RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

10 jaar na het drama, staat Albert Heijn voor een online doorbraak

icon
RetailDossier16 januari, 2013

Ahold pijlsnel uit diep dal geklommen

Volgende maand is het precies tien jaar geleden dat het oude Ahold van zijn voetstuk stortte. In de eerste maanden van de crisis moest Ahold met de hoed in de hand om bankkredieten vragen. Wie toen had voorspeld dat het nieuwe Ahold tien jaar later een beslissende demarrage zou plaatsen die de concurrentie naar adem doet happen, was voor gek verklaard.

 

Dick Boer moest in 2003 boze klanten te woord staan, die de vorstelijke beloning van tussenpaus Anders Moberg als topman van Ahold niet konden rijmen met de grote financiële problemen waarin Ahold zich opeens bevond. Nu is Boer zelf de topman en leidt hij Ahold op basis van zijn strategie ´Reshaping Retail at Ahold´.

 

Ahold hervormt de markt, niet alleen zichzelf

Dat hervormen van de retail wordt ook letterlijk ten uitvoer gebracht, want het is niet langer Ahold zelf dat moet worden omgevormd (dat was topprioriteit in de jaren van herstel die ongeveer tot 2010 hebben geduurd), maar het gaat om Aholds vermogen om de retailmarkt naar zijn hand te zetten.

 

Dat doet Ahold met name online: ook de foodretail staat door de digitalisering immers aan de vooravond van een ingrijpende verandering en alleen Ahold is qua merk- en marktmacht in staat om dit proces te leiden, zegt Roquas.

 

De overname van bol.com en de uitgekiende wijze waarmee Ahold een nieuw online distributiekanaal creëert, zijn twee belangrijke ijkpunten in deze strategie. De ophaalpunten voor online bestelde levensmiddelen, die Ahold zowel in de VS als in Nederland uitrolt, hebben de potentie om een enorme nieuwe groeimarkt te worden.

 

AH online anno 2016: 2% aandeel in de totale markt

“Door agressief zijn pick up points in de komende jaren uit te rollen, bewerkstelligt Albert Heijn de langverwachte doorbraak van online levensmiddelen in Nederland”, bevestigt Roquas in een onlangs verschenen rapport. “Ahold absorbeert hiermee veel van de marktgroei en kannibaliseert de omzet van anderen die niet online aanbieden.”

 

Volgens Roquas zal Albert Heijn dit jaar nog zo’n vijftien tot twintig ophaalpunten openen. Een ritme dat het zal volhouden in de jaren erna: “Zo haalt Albert Heijn binnen enkele jaren 700 miljoen euro uit de markt. Dat staat gelijk aan bijna twee procent marktaandeel”, aldus Roquas, die denkt dat Albert Heijn in 2016 het aantal van honderd afhaalpunten bereikt. “Omdat de lokale concurrentie twee tot drie jaar achterloopt, zal Ahold deze online ontwikkeling leiden.”

 

A-merken duurder door afkalven Superunie

Met name door online ontwikkelt Albert Heijn’s omzetgroei zich van twee procent vorig jaar tot een toekomstig niveau van vijf procent per jaar, zo stelt Roquas. Ook de andere groeifactoren die hij noemt – toenemende klantentrouw en winkelopeningen in Duitsland en België – komen overeen met de drie groeipijlers onder de Aholdstrategie. “Inclusief bol.com zal online in 2016 een aandeel hebben van zeven procent in Aholds totale omzet en goed zijn voor drie procent van de operationele winst (EBIT).”

 

Volgens de analist kan dit zorgen voor verdere consolidatie, zodat er “(…) een einde komt aan de irrationele situatie in Nederland dat honderden A-merken met verlies worden verkocht.” Want Albert Heijns online succes zal de druk vergroten op de leden van het inkoopverbond Superunie, dat zijn inkoopmacht zal zien afbrokkelen. “Dit komt dan weer ten goede van de brutomarge van Albert Heijn”, zegt Roquas, die vooronderstelt dat het ook niet in het belang van Jumbo is om met A-merken de prijsconcurrentie aan te gaan.

 

Jumbo en AH begraven de strijdbijl

“Jumbo heeft zijn zaken goed voor elkaar en is erin geslaagd om de schuldenlast aanzienlijk af te bouwen door voor een heel goede prijs circa 136 supermarkten te verkopen aan Albert Heijn en Coop”, zegt hij. “Hoewel Jumbo en Albert Heijn rechtstreeks met elkaar concurreren in veel lokale markten, zullen beiden niet de behoefte hebben om de markt verder te verhitten.”

 

Jumbo zal dit jaar met de afbouw van C1000 en de ombouw van veel van die winkels naar Jumbo vooral een interne focus hebben, veronderstelt Roquas. Maar toch is Jumbo de enige retailer die online enigszins met Ahold mee zal kunnen. “Online zal zo’n vier procent marktaandeel vertegenwoordigen in 2016 en goed zijn voor zo’n veertig procent van de marktgroei. Die wordt met name door Albert Heijn en waarschijnlijk Jumbo opgesoupeerd. Dit gaat ten koste van de rest”, aldus Roquas.

 

Dat andere retailers nu opeens gaan reageren en versneld een online strategie ten uitvoer brengen, is volgens Roquas zeer goed voorstelbaar. “Uit angst marktaandeel te verliezen zullen diverse andere partijen ook allerlei initiatieven starten. Hierdoor zal de online foodmarkt binnen enkele jaren groeien naar een omzet van circa 1,3 miljard euro.” Daarvan maakt Albert Heijn dan met zijn 700 miljoen euro aan omzet ruim de helft van uit.

 

Online kansen voor Albert Heijn in België

In België is de online concurrentie voor Albert Heijn daarentegen veel sterker. Met name Colruyt en Delhaize zijn daarin al heel actief. “Toch heeft Albert Heijn daar twee voordelen”, zegt de analist. “Ze kopen goedkoper in en kunnen dus lagere verkoopprijzen hanteren. En ze hebben nog maar weinig winkels, waardoor de afhaalpunten niet op de winkelomzet kannibaliseren en dus ten koste gaan van de omzet van de concurrent.”

 

Uitrol van Albert Heijn Pick Up Points is volgens Roquas nu nog niet aan de orde. “Albert Heijn geeft eerst gas in Nederland en kijkt in tweede instantie naar België. Ook in België heeft Albert Heijn de meeste kennis en ervaring met online. Bovendien is er de mogelijkheid om dit ook daar te combineren met bol.com.”

Meer RetailDossier
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN