RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De moderetail moet véél meer verleiden

icon
RetailDossier6 september, 2012

Vloerproductiviteit daalt

Voor de teruglopende bezoekersaantallen van winkels zijn tal van oorzaken aan te wijzen. Het (té) grote aantal vierkante meters winkelruimte bijvoorbeeld, of de recessie. Volgende maand zal het hoogste btw-tafief met drie procentpunten toenemen tot 21 procent en dat merken consumenten in hun portemonnee – en retailers in hun kassalade.

 

Ligt het misschien aan de opkomst van e-commerce, met webshops die veel beter dan in de fysieke winkelomgeving voldoen aan shoppinggemak, rust en keuzemogelijkheden waar de klanten zo’n behoefte aan hebben? Het was onlangs nog inzet van een discussie tussen e-commerceprofessor Cor Molenaar en Gerard Zandbergen, directeur van winkelonderzoeksbureau Locatus.

 

Het kan natuurlijk ook een combinatie van deze factoren zijn. Feit is, dat volgens Q&A Retail Consultants de vloerproductiviteit in de non-foodretail daalt. Ook volgens Q&A-directeur Frank Quix zijn er te veel winkels in Nederland. Dat drukt de omzet en het rendement.

 

Minder bezoekers, minder kopers

Toch is er meer aan de hand, want de bestaande winkels slagen er onvoldoende in om bezoekers tot een aankoop te verleiden. Dat concludeert marktonderzoeksbureau GfK na een analyse van moderetailers in Nederland. Uit deze analyse blijkt, dat formules als Shoeby Fashion of WE Fashion maar moeilijk in staat zijn om lagere bezoekersaantallen te compenseren met een hogere conversie.

 

“Het kan te maken hebben met een mismatch tussen verwachtingen en aanbod (bijvoorbeeld met betrekking tot prijs, collectie, maatvoering)”, stelt GfK’s research consultant fashion en retail Lianne van der Wijst. “Maar ook de wijze waarop klanten door winkelmedewerkers worden benaderd kan daarbij een rol spelen. Dat het moeilijk gaat in de fashion-branche is dus niet uitsluitend toe te schrijven aan teruglopende bezoekersaantallen.”

 

‘Waanzinnig, ongelooflijk, uitzonderlijk, fantastisch’

H&M, C&A en bovenal Primark zijn voorbeelden van moderetailers die volgens GfK bewijzen hoe het ook kan. Primark bereikt volgens GfK met slechts drie vestigingen liefst vijf procent van de Nederlandse populatie en realiseert een hoge conversie. Van der Wijst: “Ten opzichte van het marktgemiddelde – dat zijn de vijftien grootste fashion-retailers exclusief Primark – is Primark ook op dit punt een outperformer.”

 

Winkelexpert Chantal Riedeman komt superlatieven tekort om de pientere aanpak van Primark te duiden: “Primark is waanzinnig, ongelooflijk, uitzonderlijk, fantastisch goed in het opwekken van gierende kooplust bij alle bezoekers”, zegt ‘shopoloog’ Riedeman. “Of je het nu wil of niet, je wordt meegezogen in het koopproces.”

 

Daarin speelt prijs uiteraard een rol, maar het is volgens Riedeman niet enkel dat: “Primark is ook heel erg goed in het gemakkelijk maken van winkelen. Je kunt alles kopen, je kan overal bij en er zijn koophulpen die je uitnodigen om je mandje zo vol mogelijk te laden.”

 

Een grote gemiste kans

Bij WE Fashion ziet Riedeman wel degelijk verbetering: “In hun conceptwinkel in Amsterdam bewijzen ze dat ze wel degelijk in staat zijn om bezoekers tot aankoop te verleiden. De combinatie van collectie en presentatietechnieken klopt in die winkel, bijvoorbeeld door de kleding waarmee een paspop is aangekleed ook direct naast de pop te presenteren. Dat klinkt voor de hand liggend, maar dat is het blijkbaar niet. Veel moderetailers sturen hun klanten op een zoektocht door de winkels. Wél de kooplust opwekken, maar niet helpen met het kopen. Het is een grote gemiste kans.”

 

Dat H&M goed scoort in de GfK-analyse, verbaast Riedeman geenszins. “De entree van de H&M-winkels is steevast lekkermakend en bij de paskamers en de kassa’s presenteert H&M altijd relevante accessoires. H&M is heel consistent in het makkelijk maken van het daadwerkelijke kopen én in het verleiden tot meer impulsaankopen.”

 

Uit GfK-onderzoek blijkt ook dat slechts vier procent van de consumenten die bovenmode, ondermode of schoenen kochten, dit uitsluitend online doen. Twintig procent koopt zowel online als offline en ruim driekwart koopt uitsluitend in de winkel. Het toont opnieuw het belang aan van een goede conversie.

 

Analyse in plaats van buikgevoel

Volgens GfK staat dit jaar een multi-, cross- of omnichannelstrategie hoog op de agenda bij veel topmanagers in mode. Vraag is echter of dat het probleem voor retailers met een lage conversie oplost. “De basis moet eerst op orde zijn voordat je je met nieuwe media moet gaan bezighouden”, stelt Riedeman. “Je moet zo investeren dat je winkel qua inrichting en presentatietechnieken op orde is: dat is de basis. Klopt dat niet, dan is de inzet van allerlei nieuwe technologieën pure franje.”

 

Volgens Riedeman kunnen moderetailers veel leren van supermarkten, die volgens haar alles weten van hun klanten. “Daar is IKEA ook heel goed in, net zoals online retailers als Bol, Amazon of Wehkamp. Zij monitoren en analyseren het koopgedrag van hun klanten. Op basis daarvan creëren ze een verleidelijke winkelomgeving.”

 

“Dat is bij veel moderetailers niet aan de orde. Zo weten ze bijvoorbeeld niet bij welke presentatietafels de meeste klanten stoppen en uit welke richting de tafels het meest worden benaderd. Veel moderetailers hebben geen idee van hoe hun klant zich in de winkels gedraagt. Veel gaat nog steeds op buikgevoel. Daar is écht een wereld te winnen”, besluit ze.

Meer RetailDossier
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN