RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Cor Molenaar: "Binnenstad moet nieuwe kansen krijgen"

icon
RetailDossier12 februari, 2014

Een winkel op de drie verdwijnt

Cor Molenaar is professor e-marketing aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en een van de gastsprekers op het eerste Retail Real Estate Congress, dat op 20 maart plaatsvindt en focust op de toekomst van het winkelvastgoed. Wint de stadskern het van de periferie of niet? Wat wordt de invloed van de nieuwe shoppingprojecten? En zullen de doemberichten over een steeds groter wordende leegstand realiteit worden?

 

De professor heeft alvast een uitgesproken visie: een op de drie traditionele winkels zal binnen de vier jaar verdwijnen, stelt hij. Van die aardverschuiving is Molenaar zeker: “Kijk maar naar de opmars van het online  winkelen in de VS en het Verenigd Koninkrijk. Er is geen enkele reden om ervan uit te gaan dat dit bij ons anders zal evolueren. Want waarom zouden wij nog naar de winkel gaan als we onze bestellingen kunnen plaatsen vanuit onze zetel?”

 

Achterstand leidt naar voorsprong

België en Nederland lopen weliswaar achter in de omslag van het traditionele winkelen naar het onlineshoppen, “maar dat geeft ons de mogelijkheid om te leren uit de fouten van de pioniers”, aldus Molenaar. “Om het in wielertermen uit te drukken: erop en erover.”

 

Winkels die de winkelrevolutie willen overleven, zullen zich immers moeten aanpassen: “Ze zullen veel meer moeten inzetten op winkelbeleving met aangepaste sfeer, muziek, video-animatie en verlichting en hun klanten eventueel koffie en een gebakje kunnen aanbieden. Ook zullen de winkels ruimere openingstijden moeten hebben.”

 

Ondanks die verruiming in de beleving kan de omvang van de winkels worden beperkt: het is immers niet langer nodig om nog het volledige aanbod op het verkooppunt te hebben. Via internetschermen in de winkel kan de consument namelijk het hele gamma bekijken en precies bestellen wat hij wil.

 

Molenaar: “De klanten kunnen bovendien in de winkel worden gevolgd via het signaal van hun smartphone. Dat zal toelaten om hen automatisch aanbiedingen te doen, zeg maar ‘location based services’, die aansluiten bij hun persoonlijke voorkeuren. Ook zullen de winkeliers er moeten voor zorgen dat de klanten op het winkelpunt eerst op het eigen elektronische verkoopplatform terecht komen en er ook hun bestellingen kunnen plaatsen, die bovendien snel geleverd moeten kunnen worden.”

 

Kansen om winkelgebeuren naar binnenstad te halen

De aardverschuiving met de ruk naar een grotere winkelbeleving geeft de overheid tegelijk de kans om het shoppen weer naar de binnenstad te halen. “Zeker in België en Nederland, waar we toch leuke stadjes hebben, moet dat kunnen.”

 

De baanwinkels zullen het in deze optiek moeilijk krijgen. Wie kiest voor beleving zal immers niet naar dit type winkel gaan. Hun aantrekkelijkheid zal volgens de universiteitsdocent onder druk komen: “Hier zullen wellicht heel wat winkels verdwijnen”, meent Molenaar.

 

 

Voor meer informatie over het RetailDetail Retail Real Estate Congress op 20 maart 2014, kan u vrijblijvend terecht op info@retaildetail.be.

Meer RetailDossier
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN