RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Delhaize goedkoper dan Aldi?

icon
RetailDossier1 september, 2010

Waarom deze agressieve zet? En wat zal het hen opleveren? RetailDetail vraagt zich voor u af of Delhaize weet waar het aan begint of dat de consument binnenkort bloedige represailles van de nazaten van de gebroeders Albrecht mag verwachten.

De aanloop naar het gevecht.
In twee jaar tijd heeft Delhaize in België zes prijsverlagingen doorgevoerd. De keten is het beu om door consumenten als de duurste te worden gepercipieerd en daardoor klanten te verliezen aan enseignes met een goedkoper imago. Vorige week werd de voorlopig laatste prijsverlaging gecommuniceerd in het teken van het nieuwe schooljaar. Heel wat producten van fabrikantenmerken, maar vooral van eersteprijsmerk 365 werden toen in prijs verlaagd.

Van 149 producten van het merk 356 heeft Delhaize de prijs zodanig laten zakken dat ze onder de prijs van het Aldi-equivalent ervan zijn gekomen. Al is het vaak maar met 1 of 2 eurocent, toch zijn ze goedkoper dan bij Aldi. Verleden donderdag 26 augustus zijn vervolgens bij die producten markers geplaatst die in grote letters koppen dat ze “goedkoper dan Aldi” zijn. Twee jaar geleden had Delhaize al eens de prijzen van een deel van het 365-assortiment onder die van Aldi gekregen, maar het is de eerste keer dat Delhaize zo rechtstreeks en zo agressief een concurrent aanvalt in zijn communicatie.alt

Op het eerste zicht lijkt dit de reinste oorlogsverklaring. Is het trouwens ook niet onmogelijk om plotsklaps van duurste supermarkt naar goedkoopste te gaan? Om te begrijpen wat er aan de hand is en hoe dit mogelijk is, moeten we eerst even goed bekijken waar het precies over gaat.

Een prijzenveldslagje, geen oorlog.
Gino Van Ossel wilt vooral niet gezegd hebben dat er een prijzenoorlog op til is. “Eerder een veldslagje. Met een duidelijk verkleinwoord,” beklemtoont hij. Een aantal factoren wijzen er volgens de retailspecialist op dat het geenszins uit kan groeien tot meer dan een conflict(je).

Eerst en vooral is het belangrijk om te onderscheiden waar de vuurlinie ligt. De meeste supermarktketens hebben fabrikantenmerken en ook verschillende soorten huismerken. Binnen die huismerken wordt een verschil gemaakt tussen het premiumhuismerk, eventueel een middenklasse en het goedkoopste zogeheten eersteprijsmerk. Bij Delhaize heten die merken  achtereenvolgens Taste of inspirations, Delhaize of Care en tot slot 365. Slechts een selectie van 149 producten uit dat goedkoopste assortiment verslaan nu de prijzen van Aldi.

Het zijn klassieke, verpakte kruidenierswaren. Aldi biedt een assortiment van een 800tal van dit soort eersteprijs-kruidenierswaren aan. Het merendeel van hun aanbod met andere woorden, goed voor zowat 85% van de omzet van Aldi. Voor Delhaize betekenen die producten een omzet van nog geen 5%. Als men het zo bekijkt wordt het algauw duidelijk dat Delhaize niet veel te verliezen heeft. Aldi beduidend meer.

altToch zal Aldi zich genoodzaakt voelen in te grijpen. Gino Van Ossel vermoedt dat de Duitse supermarktketen de prijzen zal matchen tot op het niveau van Delhaize. Maar hij denkt dat ze er niet onder zullen gaan. Ook Delhaize wilt van zijn kant een bloedbad vermijden. Van Ossel wijst erop dat Delhaize de boodschap in zijn mediacampagnes (vooralsnog) niet massaal uitschreeuwt. Het enseigne heeft geen behoefte aan een echte prijzenslag. De actie is op de eerste plaats een marketingstunt om de consument duidelijk te maken dat Delhaize “niet zo duur is als je denkt”.

Er is bovendien nog een ander element dat aangeeft dat Delhaize geen onberekende oorlog uitlokt. Wie goedkoper zegt denkt natuurlijk onmiddellijk aan hard discounters Aldi en Lidl. Maar ook soft discounter Colruyt is in de gangbare publieke opinie een stuk minder duur. Toch heeft Delhaize het expliciet enkel op Aldi gemunt. Delhaize weet goed genoeg met wie het de strijd aanbindt. Moest de supermarkt zijn pijlen hebben gericht op Colruyt, zou het een heel ander verhaal zijn geweest.

Colruyt verdeelt namelijk ook A-merken. Indien Delhaize de stelling had gelanceerd goedkoper te zijn dan deze distributeur, had Delhaize werkelijk in zijn marges moeten snoeien. Met Aldi als doelwit is het mogelijk om een gezonde margemix te behouden. De kosten kunnen zo doorgerekend worden op duurdere producten, terwijl Colruyt structureel lagere kosten heeft.

Niet knoeien met Delhaize.
Moest er uiteindelijk toch een kat- en muisspel van stelselmatige prijsverlagingen van komen, is het volgens Van Ossel trouwens zeker niet gezegd dat Delhaize als eerste zal moeten afhaken. De sterkte van Delhaize mag niet worden onderschat. Delhaize is namelijk kat noch muis, het is een leeuw.

In België is het enseigne nog steeds twee maal zo groot als hard discounter Aldi. Ook op internationaal vlak is Delhaize Group het derde grootste winkelbedrijf. Professor Van Ossel illustreert het met een oorlogsmetafoor (al is er volgens hem geen sprake van oorlog) : “Als de Amerikanen ergens binnenvallen, heeft Amerika daar minder schade van dan althun opponenten.” Met Delhaize wil je dus geen ruzie.

De baseline van Delhaize is bovendien glashelder voor Vlerick-professor Van Ossel. Met de opeenvolgende acties zegt de supermarktketen eigenlijk dat de consument voor basisproducten niet naar Aldi hoeft. Ook het verschil met Colruyt op fabrikantenmerken is niet zo veel meer. Bovendien biedt Delhaize naar eigen zeggen nog meer, op het gebied van service en versaanbod. Vandaar de slogan: “Per slot van rekening is het hier beter.”

De laatste tijd is duidelijk geworden dat de consument niet bereid is om een compromis te maken tussen prijs en toegevoegde waarde. Vroeger kozen ketens voor één van beide: lage prijs of hoge service. De supermarktgroep is – in België alvast –  de “no compromise”-weg ingeslagen. In de VS lijkt het zijn weg nog een beetje te zoeken. Eerste voorbeelden van die strategie waren Zara en H&M. Het totnogtoe enige supermarktvoorbeeld is Red Market. “Die formule biedt discount, met een modern sausje”, aldus Gino Van Ossel.

Red Market.
Het strategische spel met Aldi zet zich buiten België verder in het buitenland, meer bepaald in Griekenland. Eerder dit jaar heeft Aldi bekendgemaakt dat het zich zal terugtrekken uit de Griekse markt. Hun woorden waren nog niet koud toen Delhaize daarop liet weten dat zij een hernieuwde poging in Griekenland zullen wagen. Dit maal met hun nieuwe paradepaardje: discount-keten Red Market.

Voorlopig test Delhaize Group er de temperatuur met twee Food Lion-winkels, maar in 2011 moeten zij baan ruimen voor Red Market. AB Vassilopoulos, de Griekse dochter van Delhaize, heeft zelfs al laten doorschemeren eventueel geïnteresseerd te zijn om de overgelaten winkelpanden van Aldi over te nemen.

altOp de Belgische markt zijn de Red Markets een “non-issue” in de concurrentieslag met Aldi. Ten eerste zijn er maar vijf Red Markets in ons land. Alles staat of valt voor Delhaize met de omzet van AD Delhaize winkels en grotere Delhaize supermarkten. Er worden alleen Red Markets gevestigd waar geen andere types Delhaize in de buurt zijn, zodat het ook geen gevaar voor zichzelf vormt.

Ten tweede is Red Market tegen Colruyt gericht. De formule biedt een selectie van een 5000tal producten, waaronder fabrikantenmerken en andere zaken die niet tot het Aldi-assortiment behoren.

Conclusie.
Delhaize die zichzelf profileert als “goedkoper dan Aldi”, wordt ongetwijfeld een geslaagde marketingstunt. Naar alle waarschijnlijkheid zal het ook niet meer worden dan dat. De supermarktketen heeft achter de schermen een sterke strategische voorzichtigheid aan de dag heeft gelegd, om naar de buitenwereld toe een dergelijk bout statement te kunnen maken.

Aldi noch Delhaize zijn bereid om het tot een prijzenoorlog te laten komen. Verrassend genoeg zou Aldi in dat geval het onderspit kunnen delven. Delhaize is in sterkere positie dan men op het eerste zicht zou vermoeden. De leeuw wordt niet voor niets de koning der dieren genoemd.

 

 

Meer: Delhaize verlaagt opnieuw prijzen.

          Strategie Delhaize is prijsverlaging.

          Delhaize opent ook in Vlaanderen een Red Market.

          Opening eerste Red Market in Vlaanderen.

          Delhaize start nieuw rondje prijsvechten.

 

          Haalt Lidl Aldi in?

          Het verhaal van Aldi’s Theo Albrecht.

 

          Voedingsmarkt.
 

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN