RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Agrimarkt voert charme-offensief in België

icon
RetailDossier15 november, 2012

‘Mogelijkheden voor Agrimarkt in België’

Operationeel directeur Wim van der Lee is niet ontevreden over de eerste inventarisatie van de mogelijkheden voor Agrimarkt in België. “De mogelijkheden die we zien, dat valt niet tegen”, zegt hij. “Er is zeker interesse voor Agrimarkt in België. Wie weet heeft Albert Heijn voor ons ook goed werk verricht door de Belgische markt op juiste wijze te benaderen. Want Nederlanders staan als erg direct bekend, maar onze stijl zal in België zeker aanslaan.”

 

Om dat te benadrukken, staat op een bord op de parkeerplaats prominent de tekst ‘Integer en betrouwbaar’, naast enkele andere borden met goede kwalificaties over de bedrijfscultuur van de coöperatieve Zeeuwse supermarktorganisatie. Het charme-offensief van Agrimarkt in België staat onder leiding van commercieel directeur Wilfred van Elzakker, die zelf in Zeeuws-Vlaanderen woont en de Belgische mentaliteit goed kent. Samen met een assistent is hij actief aan de slag om voor Agrimarkt een goede plek op Belgisch grondgebied te verwerven.

 

Geen projectotwikkelaar in België

“We kunnen werken met en zonder projectontwikkelaar“, zegt Van Elzakker in de gisteren geopende vijfde Agrimarkt die in Oud-Beijerland, onder de rook van Rotterdam, is gevestigd. “Als de projectontwikkelaar waarde toevoegt door zijn netwerk en contacten, is het de investering waard. Anders doen we het zelf, zoals hier en in Middelharnis.”

 

Hoe zit het dan in België? “Daar zijn we zonder projectontwikkelaar actief”, zegt Van Elzakker. “Onze huidige winkels zijn onze visitekaartjes. Er liggen al contacten in België en volgende week komt een grote delegatie van Belgische lokale bestuurders en ondernemers hier een kijkje nemen. Dan kunnen ze zien wat voor winkel we kunnen neerzetten.”

 

Carrefour is een optie

Agrimarkt is eigendom van de agrarische coöperatie CZAV, dat in België een meerderheidsbelang heeft in het agrarische distributiebedrijf Luc Pauwels. Ook dat zorgt voor relevante contacten. Agrimarkt stuurt zijn vijf winkels als filiaalbedrijf aan, dus franchising is ook in België hoogstwaarschijnlijk geen optie. De Belgische ondernemers die Agrimarkt bezoeken, doen dat dan ook wellicht om zich te oriënteren op een eventuele verkoop van hun winkel aan Agrimarkt.

 

“Huren kan, maar bij voorkeur nemen de de locatie in eigendom“, zegt Van der Lee. “En we doen het liefst nieuwbouw, zodat we precies de winkel kunnen neerzetten die we wensen. Hier in Oud-Beijerland combineren we de supermarkt met ons non-foodconcept voor huis en tuin, dat we hier al onder de Agriland-formule voerden.”

 

“Er zijn Belgische Carrefour-ondernemers die wel vijf of zes grote winkels hebben”, zegt Van Elzakker. “Daar zou best wel eens een goede locatie tussen kunnen zitten die ons past. Kijk, we moeten niet koste wat kost groeien naar tien tot vijftien filialen, er zit geen druk achter.” Een passende winkel heeft een verkoopoppervlakte van 3500 tot 5000 m² en een verzorgingsgebied van 30.000 tot 50.000 klanten.

 

Dertien jaar wachten

Het duurde liefst dertien jaar voordat de Agrimarkt in Oud-Beijerland zijn deuren kon openen, maar van zodra de vergunning eenmaal was verleend en de locatie bepaald, ging het snel. Tussen het heien van de eerste paal in de Zuid-Hollandse klei en de opening van de winkel van 2350 m² zat amper tien maanden.

 

“Agrimarkt is in staat om op korte termijn een hoog aandeel primaire klanten te trekken“, zegt Van Elzakker. Dat zal lokale concurrent Albert Heijn merken: vooraan in de winkel staat niet voor niets een klassieke opstelling van twee winkelwagens vol A-merken. Eén dure met de prijzen van Albert Heijn, en een lager geprijsde wagen met het bedrag dat de klant bij Agrimarkt zou moeten betalen.

 

Zo kan de strijd tussen de grootste en de kleinste Nederlandse supermarktformule ook in België worden uitgevochten. Om prijsagressief te kunnen zijn, koopt Agrimarkt in tegen Superunie-condities via partnerbedrijf Boon. Bovendien maakt Agrimarkt zeer goede marges op bloemen en planten, die het direct bij de veiling betrekt. Deze margemaker stelt Agrimarkt in staat om in andere categorieën scherpe prijzen te voeren. Op deze manier wordt de marge weer aan de klant teruggegeven.

 

Logistiek geen probleem

Nu België nadrukkelijk tot het nieuwe verzorgingsgebied behoort, moet een en ander logistiek haalbaar zijn: “We hebben een stabiele logistieke samenwerking met Boon en zij kunnen voor ons probleemloos Belgische winkels beleveren”, zegt Van der Lee. “Boon heeft nog maar net een nieuw vers-distributiecentrum in gebruik genomen en is klaar voor verdere groei.”

 

Omdat België qua gedrag en voorkeuren toch een heel andere consumentenmarkt is dan Nederland, laat Agrimarkt zich goed informeren. “Verschillende deskundigen en organisaties staan ons met advies bij”, aldus Van der Lee. “Ook hebben we veel Belgische klanten die onze winkel in Roosendaal bezoeken. We weten waarom ze naar ons komen en wat hun voorkeuren zijn.”

 

Agrimarkt2

Bij de entrée komen klanten meteen in de afdeling groenten en fruit terecht. Opvallend zijn de beeldschermen waarmee de prijzen worden aangeduid.

 

Agrimarkt3

Agrimarkt stelt lokale leveranciers – niet zelden CZAV-leden – via een groot beeldscherm voor aan de klanten.

 

Agrimarkt4

Verhoudingsgewijs is er veel diepvries-assortiment in kasten en lage kisten. Gekoelde producten liggen eveneens in lage koelmeubels, voor een gevoel van ruimte en overzicht.

 

agrimarkt5

Bij de snelscan ben je sneller klaar met afrekenen dan bij de reguliere kassa. In Goes worden 52 procent van de transacties met zelfscan afgerekend, goed voor zeventig procent van de omzet.

Meer RetailDossier
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN