RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

AH.be: een geduchte concurrent in Belgische online food

icon
RetailDossier19 november, 2014

Niet meer gewoon over de grens

Toen Albert Heijn in 2011 de eerste winkels in België opende, deed Ahold niet geheimzinnig over de manier waarop deze winkels zouden worden beleverd. Het zou gewoon vanuit de bestaande logistieke infrastructuur in Nederland kunnen: de capaciteit was ruim voldoende om de vrachtwagens ook de grens over te laten rijden.

 

Nu Albert Heijn aankondigt dat het in 2015 de online operatie uitbreidt naar België, houdt Ahold opeens krampachtig de kaarten tegen de borst. De retailer wil niets kwijt over de manier waarop het de online bestellingen in België zal beleveren. “Online is immers een zeer concurrentiële markt”, aldus communicatieverantwoordelijke Tim van der Zanden.

 

Belgisch distributiecentrum noodzakelijk

Het is verleidelijk te denken dat Albert Heijn online een vergelijkbaar scenario volgt als met de opbouw van de fysieke winkeloperatie en dat in 2015 ook de e-fulfilment naar België vanuit de bestaande drie Nederlandse ‘home shop centres’ zal geschieden, maar dat kan in de praktijk nog wel eens heel anders uitpakken.

 

Doordat Albert Heijn zich volgend jaar in België als omnichannelretailer gaat profileren, breekt sneller het moment aan waarop de keten ook ter plaatse een logistiek systeem nodig heeft. Als Albert Heijn de doelstelling van minimaal 50 winkels in 2016 realiseert, én in België een thuisbezorgservice en een netwerk van ophaalpunten neerzet, is een geïntegreerd distributiecentrum in België – waar zowel voor de winkels als voor online zoveel mogelijk geautomatiseerd orders worden gepicked – een kritische succesfactor.

 

Meer online concurrentie voor AH in België

Door te spreken van “een zeer concurrentiële markt” karakteriseert Van der Zanden vooral de Belgische markt voor online bestelde levensmiddelen: daar kan Albert Heijn in België op meer concurrentie rekenen dan in Nederland – waar Ahold decennialang pionier was en de concurrentie pas sinds 2013 enigszins serieus online actief is.

 

Al in 2000 startte Colruyt met Collect & Go, dat op dit moment 155 ophaalpunten heeft en dat aantal wil Colruyt gaan uitbreiden. De andere twee serieuze online spelers in België zijn Delhaize (met 119 Delhaize Direct-ophaalpunten) en Carrefour (dat 60 aan de winkels gekoppelde ophaalpunten en één alleenstaand ophaalpunt exploiteert).

 

Delhaize kiest voor een speciaal online distributiecentrum, terwijl Carrefour vooralsnog vasthoudt aan order picking in de winkels. De enige ‘Drive Solo’ van Carrefour heeft een eigen opslagcapaciteit van zo’n 7500 items.

 

Albert Heijn pickt 405 items per uur

In Nederland loopt Albert Heijn online een straatlengte voor op de concurrentie: jarenlange investeringen hebben geleid tot een toevoerketen die vanuit drie zogeheten ‘home shop centres’ wordt bediend en die qua verkrijgbaarheid van items en op tijd geleverde orders een servicegraad van 98 tot 99 procent scoren.

 

Adriaan Thierry, bij Albert Heijn verantwoordelijk voor ‘omnichannel marketing & format’, vertelde maandagavond tijdens Aholds Online Strategy Event in Utrecht aan een gehoor van analisten en investeerders dat het aantal gepickte items per uur is verhoogd van 326 in 2012 naar 405 op dit moment – en dat terwijl het online assortiment in de periode groeide van 9.000 items in 2012 naar 25.000 items nu.

 

Investeren in groei

De online operatie in België zit al vast in de planning van Albert Heijn en Belgische retailers krijgen te maken met een nieuwe online concurrent die gedegen ervaring heeft opgebouwd in ‘online operational excellence’. “Door onze jarenlange ervaring is online inmiddels rendabel”, zegt Van der Zanden, “maar omdat we in de jaren tot 2017 jaarlijks met 20 tot 25 procent willen blijven groeien, investeren we in groei. Daarmee blijft online vooralsnog verlieslatend.”

 

Ahold gaat in de periode 2015-2017 zestig miljoen euro extra investeren in online en dat beïnvloedt het online rendement. Uit de presentatie van Ahold-chef Dick Boer blijkt dat de 2 tot 3 procent operationele winst (ebitda) die Ahold dit jaar realiseert via de thuisbezorgoperaties van Albert Heijn in Nederland en Peapod in de VS, omslaat in een verlies van zo’n 2 procent als de investeringen in de groei meewegen.

 

Thuisbezorging is duur in België

Voor België is dit een interessant gegeven: Belgische retailers hebben thuisbezorging altijd actief ontmoedigd en zweren bij ophaalmodellen van online bestelde levensmiddelen. Bovendien betaalt de klant ook bij ophalen nog een vergoeding van 5,50 euro bij Colruyt en bij Delhaize en Carrefour 4,50 euro voor bestellingen onder de 150 euro. Ter vergelijking: bij Albert Heijn varieert de service fee van 1 euro op rustige tijdstippen tot 3,50 euro in de spitsuren. Bij een bestelling van 70 euro krijgt de klant zelfs een euro korting.

 

Voor thuisbezorging betalen Belgische klanten de hoofdprijs: Carrefour doet een test met postbedrijf bpost waarbij de klant 9,90 euro voor de bezorging betaalt. Delhaize rekent 9 euro voor het thuisbezorgen van een bestelling onder de 100 euro, 7 euro voor bestellingen tussen 100 en 150 euro en 5 euro voor bestellingen tussen de 151 en 299 euro. Boven de 300 euro is de thuisbezorgservice gratis. Colruyt biedt deze service niet eens aan.

 

AH.be: onderscheid via thuisbezorging

Bij AH.nl bestaat ook zo’n gestaffelde ‘service fee’, die zich tussen de 4,95 en 12,95 euro begeeft. Een bestelling van boven de 100 euro levert 1 euro korting op. Het grote verschil met de Belgische concurrentie is echter dat Albert Heijn inmiddels veel ervaring heeft met thuisbezorging: daarmee kan AH.be zich in België onderscheiden. Op basis van een gestroomlijnde e-fulfilment kan Albert Heijn dit winstgevend exploiteren. Vooralsnog ondersteund door de ‘service fee’, dat dan weer wel.

 

“We opereren in dichtbevolkte stedelijke marktgebieden en daarom zijn we winstgevend in thuisbezorging”, aldus chief commercial officer Hanneke Faber, die in haar presentatie eerder deze week ook aangaf dat Ahold zich realiseert dat vergoedingen voor het afleveren van producten – met name in non-food – op steeds minder begrip kunnen rekenen bij de klanten.

 

In food is dat begrip groter, maar ook daar kan Albert Heijn bij zowel ophalen als thuisbezorgen de concurrentie extra onder druk zetten als de online volumes groeien en kostenvoordelen kunnen worden doorvertaald in lagere service fees. Zowel in Nederland als België verwacht Ahold dat in 2020 in levensmiddelen, online een omzetaandeel van 4 tot 5 procent zal hebben. Als het aan Albert Heijn ligt, zal AH.be daar tegen die tijd een grote hap uit nemen.

Meer RetailDossier
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN