RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De toekomst van Ahold is online

icon
RetailDossier17 januari, 2014

Online houdt Ahold recht

Ahold USA heeft in het vierde kwartaal slecht gepresteerd en in Europa moet Ahold het vooral hebben van online omzetgroei bij Albert.nl en bol.com. E-commerce is echter ’tricky business’, want het business model is nog niet bewezen.

 

Zowel in de Verenigde Staten als in Europa is er Ahold veel aan gelegen om de online toevoerketen goed op poten te krijgen: een efficiënt systeem waar de internetbestellingen in volledig geautomatiseerde distributiecentra worden klaargemaakt voor bezorging aan huis of – en dat heeft Ahold het liefst – het ophaalmoment in een van de afhaalpunten.

 

Automatisering en de klanten die zelf de bestellingen ophalen, zullen de angel uit de kostenstructuur van online moeten halen. Loonkosten en complexiteit hebben immers een funeste uitwerking op het rendement van online. Op het EFMI Najaarscongres in 2012 realiseerde Ahold-bestuurslid Sander van der Laan zich terdege dat online omzet nog geen online winst betekent, maar ook toen sprak hij zijn volste vertrouwen uit in het uiteindelijke succes van online.

 

Dat is voor Ahold van harte te hopen, want in de offline kernactiviteiten waait de tegenwind, al zijn door het succes van ‘simplicity’ – een van de strategische pijlers die voortdurende kostenefficiëntie inhoudt – de resultaten onder de streep nog net te compenseren. Hoewel Ahold volhoudt dat dit een structureel proces is, kan de retailer niet om het feit heen dat je op een gegeven moment meer effect sorteert door succes aan de opbrengsten-kant dan bij de kosten. Online ligt aan beide zijden van de Atlantische oceaan dan ook de grote uitdaging voor Ahold.

 

Europese reorganisatie

Ondertussen kondigt het bedrijf voor de Europese activiteiten een reorganisatie aan, waarbij de (vooralsnog) niet verkochte operatie in Tsjechië rechtstreeks onder supervisie van CEO Dick Boer komt en COO Sander van der Laan zich met zijn team helemaal kan richten op de uitbouw van het merk Albert Heijn in Nederland, België en Duitsland.

 

In Nederland staan de resultaten echter onder druk en woedt nog altijd de veenbrand in de relatie met de Albert Heijn-franchisers, een hardnekkig dispuut dat maar blijft voortwoekeren. Bovendien blijft de negatieve prijsperceptie van Albert Heijn de retailer parten spelen: net nu C1000 wordt uitgerangeerd, ontstaan er nieuwe luizen in de pels – waarvan Lidl de grootste is.

 

Duitsland is vooralsnog een experiment, maar in België – waar de formule een beter prijsimago heeft en meer voldoende ruimte voor verdere groei van de winkeloperatie – heeft Albert Heijn meer lucht. Het scenario voor Albert Heijn is, zoals Dick Boer zei in zijn toelichting op de herstructurering van Ahold Europe, dat de keten zal veranderen in een omnichannel retailbedrijf. Daarbij wordt de online business net zo belangrijk als de traditionele winkeloperatie. Uitdagend, maar ook riskant…

Meer RetailDossier
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN