RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nederlandse groothandel mist vele miljarden winst door logistiek falen

icon
RetailDossier14 februari, 2013

Die tien miljard euro is dan nog een zeer behoudende inschatting, want de faalkosten liggen eigenlijk vele malen hoger. Dat blijkt uit een rekensom op basis van omzet en de inschattingen die in het rapport worden gedaan.

 

Faalkosten: 16 tot 44 miljard euro

ABN Amro begroot de totale omzet van de Nederlandse groothandels op 383 miljard euro, of 241 miljard exclusief export. De grootste kostenpost van de groothandels is de ‘cost-to-serve’ ofwel “…de kosten om de processen vanaf de order tot de betaling te regelen”, zoals het rapport stelt.

 

Deze kosten maken 20 tot 25 procent van de omzet uit en daarvan is ruwweg éénderde aan te merken als faalkosten: de kosten die voortkomen uit logistiek falen zoals verkeerd bestelde producten of verstoringen in het proces, waardoor vrachtwagens veel te lang moeten wachten en losprocedures zelfs moeten worden onderbroken.

 

Uitgedrukt in euro’s komen die faalkosten dus neer op 25 tot 44 miljard euro! Zelfs bij berekening op puur de Nederlandse groothandelsomzet valt de schadepost met 16 tot 28 miljard nog veel hoger uit dan de tien miljard die het rapport conservatief inschatte.

 

’10 miljard is een realistische inschatting’

“Die berekening klopt inderdaad”, reageert logistiek expert Walther Ploos van Amstel, die het rapport in opdracht van ABN Amro heeft geschreven. “Er zijn echter bedrijven die alleen handelen en nooit de fysieke goederenstroom zien, zoals de handel in olie en grondstoffen. Daar is de cost-to-serve veel lager. We hebben daarom een derde van de groothandelsomzet buiten beschouwing gelaten.

 

Een tweede overweging is de termijn van vijf jaar die we in acht nemen. De noodzaak tot meer transparantie zal niet in alle sectoren ingang vinden, vanwege gebrek aan kritieke massa of gewoon uit onwil om informatie te delen. Vandaar dat we die tien miljard euro een realistische inschatting vinden.”

 

Juiste data voorkomen foute leveringen

Transparantie staat of valt met datasynchronisatie, dat wil zeggen dat alle artikelgegevens van individueel productniveau tot omverpakking en transporteenheid (bijvoorbeeld pallet, krat of container) eenduidig zijn geregistreerd en vastgelegd in gestandaardiseerde databases. Pas dan kan snel, efficiënt en bovenal foutloos elektronisch worden gecommuniceerd.

 

Hiermee voorkom je bijvoorbeeld dat een vrachtwagen niet kan worden geladen omdat de stapeling van pallets hoger uitpakt dan berekend, of dat een losproces moet worden gestaakt omdat de verkeerde producten in de vrachtwagen staan – met een retourzending en out-of-stocks in de winkels als consequentie.

 

Beter voorspellen, minder verspillen

“De groothandel kan haar marges met liefst 2,5 procent verbeteren door gericht te investeren in ketentransparantie”, stelt Stef Driessen, associate sector banker groothandel bij ABN Amro. “Hiervan kunnen afnemers – in de retail, industrie en export – direct meeprofiteren. Ook voor de toeleverende industrie en de agrarische sector is de groothandel in staat om productievolumes betrouwbaar te voorspellen en product- en voorraadinformatie te verzamelen en te delen. Dit voorkomt verspilling en biedt nieuwe kansen.”

 

Met name in sectoren als de bouw en de industrie ziet Ploos van Amstel het grootste potentieel voor margeverbetering. “Daar kunnen de toeleverende groothandels wel vijf tot tien procent betere marges maken door ketentransparantie. In sectoren als land- en tuinbouwproducten en foodservice/horeca is het besparingspotentieel met twee tot vijf procent relatief lager. Dat komt omdat zij meeliften op de initiatieven die al in de fmcg-retail worden genomen.”

 

Food, non-food, kantoor en pharma

In de foodretail is Albert Heijn duidelijk de voortrekker, stelt Ploos van Amstel. Dit heeft een positieve invloed op de hele foodsector, die deze week aankondigde efficiënter te zullen gaan werken in de logistiek, waardoor de faalkosten in de magazijnen en distributiecentra verder zullen dalen. In de praktijk blijkt dat er een verbeterpotentieel is in de supermarktsector.

 

“In foodretail kan met name in logistieke operaties zo’n 150 tot 250 miljoen euro aan kostenbesparingen worden gerealiseerd”, zegt Ploos van Amstel. “Door in vers de ketens te versnellen, is er nog veel winst te behalen door het bestrijden van derving. In non-food denk ik dat de margeverbetering uiteenloopt van twee procent in doe-het-zelf tot wel tien procent in de modieuze branches. Vooral bestrijden van nee-verkopen en het beter samenwerken bij het uitverkopen van producten die uit het assortiment gaan, biedt een enorm verbeterpotentieel.”

 

Kantoorartikelen en pharma zijn de twee sectoren die volgens Ploos van Amstel het verst in hun ontwikkeling zijn. “Die sectoren zijn al ver gevorderd in het creëren van transparante ketens”, zegt hij. “Vandaar dat ik het potentieel aan margeverbetering daar op een tot twee procent inschat.”

 

 

Het volledige rapport van ABN Amro kunt u hier downloaden (PDF).

Meer RetailDossier
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN