RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jumbo experimenteert met eerste ‘Foodmarkt’ in Breda

icon
RetailDossier27 maart, 2013

De grootste

Met een oppervlakte die vier tot vijf keer zo groot is als een doorsnee supermarkt, wordt deze Jumbo-vestiging meteen ook de grootste supermarkt van Nederland. Waar supermarkten vroeger een harde strijd uitvochten met de prijs als belangrijkste wapen, komt Jumbo nu met andere troeven om de consument te verleiden: service.

 

Een leger aan koks moet hongerige consumenten op hun wenken bedienen met maaltijden die gedeeltelijk of helemaal afgewerkt mee naar huis kunnen worden genomen of, indien gewenst, ter plaatse kunnen worden gebruikt. Het is een concept dat nog niet eerder te zien was in Nederland.

 

Ambachtelijke insteek

Met de Foodmarkt wil Jumbo vooral de ambachtelijke toer op gaan, zowel in aanbod als in beleving, zonder de “Zeven Zekerheden” die Jumbo vandaag hoog in het vaandel draagt uit het oog te verliezen. In de winkel zelf werd veel met ruwe baksteen gewerkt en zijn de meubels van hout voor een authentieke toets.

 

Speciaal voor de Foodmarkt-formule werden nieuwe huismerken ontwikkeld en zal het aanbod verse producten uitgebreid worden. In de aanvangsfase worden 35.000 nieuwe producten aangeboden. Blijken sommige zaken een groot succes zijn, dan zullen deze ook in de “gewone” Jumbo-winkels worden aangeboden.


‘Specialisten’ op de winkelvloer

Wat het overige aanbod betreft, telt de winkel 550 stellingmeter aan droge kruidenierswaren en 700 vierkante meter aan groenten, fruit en aardappelen met bovendien een cockpit voor vers gesneden fruit en vers geperste sappen. De visspecialist moet de consument helpen bij zijn keuze tussen vers of diepvries, gerookt of gebakken.

 

Daarnaast is er onder andere ook een Aziatische, een Hollandse en een Italiaanse keuken en wordt het brood vers gebakken in een grote steenoven. Er is vanzelfsprekend ook een uitgebreide zuivel- en kaasafdeling, maar ook een chocolaterie, een koffiebranderij en een wijn- en  borrelshop.

 

Dergelijk uitgebreid aanbod en vernieuwde aanpak vragen vanzelfsprekend heel wat mankracht: de nieuwe Foodmarkt zal draaiende gehouden worden door niet minder dan 415 medewerkers. Vanaf ’s morgens acht uur en dan de hele dag door zullen de verse gerechten bereid worden door wel dertig tot zelfs veertig koks.

 

Breda om te starten

Dat Breda werd gekozen voor de eerste Foodmarkt van Jumbo is niet helemaal toevallig: volgens directeur formule en marketing Colette Cloosterman-Van Eerd is Breda een van de meest culinaire steden van Nederland. Ze vertrouwt tevens toe dat ook Belgische consumenten verwacht worden in de nieuwe Foodmarkt, die volgens de verwachtingen klanten woonachtig tot dertig kilometer van Breda naar het kersverse filiaal zullen brengen.

 

Ook al zal de Foodmarkt waarschijnlijk een kleine afvloeiing van klanten van andere Jumbo-winkels in Breda met zich meebrengen, toch gaat Cloosterman-Van Eerd er voornamelijk vanuit dat de nieuwe formule vooral een aanvullend effect zal hebben.

Wat de prijsstrategie betreft, is ook het credo van dit Jumbo-filiaal dat iedereen toegang moet hebben tot het aanbod dat Foodmarkt zal brengen. Met duizend parkeerplaatsen is er alvast plaats voor veel bezoekers. (GDW)

 

 

Een impressie van de groenten- en fruitafdeling:

Jumbo Foodmarkt

 


Meer RetailDossier
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN