RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Is exclusieve samenwerking wel zo slim?

icon
RetailDossier17 mei, 2013

Risico’s spreiden door een zo groot mogelijk klantenbestand op te bouwen, is volgens de bank een strategie op zijn retour. Sombere economische vooruitzichten, geen groeiperspectieven en onzekerheid over de toekomst drijven steeds meer toeleveranciers in de armen van slechts één enkele klant… maar daarmee groeit ook de afhankelijkheid.

 

Scherpe prijzen, grotere vraag

Niels Dijkman, senior banker bij ABN Amro, denkt dat exclusief samenwerken een goed model kan zijn. “Een intieme samenwerking waarin veel informatie digitaal wordt gedeeld, kan beide partijen ten goede komen”, zegt hij. “De retailer krijgt optimale dienstverlening tegen scherpe prijzen en de leverancier krijgt een voorspelbare, grotere vraag.”

 

Dijkman vergelijkt het met een goed huwelijk: “Een exclusief partnership heeft uiteindelijk veel weg van een relatie tussen twee mensen. Het gaat om vertrouwen, intuïtie, het gevoel dat het goed zit.” Of dat nu een gelukkige metafoor is, in een tijd waarin zoveel huwelijken stranden, is nog tot daar aan toe. Feit is wel, dat vertrouwen zilver kan zijn, maar zekerheid goud waard is.

 

“Er moeten uiteraard contracten zijn om risico’s juridisch af te dekken“, zegt Dijkman. “Maar die geven tegelijk een mooie kans om tijdens voorafgaande besprekingen de houding van de ander te peilen.”

 

Ook beaamt hij dat onzekerheid de kop kan opsteken als een leverancier zich volledig committeert: “Gaat het lukken? Verdienen de we investeringen terug? Zo nauw samenwerken is geen sinecure, maar wel een model dat meer en meer te zien zal zijn.”

 

Gelijkwaardige verhouding

Murk Boerstra, adjunct-directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI), heeft zijn bedenkingen bij dit model. “Voor echt succes is het belangrijk dat de retailer en foodfabrikant een enigszins gelijkwaardige verhouding tot elkaar hebben, dat je elkaar iets bijzonders kunt bieden”, zegt hij, verwijzend naar recent onderzoek van de FNLI en GfK waarin fabrikanten veel meer waarde hechten aan de relatie met de retailer dan andersom. “Het is ook wel te verklaren, want de foodindustrie kent hier en daar overcapaciteit en de onderlinge concurrentie is zeer groot.”

 

Boerstra onderscheidt twee categorieën die niet bij exclusiviteit zijn gebaat: producenten die hoge volumes produceren tegen lage prijzen en producenten die meer service en toegevoegde waarde bieden. De eerste categorie betreft huismerkleveranciers: “Die fabrikanten willen geen exclusieve relatie met één retailer. Dat maakt ze te kwetsbaar.”

 

De tweede categorie zijn vooral de A-merkleveranciers. “Maar deze zullen hun producten natuurlijk in alle schappen willen zien liggen“, zegt Boerstra. “Daarop is hun kostbare marketing ook afgestemd.”

Risicospreiding van belang

Aan fabrikanten die hiertussen hun positie nog niet hebben bepaald en geen duidelijk onderscheidend vermogen hebben, raadt Boerstra af om zich zomaar aan een exclusieve retailpartner over te leveren. “Bovendien moet je voor risicospreiding zorgen als dat kan”, zegt hij. “bijvoorbeeld door te exporteren of ook andere afzetkanalen te bedienen, zoals foodservice of horeca.”

 

Robert van Ballegooijen, directielid van kaasverwerkingsbedrijf A-ware Food Group, zweert bij de relatie met Albert Heijn. Voor de grootgrutter rijpt, snijdt en verpakt zijn bedrijf al dertig jaar de hele kazen.  “In 2014 starten wij een eigen kaasfabriek, maar of deze ook aan AH gaat leveren, bekijken we later”, aldus Van Ballegooijen. “We leveren ook aan buitenlandse retailers in heel Europa en ook daar werken we met exclusieve klantrelaties. Onze klanten zitten niet in elkaars vaarwater.”

 

“Niet bang zijn”

Volgens Van Ballegooijen moet je als leverancier zowel voldoende volume kunnen bieden als innovatief zijn. “Als je dan ook naar verwachting presteert, ben je niet inwisselbaar”, zegt hij. “En kijk of je het concept schaalbaar kan maken. Wees niet bang om aan buitenlandse retailers te leveren: ze zijn dichterbij dan je denkt.”

 

“Exclusieve klantrelaties hebben als groot voordeeldat ze niet alleen over de laagste prijs gaan, maar ook over langetermijndrivers van de categorie: duurzaamheid, innovatie en nieuwe product-marktcombinaties”, besluit de kaasmaker.

 

 

 

Het gehele sectorrapport ‘Visie op Food’ kan u hier downloaden. Daarin vindt u ook de ontwikkelingen in verschillende deelmarkten.

Meer RetailDossier
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN