RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Budgetmerken falen in strijd tegen harddiscount

icon
RetailDossier24 maart, 2016

De introductie van eersteprijsmerken is een foute strategie in het gevecht tegen de harddiscounters, meent het International Private Label Consult (IPLC). De inferieure kwaliteit ervan schaadt het merkimago van de supermarkt, en de marges slinken. 

Klassieke aanpak werkt niet

Haast elke foodretailer ligt wakker van de vraag hoe supermarkten kunnen beletten dat klanten afvloeien richting harddiscount, zeker nu harddiscounters er steeds beter in slagen om hoge kwaliteit te bieden aan lage prijzen. Een klassieke strategie van mainstream retailers is om laaggeprijsde producten aan te bieden in franjeloze verpakkingen – de zogenaamde eersteprijsproducten of vechtmerken. Die aanpak heeft echter gefaald, menen experts van IPLC die het huismerkenaanbod van supermarktketens in negen Europese landen hebben bestudeerd. Daarbij vergeleken ze telkens het mainstream huismerk en het vechtmerk van supermarkten met het huismerk van Lidl en met het leidende nationale merk.

 

De gemiddelde prijs van het mainstream huismerk is 33% lager dan die van het nationale merk, het budgetmerk is 62% lager geprijsd en Lidl is 54% goedkoper. De prijsverschillen tussen nationale merken, huismerken, budgetmerken en Lidl zijn de afgelopen jaren ongeveer gelijk gebleven.

 

Naast een prijsvergelijking maakte IPLC ook een kwaliteitsvergelijking, op basis van de ingrediëntenlijst en het uitzicht van de verpakking (geen sensoriële evaluatie). In veel gevallen bleek de kwaliteit van het budgetmerk lager dan die van Lidl. Dat leidden de onderzoekers af uit bijvoorbeeld het aandeel tomaten in ketchup, hazelnoten in choco of fruit in confituur. Ook de verpakking was vaak rudimentair: eenvoudige fotografie of grafiek, beperkt kleurgebruik, geen trekring op conservenblikken, geen antidruppeldop voor ketchup. 

 

Negatieve effecten

Wat opvalt is dat de meeste retailers (met uitzondering van Edeka in Duitsland en Spar in Oostenrijk) hun budgetmerk onder het prijsniveau van Lidl positioneren. Ze willen absoluut goedkoper zijn dan de harddiscounters, zo lijkt het. Het meest frappante voorbeeld vinden we bij Tesco in het VK, waar het budgetmerk Everyday Value liefst 85% lager geprijsd is dan het gemiddelde merkproduct.

 

Op kwaliteitsvlak blijken de producten van Lidl meestal echter even goed of beter te zijn dan de nationale merken. De budgetmerken van de mainstream retailers daarentegen zijn van significant lagere kwaliteit dan de A-merken – opnieuw met uitzondering van Edeka en Spar. Laaggeprijsde budgetmerken zijn daardoor geen afdoend wapen gebleken tegen de opmars van de harddiscounters in Europa. Integendeel: doordat budgetmerken lagere marges genereren, veroorzaken ze een daling van de winstgevendheid van hun categorie, wanneer meer shoppers voor het goedkoopste aanbod kiezen. Bovendien kan de lage kwaliteit van deze budgetproducten negatief afstralen op het retailermerk. 

 

Hoe moet het dan wel? 

De experten van IPLC wijzen op enkele recente initiatieven die interessant kunnen zijn in het licht van de strijd tegen de harddiscounters. Carrefour besliste in 2014 om het Carrefour logo te verwijderen van het Carrefour Discount assortiment. De eersteprijsproducten verwijzen nu niet langer naar het Carrefourmerk. 

 

Een gelijkaardige beslissing nam Albert Heijn in 2015, toen het de goedkope AH Basic lijn schrapte uit de strategisch belangrijke categorie van de koelverse gemaksproducten. De budgetproducten werden vervangen door fancy labels zonder verwijzing naar AH, of door het kwalitatief betere AH-huismerk. Ook in Nederland introduceerde Jumbo het Allerslimste Koop assortiment: producten met de kwaliteit van nationale merken, in een aantrekkelijke en herkenbare verpakking, aan het prijsniveau van Lidl.

 

Het Duitse Edeka positioneert zijn budgetlijn Gut & Günstig dan weer voortaan op hetzelfde prijs- en kwaliteitsniveau als de Aldi-merken en gaf de verpakking een upgrade. Tegelijk brengt het producten met meer toegevoegde waarde onder het Edeka huismerk, dat slechts 19% goedkoper is dan de nationale merken (tegenover een gemiddelde prijskloof van 33% in Europa). 

 

Shoppers laten zich niet beetnemen

De initiatieven tonen dat deze retailers het afvloeien van shoppers naar de harddiscounters serieus willen aanpakken. Volgens IPLC zal de klassieke drieledige huismerkstrategie (goedkoopst-beter-best) uiteindelijk verdwijnen. Shoppers laten zich immers niet beetnemen door producten van minderwaardige kwaliteit aan lage prijzen, wanneer ze een betere kwaliteit aan lage prijzen kunnen krijgen bij de harddiscounters. Retailers moeten bovendien begrijpen dat het aanbieden van ondermaatse producten onder eigen merk het consumentenvertrouwen schaadt.

Meer RetailDossier
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN