RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Eén Belg op vier pleegt internationaal supermarktoverspel

icon
RetailDossier27 september, 2011

Vooral wie dicht bij de grens woont, geeft een aanzienlijk deel van zijn huishoudbudget in het buitenland uit, berekende GfK voor RetailDetail.

Kwart van de Belgen gaat vreemd

In de eerste helft van 2010 ging 27,3% van de Belgische huishoudens in het buitenland winkelen, en zoals dat gaat bij mensen die de smaak te pakken krijgen, blijft het ‘overspel’ meestal ook niet bij één keer. Gemiddeld gaat de Belg 8,5 keer per jaar buiten het eigen land boodschappen doen.

Met een gemiddeld kasticket van 66 euro is het duidelijk dat Belgen die de grens oversteken er meteen een stevige voorraad inslaan. Gemiddeld spenderen ze dan ook 11,7% van hun totale huishoudbudget in het buitenland, daarmee gaat grosso modo 3,4% van het totale huishoudbudget van alle Belgen naar buitenlandse winkels. Dat is toch een aardige som die de Belgische retailers aan hun neus zien voorbijgaan.

Vooral gezinnen met kinderen

Het grensshoppen is sinds mensenheugenis bekend in België en marktonderzoeksbureau GfK houdt het fenomeen dan ook al jaren nauwlettend in de gaten. “Het is niet verwonderlijk dat Belgen regelmatig in het buitenland winkelen, als je ziet hoe klein ons land is”, meent Dirk Vanderveken. Wel is het een trend die duidelijk gelinkt is aan de energieprijzen. Zo is het aantal Belgische huishoudens dat buiten de landslijntjes kleurt de laatste zes maanden licht gedaald, wegens de hogere brandstofprijzen. Toch stijgt het aantal buitenlandse winkeltripjes van gezinnen die wel over de grens kopen ten aanzien van de vorige jaren.

Maar wie zijn ze en wat drijft hen, die grensshoppers? Huishoudens met kinderen zijn opvallend oververtegenwoordigd onder de grensshoppers. Dat is best logisch,  aangezien zij een groter bedrag aan fast moving consumer goods moeten besteden en dus vermoedelijk meer aangetrokken zijn tot het lagereprijsimago van buitenlandse supermarkten. Verder zijn ze uiteraard ook sterk aanwezig in de statistieken omdat ze gewoon een proportioneel groter huishoudbudget vertegenwoordigen. Bovendien zijn ze vaak mobieler dan oudere gezinnen.

Auchan meest in trek

GfK wist eveneens te traceren waar die grensshoppers dan precies heen gaan. Een aantal clichés worden daarbij bevestigd: zo is het in West-Vlaanderen bijvoorbeeld bon ton om eens in de zoveel tijd naar de hypermarkt Auchan te trekken voor grote inkopen, vooral rond de feestdagen onder meer “omdat de keuze in wijn er zo uitgebreid is”. Vanuit Wallonië maakt men eveneens gemakkelijk de oversteek voor de hypermarktketen. Auchan kaapt met een aandeel van 32% dan ook het grootste deel van het in het buitenland bestede huishoudbudget weg.

Ook in de overige Vlaamse provincies trekt men de grens over, al is het dan die met de noorderburen. Met name Albert Heijn wint – overigens als enige – aan populariteit bij de Belgen. Het supermarktenseigne is goed voor een aandeel 10,6% in de markt van het grensshoppen. Overige ketens halen nog geen 5% van het buitenlandse marktaandeel.

Afstand doorslaggevende factor

Hoewel gemiddeld 27,3% van alle Belgische huishoudens in 2011 al minstens één keer de landsgrenzen overstak voor boodschappen, zegt zo’n getal eigenlijk niet zo veel. Het spreekt vanzelf dat wie in hartje Brussel woont, zich veel minder de moeite zal getroosten om naar de Albert Heijn in Nederland te trekken dan wie vlak aan de grens woont. GfK vond dan ook (logischerwijs) een duidelijk verband tussen de afstand tot  de grens en de hoeveelheid buitenlandse boodschappentrips.

De logica wordt gerespecteerd: hoe dichter men bij de grens woont, hoe vaker men in het buitenland gaat winkelen. Zo spenderen huishoudens die op minder dan 5 kilometer afstand van een buurland wonen (en die in het buitenland gaan shoppen) liefst 39% van hun huishoudbudget aldaar.  Zij gaan ongeveer 27 keer per jaar richting buren en besteden er per keer gemiddeld 75,5 euro – goed voor een gemiddelde van meer dan 2000 euro aan buitenlandse aankopen per jaar. Wel dient gezegd dat niet iedereen die in de grensstreek woont ook over de grens gaat winkelen.

Omgekeerd daalt het belang van buitenlandse winkels drastisch als consumenten verder dan 12 kilometer van de grens wonen. Voor hen wordt het grensshoppen occasioneler (gemiddeld 5 keer per jaar) en representeert het minder dan 6% van hun totale huishouduitgaves.

Geen ‘funshopping’

Grensshoppen blijkt in België wijdverspreid te zijn, al varieert het belang ervan sterk. Van streek tot streek zijn er beduidende verschillen, maar ook tussen de gezinstypes lopen de gebruiken uiteen. Toch is grensshoppen voor Belgische distributeurs een fenomeen om rekening mee te houden.

Let wel, het gaat hierbij enkel om fast moving consumer goods gekocht in supermarkten, hypermarkten, buurtwinkels en discounters. GfK maakt een duidelijk onderscheid tussen huishoudboodschappen doen in het buitenland en een dagje funshoppen of ‘cityshopping’ in een buitenlandse stad of winkelcentrum. Dat laatste werd dan ook niet opgenomen in dit onderzoek.

Meer RetailDossier
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN