RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Frans Muller: “Als retailer moet je keuzes maken”

icon
RetailDossier23 maart, 2016

Delhaizetopman Frans Muller zal de komende jaren de integratie tussen Ahold en Delhaize in goede banen leiden. Wat mogen we verwachten? Op het komende RetailDetail Congress komt hij zijn visie uitgebreid toelichten. 

Heldere strategie

Toen Frans Muller in november 2013 aan het hoofd kwam van Delhaize Group, waren de verwachtingen hooggespannen. Tweeënhalf jaar later zijn de kaarten in de foodretail flink dooreengeschud en maken we de geboorte mee van een nieuwe retailgroep, die zowel in het oosten van de VS als in de Benelux een sterke positie inneemt. 

De strategie van de nieuwe fusiegroep Ahold Delhaize is helder, zo schetste de CEO recent nog op de bijzondere aandeelhoudersvergadering van Delhaize. De groep heeft leidende posities op elke markt en is voornamelijk actief in het segment van de supermarkten. Ahold Delhaize zoekt naar groeimogelijkheden voor de gemaksformules en wil ook zijn leidinggevende positie in e-commerce en omnichannel verderzetten. 

 

“Winkel is ook ontmoetingsplek”

Als supermarkten de belangrijkste formule blijven voor de nieuwe fusiegroep Ahold Delhaize, hoe moet de supermarkt van de toekomst er dan uitzien volgens Frans Muller? Die moet een hoog aandeel in vers hebben en is liefst zo dicht mogelijk bij de klanten gevestigde, zo liet de topman vorig jaar optekenen door RetailDetail Magazine. De winkel heeft ook een sociale functie: je gaat er niet enkel naartoe om boodschappen te doen, maar je kunt er elkaar ook ontmoeten. 

 

“Een bevolking die vergrijst en waarin digitale communicatie vaak ten koste gaat van persoonlijk contact, heeft behoefte aan zo’n ontmoetingsplek, waar mensen ook geïnspireerd kunnen raken door nieuwe en verse producten. En uiteraard moet zo’n winkel qua processen en aanbod duurzaam zijn. Dat spreekt voor zich.”

 

“Online voeding verkopen is complex”

Digitale expertise moet één van de onderscheidende factoren worden van de fusiegroep Ahold Delhaize. Ziet Frans Muller een grote toekomst voor voeding online? 

 

“Je moet als retailer wel keuzes maken. Online voeding verkopen is complex en de laatste mijl naar de consument is heel duur. Dan moet je ofwel klanten vinden die de kosten willen betalen, of je moet bereid zijn om een lagere marge te accepteren. Een andere optie is om dit in de totale mix te bekijken met een hybride klant die niet alleen online bestelt, maar ook in de winkel komt kopen.”

 

Fysieke supermarkt blijft belangrijk

“E-commerce in levensmiddelen genereert nu nog steeds een lagere marge dan de fysieke foodretail. Dan moet je je als retailer echt afvragen hoe je dit allemaal rond krijgt, zeker als je ook nog eens alle bestellingen aan huis wilt afleveren”, klinkt het nog.

 

Zijn afhaalpunten – zoals de Franse Drives – de oplossing? “Het is een erg weekendgevoelige business, dus de exploitatiecijfers zou ik wel eens willen zien. We hebben zelf een click & collect-service, maar met een versterkt assortiment in zowel vers als houdbaar denk ik dat we veel klanten kunnen overtuigen om onze supermarkten te blijven bezoeken. We hebben een uitstekend winkelnet, met locaties die goed gelegen zijn ten opzichte van de concurrentie.”

 

Frans Muller spreekt tijdens het RetailDetail Congress op donderdag 28 april in Willebroek. Wil je erbij zijn? Surf snel naar retaildetail.be/events voor reservaties en meer info.

Meer RetailDossier
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN