RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Albert Heijn was innoverende kruidenier.

icon
RetailDossier14 januari, 2011

Niet de Albert Heijn wiens naam op de Nederlandse – en heel binnenkort Belgische – supermarkten prijkt, maar zijn kleinzoon, is heengegaan. De man die Albert Heijn heeft gemaakt tot de internationale supermarktgrootmacht die ze nu is.

In 1949 startte Albert Heijn op 22-jarige leeftijd zijn carrière bij de familieonderneming. Reeds in 1958 werd hij president van het Albert Heijn Detailbedrijf. Drie jaar later werd Albert Heijn aangesteld als voorzitter van de raad van bestuur van de gelijknamige firma.


Een kruidenier in hart en nieren.

De klant was werkelijk koning voor Albert Heijn. Hij dacht vanuit de wensen van de consument, die hij typeerde als “mevrouw Jansen”, en ging er prat op dat zowel eenvoudige burgers als miljonairs bij Albert Heijn hun gading konden vinden.

Zoals Albert Heijn uitdrukt in zijn biografie Memoires van een optimist, ergerde hij zich aan bedrijven waar de klant niet centraal staat. “Bij luchtvaartmaatschappijen kom je lieden tegen die eigenlijk alleen willen vliegen; de klanten zijn er slechts om dat mogelijk te maken.”

Het kruideniersvak was volgens hem op dat vlak juist helemaal anders. Supermarkten moeten er zijn om de “mevrouw Jansens” het leven gemakkelijker en aangenamer te maken. Precies daaruit putte Albert Heijn zijn trots voor het vak. Wie hem vroeg naar zijn beroep, kreeg steevast te horen dat hij kruidenier was. Eerder dan valse bescheidenheid, sprak daaruit een passie voor de sector.


Een innovator.

Albert Heijn aarzelde niet om de dingen groots aan te pakken. Een aantal van de meest ingrijpende veranderingen in de wereld van de voedingsdistributie staan op zijn  conto. Zo was hij het die de zelfbedieningszaak heeft uitgevonden, over dewelke hij in zijn Memoires op het hart drukte dat “zelfbediening meer is dan een andere winkelopstelling”. Hij was toen net twee jaar aan het werk in het familiebedrijf.

Ook introduceerde hij een waaier aan producten, waaronder de Mars-repen, snelkookrijst, oploskoffie, de babyvoeding van Nutricia en hapklare brokken voor huisdieren, op de Nederlandse markt.

Sterker nog, het was Albert Heijn die mede aan de wieg stond van de commerciële toepassing van de streepjescode. Een prestatie waarvoor hij overigens een decoratie in ontvangst mag nemen van de Belgische koning.

Om de supermarktketen verder te laten groeien maakte Albert Heijn in 1980 de stap naar een gedeeltelijk franchising-model. Hij hoopte door zelfstandige uitbaters aan te trekken het marktaandeel – toen 11% – op te krikken.

Organische groei genoot bij Albert Heijn dan ook de voorkeur. Met de stelling dat het belangrijker is om alles goed te blijven managen, dan zomaar uit te breiden, snoerde hij critici de mond.

Vies van een strategische acquisitie wanneer gepast, was hij nochtans niet. Het is nota bene Albert Heijn die fastfoodketen McDonald’s naar Nederland heeft gebracht. Hij verkocht McDonald’s weliswaar na korte tijd aan de ondernemer Jan Sybesma.

De expansie en consolidatie van eigen enseigne AH garandeerde hij onder meer door drogisterijketens Etos en De Tuinen aan trekken, evenals door de supermarkten te koppelen aan Gall & Gall en snoepconcern Jamin. Het was tevens Albert Heijn die de holding Ahold oprichtte.


Een pittige persoonlijkheid.

Om de man nogmaals zelf aan het woord te laten: “De essentie van de kruidenier bestaat uit duizenden kleine handelingen die in hoge mate te automatiseren zijn en met oog op hygiëne nauwgezet moeten worden uitgevoerd. Het is een vak voor ordelijke en degelijke types, die zichzelf kunnen wegcijferen.”

Wie heeft samengewerkt met Albert Heijn, is ervan overtuigd dat de man inderdaad een degelijk type was. Hij koos met plezier de weg van het overleg en steeds hield hij vast aan zijn principes.

Bij bedrijfsbezoeken stond hij daarenboven bekend voor zijn allesziende blik. Noch verwaarloosde producten, noch onverzorgd personeel ontglipten aan zijn aandacht. Tijdens zijn carrière was Albert Heijn daarom populair, maar ook gevreesd bij het personeel.

In 1989 gaf Albert Heijn “de winkel van zijn oma” eindelijk uit handen. De eerste bestuurder van buiten de familie werd Pierre Everaert. Albert Heijn was toen zevenentwintig jaar werkzaam in het bedrijf.

Pas in 2003 liet Albert Heijn weer van zich horen, toen een ernstig boekhoudschandaal aan het licht kwam bij Ahold. Verbolgen en ontgoocheld noemde de ex-topman de toenmalige CEO Cees van der Hoeven een “een haan met stront aan zijn poten” wiens expansiedrift hem naar het hoofd was gestegen. Albert Heijn kon vooral niet verkroppen dat van der Hoeven de klant en de realiteit zo met de voeten trad.

Behalve in 2003, was Albert Heijn sinds 1989 in het openbaar voor het overige opvallend stil over zijn onderneming. Naar eigen zeggen hield hij zich bewust op de achtergrond om de huidige bestuurders niet voor de voeten te lopen. Aan het einde van zijn leven trok hij zich hoofdzakelijk terug in Engeland met zijn echtgenote.

Stilzitten deed hij ondertussen weliswaar allerminst. Zelfs op gezegende leeftijd runde hij ginds samen met zijn echtgenote nog jarenlang een aantal winkels, een Bed&Breakfast en zelfs een brasserie. Albert Heijn bleef bovendien actief in talrijke bestuursraden en verenigingen.

Albert Heijn overleed donderdag 13 januari op 83-jarige leeftijd in zijn huis in Engeland. We hadden hem graag nog zijn mening gevraagd over de komst van Albert Heijn naar België…

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN