfs om te verkopen bij rivalen zoals About You, Asos of Otto. ZEOS is nu al winstgevend met een omzet van 0,9 miljard euro en op middellange termijn ziet Zalando die B2B-activiteiten uitgroeien tot een heuse miljardenbusiness.

Een nieuwe strategie betekent nieuwe langetermijnprognoses: tegen 2028 rekent Zalando nu op een bruto- en netto-omzet die jaarlijks 5 tot 10% groeit op een EBIT-marge van 6 à 8%. Met zowel B2C als B2B wil Zalando op de lange termijn het equivalent van 15% van de Europese modemarkt dekken, die 450 miljard euro waard is.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode16 mei, 2025
    Groep achter JBC, CKS en Mayerline opnieuw van start in Nederland

    Claes Retail Group, het bedrijf boven de Belgische modemerken JBC, CKS en Mayerline, viert zijn vijftigste verjaardag met het beste bedrijfsresultaat in acht jaar. De retailer opende zopas een winkel in het Nederlandse Sluis.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar

    De Amerikaanse sportwinkelketen Dick’s Sporting Goods wil zijn sectorgenot Foot Locker overnemen. Die kampt met tegenvallende cijfers en dreigende invoertarieven.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    1.700 banen op de tocht bij Burberry

    Wereldwijd gaat Burberry 1.700 banen schrappen op zijn hoofdkantoren en in de trenchcoatfabriek. Winkelsluitingen zijn niet gepland bij het luxemerk, dat de verkopen weer ziet aantrekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN