RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Boekensector had wake-up call nodig”

icon
RetailDossier24 februari, 2014

Ongewenste panden

Toen ProCures twee jaar geleden de ketens Selexyz en De Slegte overnamen en samenvoegden tot Polare, nam het ook 12 miljoen euro van de in totaal 28 miljoen euro schuld over. Het hoopte met een flinke reorganisatie die schuld weg te werken en zo ook iets te doen aan de noodlijdende boekensector. Daar is het uiteindelijk niet in gelukt.

 

Een belangrijke eerste oorzaak was dat ProCures niet afgeraakte van enkele panden van Polare die het niet meer wilde gebruiken. Zo zou de familie De Slegte een aantal huurders voor vrije panden hebben afgewezen. “Daardoor liepen we sleutelgeld mis en bleven we drie miljoen euro per jaar betalen voor panden die we niet wilden gebruiken”, zegt Dumas aan het NRC Handelsblad.

 

Veranderingen bij uitgeverijen

Daarnaast wilde ProCures ook enkele veranderingen zien bij de uitgevers, maar ook daar stuitte het net iets te vaak op een negatief antwoord. Zo werd de betalingstermijn van het Centraal Boekhuis teruggebracht van 60 dagen naar 45 dagen. Verder is het ook bijzonder moeilijk om boeken te retourneren naar de uitgever als ze minder verkopen, waardoor Polare vaak met een grote voorraad ongewenste boeken achterbleef, die het omwille van de vaste boekenprijs niet tegen een lagere prijs kon verkopen.


Daarom pleit Dumas voor een systeem dat online al gevonden wordt: webshops kunnen hun boeken per stuk bestellen en doen dat dan ook enkel wanneer er een exemplaar verkocht wordt. Dumas wil ook offline datzelfde systeem, waar boekenwinkels pas moeten betalen aan de uitgever voor een boek wanneer dat effectief verkocht is en ze de rest eenvoudig kunnen retourneren.

 

Polare vroeg ook 47 procent korting bij de uitgeverijen in plaats van de gebruikelijke 42 procent en het wilde dat uitgeverijen meebetaalden voor de marketingkosten. Het wilde bovendien meer boeken rechtstreeks bij de uitgevers bestellen, in plaats van via het Centraal Boekhuis.

 

“De wekker gezet”

“De sector had een ‘wake-up call’ nodig. Voor ons was het taak te overleven en daarom wilde ik best die wekker zetten”, zei hij in een reactie op zijn plannen. Het Centraal Boekhuis ging echter niet mee in het reddingsplan van Polare. De winkels worden nu per stuk verkocht en zullen terug door het leven gaan als onafhankelijke boekhandels.

 

Ondertussen doet ook die andere keten in handen van ProCures, Free Record Shop, het niet zo goed. De filialen in Doetinchem, Purmerend en Leiden zullen gesloten worden, nadat eerder ook al winkels in Amsterdam en Den Helder gesloten werden.

Meer RetailDossier
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN