RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoogvliet wil de knapste online retailer worden

icon
RetailDossier18 februari, 2014

Razendsnelle uitrol online

“Wij willen de meest aantrekkelijke multichannelformule in ons marktgebied worden”, zei algemeen directeur Siep de Haan afgelopen vrijdag tijdens een retailseminar van ABN Amro in Rotterdam. “Dat is de doelstelling van ons huidige strategische vijfjarenplan voor de jaren tot 2017.”

 

Om dat te realiseren, heeft Hoogvliet de online bestel- en afhaalservice Klik & Klaar razendsnel uitgerold tot in bijna alle 63 filialen. Ineens implementeren en in recordtijd uitrollen is het devies van Hoogvliet, dat niettemin niet over één nacht ijs is gegaan bij de voorbereiding van de online operatie.

 

“We hebben drie jaar lang Klik & Klaar ontwikkeld, waarbij we uitgaan van centrale orderpicking voor online bestelde levensmiddelen”, zegt De Haan. Daarmee vermijdt Hoogvliet de pragmatische keuze van het orders verzamelen in de winkels. Dat is weliswaar sneller en goedkoper om op te zetten, maar het stoort de reguliere processen van bestellen en voorraadbeheer in de fysieke winkels. Met extra kosten en gefrustreerde winkelklanten tot gevolg.

 

Alles draait om logistiek

Een speciale online toeleverketen is randvoorwaarde om e-commerce haalbaar en schaalbaar te maken, zo weet ook Hoogvliet. “Alles draait om de logistiek en Hoogvliet heeft hierin een historie”, stelt De Haan. “In de jaren 1980 mechaniseerden we al onze logistiek en hadden we een voor die tijd ongekend korte lead time tussen bestellen en uitleveren van vier tot zes uur. Dat konden we ook realiseren, omdat onze winkels op maximaal anderhalf uur rijden van ons DC zijn gevestigd.”

 

Het is deze regionaliteit die nu en in de toekomst Hoogvliets kracht bepaalt, benadrukt De Haan. “Landelijk hebben we met een omzet van 650 miljoen euro en twee procent marktaandeel een bescheiden positie, maar in ons marktgebied vertegenwoordigen we een aandeel van zo’n vijftien procent. En dan ben je toch een serieuze speler.”

 

Toekomstbestendig marktgebied

Dat marktgebied beslaat ruwweg Zuid-Holland, Utrecht en delen van westelijk Gelderland: “Niet alleen wonen hier de meeste mensen in Nederland, maar dit gebied heeft ook de beste vooruitzichten voor de toekomst“, zegt De Haan vol vertrouwen.

 

“Demografisch gezien zal in ons marktgebied in de jaren tot 2025 sprake zijn van bevolkingsgroei, terwijl de meeste andere delen van Nederland krimpregio’s zijn. Daarnaast wonen in ons marktgebied belangrijke groepen consumenten die snel nieuwe technologieën oppikken, dus voor de toekomstige ontwikkelingen in offline én online retail, zijn onze winkels geografisch goed gelegen.”

 

De Haan is sinds 2007 algemeen directeur bij Hoogvliet Supermarkten. Sinds 2008 is hij – in samenwerking met een nieuw samengesteld directieteam – begonnen met de strategische vijfjarenplannen. “In 2008 was Hoogvliet een grijze muis in de markt, gepositioneerd precies in het midden van de GfK-matrix van prijs en service. In 2012, na afloop van ons eerste vijfjarenplan, was Hoogvliet duidelijk opgeschoven naar meer service en relatief voordelig.”

 

‘Medewerkers belangrijker dan klanten’

‘Bewezen de goedkoopste’ is de pay off van Hoogvliet, bij de gratie van het inkoopverbond Superunie, waartoe Hoogvliet behoort. Met behoud van de – naar eigen zeggen – laagste prijsstelling van Nederland, wilde Hoogvliet tussen 2008 en 2012 de meest aantrekkelijke supermarktformule in zijn marktgebied zijn. “Daarbij hoort ook MVO”, benadrukt De Haan. “In een online markt geldt prijstransarantie, maar als maatschappelijk verantwoorde onderneming moet je volledig transparant zijn.”

 

Volgens De Haan streeft Hoogvliet verdere doelen na dan pure winstoptimalisatie. “Hoeveel bestuurders vragen zich daadwerkelijk af wat de waarde is van hun bedrijf?”, zegt hij. “Hoe waardevol is de onderneming voor klanten, toeleveranciers, medewerkers en alle andere betrokkenen? Het gaat verder dan alleen maar winst willen maken. Wij willen waarde creëren als onderneming. Een bedrijfscultuur is niet te kopiëren. Vandaar dat medewerkers voor Hoogvliet nog belangrijker zijn dan klanten.”

 

Flinke investeringen

Een opmerkelijke uitspraak voor de hoogste bestuurder van een supermarktorganisatie, waarvan de grondleggers in de beginjaren het standpunt hadden van ‘alles boven de één procent winst geven we terug aan de consument‘. “Tja, dat doen we tegenwoordig dus niet meer”, zegt De Haan. En dat zal wel moeten, want het waarmaken van de strategische doelstelling voor 2017 – de meest aantrekkelijke multichannel supermarktformule worden in het marktgebied – vergt veel investeringen.

 

Zo start Hoogvliet volgende maand met de bouw van een gloednieuwe bakkerij, die in 2015 in gebruik wordt genomen, en sinds de bezwaartermijn maart vorig jaar is afgelopen, is de bouw van een gloednieuw distributiecentrum in Bleiswijk nu definitief. Het zal over een aantal jaren operationeel worden.

 

Volgens De Haan zal dit nieuwe distributiecentrum uiteraard ook op de online supply chain zijn ingericht. “We kunnen met dit nieuwe distributiecentrum de uitdagingen aan zowel in de fysieke als in de online retail“, aldus de algemeen directeur die zich verder niet wil uitlaten over investeringsniveaus en de verwachting wanneer Klik & Klaar zal gaan renderen. Het enige dat hij erover zegt is een statement: “Centraliseren en automatiseren, dat is de Hoogvliet-truc!”

Meer RetailDossier
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN