RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

AH viert 125e verjaardag met iedereen, ook met de franchisers

icon
RetailDossier2 februari, 2012

In 1887 begon Albert Heijn een winkeltje in Zaandam. Dat werd de basis voor de 865 winkels (waarvan er 212 eigendom zijn van franchisers) die, 125 jaar later, onder AH-vlag worden geëxploiteerd. Volgens de keten is dat reden genoeg voor een feest dat Albert Heijn niet op één locatie en één moment viert, maar het hele jaar door.

 

Feest zonder wanklanken

Cees van VlietAls het aan Van Vliet ligt, horen bij dat Albert Heijn-feest geen wanklanken, dus ook niet de fricties tussen de AH-organisatie en de franchisers die in de afgelopen maanden prominent in de mediaschijnwerpers hebben gestaan.

 

“Op 1 februari hebben we in Koninklijk theater Carré een fantastische kick off gevierd met 1600 mensen en daarbij waren ook de franchisers aanwezig”, zegt Van Vliet. “Het merk is sterk. Albert Heijn is de beste formule en de ondernemers voeren het merk uit zoals de bedoeling is. AH Made (van franchiser Twan van Meel, red.) is gisteren nota bene tot beste AH-winkel uitgeroepen.”

 

Na de zomer een feestweek

Albert Heijn heeft ervoor gekozen om het 125-jarig jubileum op verschillende momenten in het jubileumjaar 2012 te vieren. Hoogtepunt wordt een feestweek waarin overal het feest van Albert Heijn wordt gevierd. “Dat kan in principe op alle 865 locaties”, zegt Van Vliet. “Ook in de winkels in België en bij AH to go. De manier waarop, dat kunnen de winkels zélf invullen en wij stellen een budget beschikbaar.”

 

Van Vliet denkt niet dat Albert Heijn op deze manier de centrale regie uit handen geeft. “Er zijn duidelijke afspraken over de manier waarop we met het merk Albert Heijn omgaan. Ook ligt de week vast waarin het feest zal plaatsvinden. Verder is er een oneindige vrijheid over de manier waarop je als filiaal of franchiser dit feest wilt vieren. Het gaat in die week om een uiting van lokale betrokkenheid; een feest, samen met klanten en buren.”

 

Het goede doel

Albert Heijn heeft een speciaal jubileumlogo laten ontwerpen waarin de “acht werelden van Albert Heijn” zijn verwerkt. Ook zal de jarige uitpakken met een kookboek met recepten van zowel medewerkers als klanten, en een hieraan gekoppelde activiteit waarin klanten letterlijk bij Albert Heijn aan tafel mogen aanschuiven.

 

Bovendien steunt Albert Heijn het goede doel. Van Vliet: “Sinds een aantal jaren werken we samen met de voedselbanken die we vanuit de distributiecentra beleveren met producten die nog goed te consumeren zijn. De voedselbanken hebben een stichting opgericht voor kinderen uit hulpbehoevende gezinnen. Zij krijgen van ons op hun verjaardag een verrassingspakket.”

 

Gratis publiciteit

AH125logoOok het gamma viert mee: klassieke AH-huisproducten als hagelslag, chocoladerepen en Zaanse koeken worden voor de gelegenheid in een jubileumverpakking eenmalig opnieuw geïntroduceerd. Ook is er een spaaractie voor bewaarblikken, die bij AH de ’terugblikken’ worden genoemd.

 

Op 27 februari zal zelfs een serie postzegels verschijnen naar aanleiding van het AH-jubileum en eind mei worden op de publieke omroep twee documentaires over 125 jaar Albert Heijn uitgezonden. “Dit zijn initiatieven waaraan we wel meewerken, maar die niet door ons worden betaald”, benadrukt Van Vliet. AH wordt met andere woorden gratis publiciteit in de schoot geworpen, iets wat voor geen enkel ander Nederlands merk denkbaar zou zijn.

 

Thuis winkeltje spelen

Ondanks de unieke merkkracht is Van Vliet huiverig om nu al teveel over de jubileumacties te melden. “Wat ik wel kan vertellen, is dat we een grote actie gaan doen waarbij het Zaanse huisje, waarin Albert Heijn in 1887 ooit begon, een centrale rol speelt”, zegt hij. “Klanten kunnen zo’n huisje kopen en vervolgens sparen voor miniatuur merkartikelen. Dan kunnen ze thuis winkeltje spelen.”

 

Over verdere activiteiten houdt Van Vliet vooralsnog de kaarten tegen de borst, omdat andere retailers Albert Heijn na-apen, vindt hij. “We zijn in het verleden genoeg gekopieerd. Zo zijn we ook gestopt met sponsoring van de Eredivisie nadat een andere retailer opeens ook iets met voetbalplaatjes ging doen.”

 

De goudmijn Allerhande

AH_chocoladereepZo’n jubileumfeest mag natuurlijk wat kosten. “Al zijn we natuurlijk zuinig op de centjes. Bovendien betalen de leveranciers mee aan de miniaturenactie. Gezien de hoge resultaten van Albert Heijn, zul je de kosten niet eens terugzien in de jaarcijfers,” aldus Van Vliet.

 

Sterker, het hele jubileum levert Albert Heijn waarschijnlijk geld op. Door de bijdragen van leveranciers, door extra aandacht van de media en van de klanten, en niet het minst door de jubileumeditie van Allerhande die in april verschijnt. Dit huismagazine bestaat al sinds 1954 en is uitgegroeid tot een ware goudmijn.

Meer RetailDossier
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN