RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Online food: consumenten lopen sneller dan retailers

icon
RetailDossier30 augustus, 2013

Retailers negeren stijgende bestedingen

Het zijn inmiddels bekende groeicijfers: de toenemende waarde van het digitale boodschappenmandje en het aantal klanten dat wel eens online levensmiddelen bestelt. Ook in het Consumentenonderzoek 2013 van Deloitte’s Branchegroep Retail ontbreken deze cijfers niet.

 

Zo nam de gemiddelde besteding met 5,7 procent toe (van ruim 97 euro in 2012 naar 103 euro dit jaar) en steeg het percentage consumenten dat online levensmiddelen bestelt met twee procentpunt (van vijf procent in 2012 naar 7 procent nu). De animo onder consumenten om in de toekomst alsnog online levensmiddelen te gaan bestellen, is echter niet toegenomen.

 

Slapende reus snurkt verder

Dat is opvallend, zeker als je zoals Deloitte vaststelt dat consumenten online levensmiddelen kopen met open armen ontvangen. Het heeft er wellicht mee te maken dat consumenten hiertoe niet voldoende geprikkeld worden door de retail, want uit het onderzoek blijkt ook dat liefst 62 procent van de klanten aangeeft aan dat zijn/haar supermarkt geen online bestelservice biedt.

 

In 2012 lag dit percentage op 59 procent: een afname dus, en dat in een tijd dat de digitalisering ook in food lijkt door te breken. Online food wordt ook wel een slapende reus genoemd, maar het consumentenonderzoek van Deloitte bevestigt dat die reus verder snurkt en vooralsnog niet door de retail wordt wakker geschud.

 

Albert Heijn stuwt online

Supermarktorganisaties zijn terughoudend als het om online gaat, want het is bekend dat online levensmiddelen verkopen moeilijk rendabel is te maken. Marktleider Albert Heijn neemt echter wél zijn verantwoordelijkheid en stuwt de ontwikkelingen vooruit, met de uitrol van ophaalpunten en uitbreiding van het gebied waar de bestelwagentjes van Albert.nl rondrijden.

 

AH-directeur Sander van der Laan was onlangs in de NRC optimistisch over de ontwikkelingen van online: beperkte kannibalisatie-effecten bij winkels met ophaalpunten worden volgens hem meer dan gecompenseerd door de omzetimpuls die de ophaalpunten bieden. Waar een winkelklant gemiddeld 16 tot 17 euro besteedt, ligt het gemiddelde bonbedrag bij het pick-up point op 80 tot 90 euro, aldus Van der Laan.

 

Digitaal pragmatisme

De gemiddelde besteding bij de thuisbezorgdienst Albert.nl is volgens Albert Heijn 140 tot 150 euro, en dat is behoorlijk boven het gemiddelde van 103 euro die Deloitte voor de gehele markt (thuisbezorgen plus ophalen) meet. Het is een indicatie voor de veel lagere omzetniveaus bij de andere retailers die met online werken of experimenteren, zoals onder andere Spar, Coop, Dekamarkt, Plus of Boni.

 

Albert Heijn uitgezonderd, zijn de Nederlandse supermarktorganisaties uiterst pragmatisch als het om online foodverkopen gaat. Het is vooral afwachten hoe de markt zich ontwikkelt, mede door toedoen van Albert Heijn. Met lokale tests – zoals begin volgend jaar ook Jan Linders in zo’n zeven supermarkten gaat doen – een wat bredere aanpak (Spar, Coop) of participatie in een nieuwkomer (Sligro’s belang in Superdirect.com) doen ze relevante ervaring op.

 

Consument moet verder rijpen

Grote investeringen in online toeleverketens zijn volgens de supermarktorganisaties echter vooralsnog bedrijfseconomisch niet verantwoord. Ook de tweede formule van Nederland, Jumbo, wacht af. Begrijpelijk gezien de ombouw en integratie van C1000 die alle aandacht opeist.

 

Feit is wel, dat de bekendste boodschappen-app ná Albert Heijn’s appie die van het verdwijnende C1000 is. Wellicht een goede basis voor Jumbo, dat onlangs al wel een app ontwikkelde voor Jumbo Foodmarkt.

 

De terughoudendheid van de retail om vol op online in te zetten is ook begrijpelijk, gezien het feit dat de consument ook nog wel wat verder mag ontwikkelen. Slechts 20 procent van de consumenten denkt in de toekomst online boodschappen te gaan bestellen, dus 80 procent niet… en daarin is in een jaar tijd geen verandering gekomen.

 

Hoewel klanten die ooit online levensmiddelen hebben besteld, positief zijn en hun bestedingsniveau en bestelfrequentie mondjesmaat opvoeren, zijn zij toch vooral geïnteresseerd in het online bestellen van non-food en cosmetica, houdbare en diepvriesproducten. De animo om margerijke versproducten online te kopen, neemt volgens het Deloitte-onderzoek af.

 

Daar is nog werk aan de winkel,  want met alleen producten met magere marges online verkopen, is op termijn voor de gevestigde supermarktorganisaties niet rond te rekenen.

Meer RetailDossier
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN