RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
  • Bedrijven Zalando
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando krijgt coronatik, maar houdt vertrouwen

icon
Mode4 augustus, 2022

De coronapandemie speelt Zalando op een onverwachte manier parten: de lat werd – naar eigen zeggen – vorig jaar zo hoog gelegd, dat dit jaar nóg beter doen er niet inzat. De Duitse modewebshop wist wel meer klanten te bekoren, maar die vulden hun mandjes minder dan voordien. Indicatoren als omzet en winst bleven daardoor vlak of kregen zelfs een flinke tik.

Meer (maar kleinere) winkelmandjes

Eerst het goede nieuws voor Zalando: ze blijven hun klantenbasis uitbouwen. Dat geldt vooral voor het getrouwheidsprogramma Zalando Plus (dat er op één jaar tijd 164% meer leden bij kreeg) als voor het totale aantal actieve klanten (+11% naar 49 miljoen). Al die klanten bestelden bovendien nog iets vaker dan vorig jaar: gemiddeld 5,2 keer, tegenover 5,0 een jaar eerder.

Wel stopte elke Zalando-klant gemiddeld twee euro minder in zijn winkelmandje, wat erin resulteerde dat het bruto handelsvolume precies gelijk bleef op 3,78 miljard euro. Een succes, vindt Zalando zelf, aangezien de vergelijkingsbasis bijzonder hoog lag: in het tweede kwartaal van 2021 tekende Zalando een groei van 40% op. De eigen inkomsten van Zalando gingen wel met 4% omlaag, om uit te komen op 2,6 miljard euro.

Daarmee is het tweede kwartaal zelfs nog minder goed dan het eerste: toen steeg het brutovolume nog met 1% en daalde de eigen omzet met slechts 1,5%.

Kosten drukken op winst

Minder inkomsten en hogere kosten, dat betekent lagere marges: de economische omstandigheden schaafden meer dan de helft van de winstmarge (van 6,7% naar 3,0%) en dus ging ook de aangepaste ‘EBIT’ met zowat tweederde naar beneden (naar 77,4 miljoen euro). De nettowinst kreeg zelfs een nog grotere klap: die ging van 120 miljoen euro naar amper 14 miljoen.

De Duitsers zien wel licht aan de einde van de tunnel (en hopen zelfs al aan het einde van die tunnel geraakt te zijn). De “succesvolle implementatie om ons aan te passen aan de economische omstandigheden” zou moeten resulteren in een betere rentabiliteit in de tweede jaarhelft, klinkt het in een persbericht.

Vol vertrouwen

Financieel directeur Sandra Dembeck houdt de moed er dan ook in: “Dankzij onze gezonde financiële toestand kunnen we blijven investeren in ons technologieplatform en in onze logistieke infrastructuur, zodat we onze op de langere termijn kunnen blijven groeien.” De terugkeer naar groei moet er dus al in deze jaarhelft komen, dankzij “onze focus op efficiëntie en maatregelen om de marges te verbeteren”.

Voor het volledige boekjaar 2022 handhaaft het bedrijf dan ook zijn verwachte groei van zowel brutohandelsvolume (met 3 tot 7%) als eigen omzet (met 0 tot 3%). En voor de volledigheid: over de geruchtmakende Amerikaanse expansie rept Zalando alvast met geen woord…

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN