RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nieuwste prijzenslag is vooral psychologische oorlogsvoering

icon
RetailDossier13 september, 2013

Eerst verhogen, dan verlagen?

Het moet toch een beetje frustrerend zijn voor Jumbo, dat alleen Albert Heijn erin slaagt om snel media-aandacht te genereren. Het is een combinatie van de merkkracht en de marktmacht van de marktleider, maar ook van een uitgekiend mediabeleid: in de verdeel-en-heerstechniek van Albert Heijn was dit keer de primeur van de prijsverlaging aan het AD beloofd, in de wetenschap dat andere media het meteen zouden oppakken.

 

Qua communicatie heeft Albert Heijn het dus alvast slim aangepakt. Of de prijsverlaging zelf ook goed is voorbereid, is echter nog een vraag. Supermarktdeskundige Paul Moers (ex-Ahold, overigens) suggereerde vrij snel dat Albert Heijn goede sier maakt door producten die het eerst sneaky in prijs heeft verhoogd, nu met veel bombarie weer in prijs te verlagen. Deze suggestie wordt vooralsnog niet door de feiten gestaafd.

 

“De hoeveelheid producten en de gemiddelde prijsverlaging zijn beide opmerkelijk”, zegt Thijs van der Tuin van de website Inprijsverhoogd, dat alle prijsmutaties van Albert Heijn bijhoudt. “Liefst 1900 items die gemiddeld 6,53 procent in prijs dalen. Dat is opmerkelijk, al staat daar wel tegenover dat tussen maart en september het prijsniveau bij Albert Heijn over de hele linie met 0,94 procent is gestegen. Als je dat ook nog eens voor inflatie corrigeert, kun je stellen dat er misschien wel iets aan ruimte is gecreëerd door Albert Heijn, maar dat het niet buitensporig hoog is.”

 

Jumbo kan niet achterblijven

Ketens als Hoogvliet en Dirk van den Broek kunnen natuurlijk niet achterblijven bij dit prijs- en mediageweld. Zij roepen meteen om het hardst dat ze nog altijd goedkoper zijn dan Albert Heijn. Wat dan weer om reactie vraagt vanwege Jumbo, de op één na grootste formule van Nederland met de laagste prijs als belangrijkste pijler.

 

Maak van een nadeel een voordeel, is het adagium van Jumbo. Dus bijna een week nadat Albert Heijn de steen in de vijver heeft gegooid, verklaart Jumbo-directeur Frits van Eerd in een persberichtdat het eenvoudigweg heel goed nieuws is dat Albert Heijn de vasteprijzenkwestie prominent in het nieuws brengt: “We zijn blij dat we het in Nederland nu over vaste lage prijzen hebben. Bij Jumbo garanderen we de klant namelijk iedere dag de laagste prijs.”

 

“We zijn ervan overtuigd dat de consument uiteindelijk het meest gebaat is bij vaste lage prijzen. Zeker in deze economisch lastige tijden”, besluit Van Eerd.

 

AH en Jumbo niet gebaat bij prijzenoorlog

Zowel Albert Heijn als Jumbo kunnen zich eigenlijk geen prijsstrijd permitteren. Albert Heijn niet, omdat het juist bezig is met het opzetten en uitbouwen van haar online operatie en supply chain. Dat is bepaald nog geen winstgevend businessmodel, dat door extra margedruk nog moeilijker rond te rekenen is, maar ook bemoeilijkt wordt door opstandige franchisers die zich door het Zaanse hoofdkantoor gepasseerd voelen.

 

Maar Jumbo kan een structurele prijzenslag evenmin gebruiken, aangezien het druk bezig is met de ombouw en integratie van C1000. Daarbij is het belangrijk dat Jumbo zieltjes wint onder de C1000-ondernemers die nog niet ‘om’ zijn en de exploitatiemodellen van de Jumbo-formule voor hun winkels met argusogen bekijken. Als daar nog eens structureel lagere marges bij komen, zal de overtuigingskracht van Jumbo nog kleiner worden.

 

Geen winnaars, alleen maar verliezers

Vanaf vandaag benadrukt Jumbo haar laagsteprijsgarantie in een nieuwe mediacampagne met een bekende boodschap: klanten die bij Jumbo meer betalen dan elders (lees Albert Heijn) krijgen het prijsverschil terug. De prijzenoorlog – als daarvan al sprake is – blijkt hiermee vooral psychologische oorlogvoering met veel retoriek en schoten voor de boeg.

 

Als het op termijn al tot een structureel gevoerde prijzenoorlog zal uitgroeien, kent deze – zoals bekend met oorlogen – alleen maar verliezers.

Meer RetailDossier
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN