RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Er kan maar één de goedkoopste zijn, de rest moet iets anders verzinnen”

icon
RetailDossier3 mei, 2011

“Only one company can be the cheapest, the others use something else.” Dat is de lijfspreuk van Rodney Fitch. Prof. Rodney Fitch, zeg maar de paus van het retaildesign, hield verleden week dinsdag op initiatief van het innovatiestimulerende Retail Dynamics een unieke Academische Zitting voor een honderdtal hoge dames en heren uit de retail.

De professor heeft in 1972 zijn eigen retaildesignbureau “Fitch” opgericht. Het bedrijf werd echter algauw zo invloedrijk dat Rodney Fitch in 1990 met de eretitel Commander of the British Empire is behangen, als blijk van erkentelijkheid voor zijn bijdrage aan de Britse designsector. Retail Dynamics haalde de man voor het eerst naar België.

Met succes, zoals Erik Lejeune, hoofd van Free Record Shop België getuigt: “Tegenwoordig word je bijna dagelijks gevraagd om naar één of andere gerenommeerde spreker te komen luisteren. De eigenzinnige en soms toch wel confronterende stijl van deze ervaren spreker, heeft me echter flink aan het denken gezet. Met heel wat oneliners slaagt hij daar uitzonderlijk goed in.”

“Shoppen is het doel van het leven”

Het mag duidelijk zijn dat Rodney Fitch niet vies is van een provocerende uitspraak op zijn tijd. Zonder verpinken poneerde hij bijvoorbeeld dat winkelen het doel van het leven is. En dan niet zomaar om aan de primaire behoefte van voeding te voldoen, maar echt als een behaaglijk tijdverdrijf. Winkelen behoort volgens onderzoek al decennialang en internationaal tot de vier grootste bronnen van welzijn.  Shoppen zou met name bijdragen tot de gezondheid en de veiligheid van de mens.

Bovendien draagt het om meer voor de hand liggende redenen bij tot de hechtheid van de gemeenschap en de economie. Een recente Taiwanese studie van de nationale gezondheidsdienst ging zelfs zover te beweren dat wie shopt langer leeft. 27% van zij die dagelijks shoppen, zouden langer leven.

“Retailmerken zullen de wereld koloniseren”

Ook Fitch bevestigt wat reeds enkele malen gezegd is geweest: A-merken hebben ondergedaan. De toekomst ligt in de handen van de retail brands. Het is een evolutie die volgens Fitch sterk verbonden is met de globalisering. In een geglobaliseerd retaillandschap is het voor retailers gewoon gemakkelijker met een rendabel eigen merk naar buiten te komen. De snelle winst aan schaalgrootte voor distributeurs als Carrefour die naar China trekken, geven eensklaps een enorm draagvlak aan hun huismerken.

Producenten van A-merken verliezen op die manier hun rol producten over de verschillende werelddelen en over de vele kleine distributeurs te verdelen. Daarenboven blijven zij onweerlegbaar afhankelijk van de retailers, terwijl deze laatste  hen steeds minder nodig hebben.  Of zoals Fitch het in zijn kenmerkende stijl verwoordt: “Be afraid. Be very afraid.”

We hoeven er geen tekeningetje bij te maken dat uitspraken als deze de discussie hoog lieten opwaaien. Toch te kort door de bocht, vond met name aandachtige toehoorder Peter  Destrooper, topman van Destrooper Biscuits. “Ik blijf er rotsvast van overtuigd dat A-merken in de toekomst nog steeds een belangrijke rol zullen blijven spelen. Een te hoog aandeel distributiemerken binnen een bepaalde categorie maakt deze totaal ondynamisch en niet meer aantrekkelijk voor de consument. We hebben het reeds gezien bij een aantal retailers, waardoor ze zelfs marktaandeel hebben verloren. Ik zie dit voor de toekomst zeker niet anders”, bijt Destrooper van zich af. 

Daniel Vancauteren (CEO van DHZ-groepering Meno) kan zijn collega slechts gedeeltelijk bijtreden. “Alhoewel A-merken in onze branche natuurlijk in grote mate bijdragen tot de positionering van de winkel, geloof ik er persoonlijk ook sterk in dat eindklanten op termijn minstens even veel (indien niet meer) vertrouwen zullen stellen in “retail brands”. Dit is dan gebaseerd op vertrouwen in het verkoopspunt, iets wat in de toekomst steeds sterker zal worden ontwikkeld.”

Eveneens met dat geglobaliseerde retaillandschap moet omzichtig worden omgesprongen, relativeert prof. Fitch zelf. Succesvolle retail moet namelijk altijd de samenleving weerspiegelen waar het zich bevindt. “Every society gets the stores it deserves’ zou een andere manier kunnen zijn om het te stellen”, beaamt ook Pascal Libyn, managing director van retail designers Mojo.

“Er kan er maar één de goedkoopste zijn”

De kern van zijn betoog, rustte bij Fitch weliswaar op de stelling dat retailers zich moeten differentiëren. Vechten op prijs is daarbij één mogelijke strategie, maar wel ineens de moeilijkste. Want er kan er maar één de goedkoopste zijn. De overige spelers moeten iets anders verzinnen om uit te blinken.

Vroeger zou Rodney Fitch zelf hebben gezegd dat voor hen het verschil te maken valt in design. In de winkelbelevenis als het ware. Tegenwoordig heeft hij echter ingezien dat de belevenis uit veel meer dan dat bestaat. Belangrijker dan het interieur of de look van een shop, is de merkbelevenis. Het valt onder de noemer van soft design. Simpel gezegd: “Be a brand, not just a pretty store”.

Pascal Libyn van retaildesignbureau Mojo begrijpt als geen ander wat Fitch bedoelt. “Design is voor mij altijd een tool geweest en nooit een middel op zich; wat ben je met een mooi design als de winkel niet functioneert en de klant er voorbij loopt?

Een winkel moet de fysieke weerspiegeling zijn van een merk en van een merkidentiteit. Een merk mag niet gewoon een label zijn dat erop gekleefd wordt. Nog te veel winkels zijn onderling uitwisselbaar en onherkenbaar als je er de brand name vanaf haalt.

Er wordt vaak vergeten dat retailer brands ook brands zijn; in een ver verleden was de lokale winkelier als persoon de ‘brand’ in het dorp, nu gebeurt het op grote schaal.”

Het creëren van een dergelijke brand vergt net zoals het vroegere winkeldesign een proces van subtiel sculpteren. Om een sterk merk te worden, heeft professor Fitch een aantal kristalheldere vuistregels klaar. Ten eerste moet de distributeur een vertrouwensrelatie met de klant durven uitbouwen. Ten tweede is het met sociale media een kwestie van omarmen of ondergaan. Ten derde is snelheid en innovatie van levensbelang. Ten slotte hoort design, zoals gezegd, de uitdrukking een brand te zijn, niet de oplossing voor een gebrek daaraan.

“Als  vertegenwoordiger van een organisatie van zelfstandige ondernemers was het element “trust” voor mij een belangrijk punt in de toespraak van prof. Fitch: het verkooppunt moet het vertrouwen winnen van zijn klanten. Dan pas kan het “retail brand” beginnen aan zijn kolonisatie van de wereld”, meent ook Daniel Vancauteren (CEO van doe-het-zelfretailers Menogroup).

 

 

Ondertussen is Thierry alweer ‘trans-Atlantisch’ onderweg, op zoek naar een volgende verrassing voor Retail Dinner Conference. Die volgende Retail Dinner Conference vindt plaats eind november 2011. Tafelreservaties kunnen nu reeds genomen worden via www.thierrycoeman.be

 

 

 

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN