RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gaat het van kwaad naar erger met de ‘retailwaanzin’?

icon
RetailDossier9 juli, 2013

Schokkende faillissementenstroom

Terwijl de Nederlandse elektronicaketen Harense Smid amper vierentwintig uur nadat het het faillissement had aangevraagd al een doorstart kon maken, kreeg sectorgenoot Block te horen dat na maandenlange onderhandelingen niemand bereid was de keten te kopen. Het is daarmee de recentste in een ondertussen lange lijst van elektronica- en entertainmentketens die de boeken moesten neerleggen.

 

In België waren bekende voorbeelden onder meer computerketen ForCom en Photo Hall, in Nederland was er onder andere E-plaza dat een schokgolf in het retaillandschap teweeg bracht. In het buitenland is de situatie echter nog erger, met onder de voornaamste slachtoffers reuzen als Virgin Megastore en HMV.

 

Geen sector blijft gespaard

Een ander getergde sector bleek die van de boekhandels. Selexyz en De Slegte moesten de deuren sluiten, om pas deze maand weer het daglicht te zien onder de ambitieuze nieuwe naam Polare. Ook het aantal kleinere zelfstandige boekenwinkels smelt als sneeuw voor de zon, met als triest record vijf sluitingen in één week tijd begin juni in België.

 

Ook de modebranche blijft echter niet gespaard: opvallend grote ketens als Schoenenreus en House of Shoes moesten het al voor bekeken houden, en het lijstje gaat nog een heel eind door. In België vielen de grote modehuizen één voor één om, van Van Beirendonck tot Olivier Strelli. Maar ook ketens in het middensegment als Bruphils in België, Setpoint in Nederland of La Perla in Italië gingen recent ten onder.

 

De definitie van retailwaanzin

Het is crisis, zoveel is duidelijk. Toch is daarmee lang niet alles gezegd: wie de lijst met faillissementen bekijkt, ziet algauw één grote gemene deler: allen hebben als gezworen vijand het internet. In februari zei de curator van Landgraaf, de gezinsmodeketen wiens faillissement zo’n 200 medewerkers de baan kostte, nog dat “de formule zich onvoldoende wist aan te passen aan de veranderende markt“. Als ultieme bewijs daarvoor gold dat de keten “niet eens een webwinkel had”.

 

Volgens Cor Molenaar, marketingdocent aan de Erasmusuniversiteit van Rotterdam, is dat zelfs “retailwaanzin”. Verwijzend naar Einstein goot hij dat begrip in een definitie: “Hetzelfde blijven doen en toch betere resultaten verwachten.” Wie er onder meer op het RetailDetail Congres “Switch or Die” bij was, klinkt het bekend in de oren, maar het blijft een mantra dat de retail moet herhalen en herhalen: digitaliseren en innoveren is de toekomst.

 

Volgens de marketingprofessor doet het internet met de non-foodretail wat de supermarkten vijftig jaar eerder met de voedingswinkels gedaan hebben: het landschap op zijn kop gooien en herstructureren, maar ook uitroeien wie zich niet tijdig weet aan te passen.

 

Kwestie van symbiose

Hoe dat aanpassen dan in zijn werk gaat? Thuislevering als standaard dienstverlening, ook door fysieke winkels, is slechts één van de voorbeelden die Molenaar geeft. Andere zijn het integreren van het internet en de smartphone in de winkel, onder meer met behulp van internetzuilen, narrowcasting en gratis wi-fi voor wie zijn eigen mobiele toestel meebrengt op de winkelvloer.

 

Winkels worden bovendien kleiner, omdat ze alleen de artikelen met een hoge rotatiesnelheid hoeven te bezitten, terwijl de webshop of digitale catalogus het mogellijk maken om dat gamma aan te vullen met een quasi onbeperkt asssortiment producten met een lagere omzetsnelheid.

 

Dick Boer toont zich alvast overtuigd van dat short tail/long tail-principe en liet nog vorige week weten de webshops van Aholds supermarktketens verder uit te bouwen met onder meer een ‘web only’-assortiment van zeldzame en exclusieve producten.

 

“Uitblinken in e-commerce is niet genoeg”

Toch is digitaliseren op zich niet genoeg. De tijd dat het voldoende was om gauw internetzuilen te plaatsen of een webshop te openen om de klant terug te winnen, is lang voorbij, ziet ook mediaspecialist Jo Caudron. Als ze überhaupt al ooit bestaan heeft.

 

“Het is niet langer voldoende om uit te blinken in e-commerce, klaar te zijn voor sociale media of m-tail”, verzekert hij vanaf september ook op de RetailPodia van RetailDetail: het gaat er om een holistische aanpak te hebben, met een degelijk transformatiemodel en een grondige kijk op de digitale krachten die op de sector inwerken.

 

Of zoals Rodney Fitch, retaildesigner en docent aan de TU Delft, het zegt: “Innovate or capitulate”. De man is ervan overtuigd dat winkelen “het doel van het leven is”, want “mensen vinden winkelen belangrijker dan eender welke andere activiteit. Enkel dingen als eten en slapen zijn een hogere prioriteit.”

 

Maar om die zo existentiële rol te vervullen, moeten retailers wel een beetje beter hun best gaan doen. “Vroeger was design de oplossing: als het er een beetje mooi uit zag waren de mensen onder de indruk. In de afgelopen kwarteeuw is de consument-burger design als vanzelfsprekend gaan beschouwen,” aldus professor Fitch.

 

De oplossing ligt dus in een slimme combinatie van alles wat voorhanden is: design, technologie, het internet, communicatie en uiteraard product. En als er één iets is waar de retailexperten het roerend over eens zijn, is dat dat alles in ieder geval over alle kanalen doorgetrokken moet worden.

Meer RetailDossier
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN