RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Dorien Breels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Opening eerste Red Market in Vlaanderen.

icon
RetailDossier13 juli, 2010

Verder zijn er al vestigingen in Griekenland en Roemenië. Na de
vestiging in Opwijk volgt Tielt-Winge, waarna nog twee andere openingen
in 2010 zijn gepland. Voor het eind van het jaar wil Delhaize
internationaal uitpakken met 23 Red Markets. Delhaize Groep investeert
daarbij vooral in de Roemeense markt, waar de distributiegroep zich
anno 2000 voor 51% heeft ingekocht in warenhuisketen Mega Image.

 

Discount alternatief van Delhaize
Met Red Market grijpt Delhaize met beide handen het toenemend succes van discount supermarkten aan (cf. Sectoranalyse grootdistributie). De winkelformule maakt radicaal gebruik van het beproefde recept van lage prijzen door lage kosten. Red Market is een stock-up warenhuis waar klanten gestimuleerd worden om in grote hoeveelheden aan te kopen. Dit gebeurt door middel van oplopende kortingen naargelang de hoeveelheid. Het assortiment zal eveneens beperkt worden tot Delhaize huismerken en een beknopte selectie van nationale merken. Red Market speelt eenvoud als een strategische troef uit.

alt

Om het stock-up element te benadrukken worden de producten niet per stuk uitgepakt en in de rekken gezet, maar simpelweg in de doos gepresenteerd. Op die manier wordt eveneens sterk op loonkosten bespaard. Het aantal werknemers ligt opmerkelijk lager in een Red Market. De supermarkt in Opwijk zal draaien op een luttele 14 fulltime medewerkers. Dit is mede mogelijk door het revolutionaire kassasysteem van de winkelformule. In plaats van de klassieke wachtrijen aan kassa’s, staan klanten er in een horizontale lijn. Steeds wordt gesignaleerd welke kassa vrijkomt. Daarenboven scant ieder zijn aankopen volledig zelf in, zodat aan de kassa enkel nog dient te worden afgerekend. Een gewaagde formule, die desalniettemin blijkt te werken in de Waalse vestigingen.

 

Toch behoudt Red Market een aantal kenmerkende Delhaize trekjes. Om zich te onderscheiden van de hard discounters blijft er een verse bakkerijafdeling. Vis en vlees zijn er vers voorverpakt te vinden, rechtstreeks ingevoerd van Delhaize. Zo is er het versaanbod dat Delhaize eigen is, terwijl Red Market niet de kosten hoeft te dragen van de versateliers. Bovendien geven de winkels een ruime en overzichtelijke indruk. Om een hoog serviceniveau te garanderen zijn de winkels door de week steeds tot 20u geopend en staat Red Market ook elke zondagvoormiddag tot beschikking van de klant.

 

Strijd om de laagste prijs
De Red Market website garandeert “de laagste prijs in uw stad”. Denis Knoops, verantwoordelijke voor Red Market, maakt zich sterk dat ze steeds de goedkoopste zullen zijn. Ook goedkoper dan gedoodverfde rivaal Colruyt, naar verluid door lagere kosten. Uiteraard laat Colruyt zich dit niet zomaar gedijen. De Halse distributiegroep verdedigt zijn slogan van “altijd de laagste prijs” door dik en dun. Colruyt geeft toe zijn prijzen te moeten aanpassen aan de komst van Red Market, maar beweert dit dan ook consequent te doen. Dit kan de prijskloof tussen Colruyt en moederhuis Delhaize nog vergroten, aangezien Colruyt in dat geval zijn prijzen nationaal verlaagt terwijl Red Market regionaal speelt. Het ziet er naar uit dat Delhaize en Colruyt zich in een rechtstreekse oorlog werpen. Colruyt blijft er alvast zeer koelbloedig onder en verklaart tot het bittere eind te willen strijden.

 

altDelhaize zet zich daarnaast schrap voor de komst van Albert Heijn, een te duchten tegenstander die voor de distributiegroep in het verleden een inspiratiebron en voorbeeld is geweest. De warenhuisketen voelt daarom eerder respect dan angst voor Ahold. Delhaize relativeert overigens het prijsvoordeel van Albert Heijn. Veel elementen van dat prijsvoordeel zijn gebonden aan Nederland, terwijl het versaanbod van AH zelfs duurder zou zijn.

 

Gevaar voor kannibalisme

Wie wijselijk opmerkt dat Red Market ook een gevaar voor Delhaize zelf kan betekenen, wordt onmiddellijk gerustgesteld door Denis Knoops. Het gevaar voor kannibalisme wordt handig vermeden door enkel Red Markets te openen in buurten waar geen Delhaize aanwezig is. De kritische lezer kan hier tegenin brengen dat die plaatsen wellicht schaars zijn. Red Market wil een aanvulling op Delhaize zijn, eerder dan een concurrent. Bovendien is het ook de plaats om een aantal innovaties uit te testen voor de Delhaize Groep. Een opmerkelijk voorbeeld is het 100% zelfscanning systeem, maar in de toekomst zullen de Red Markets wel vaker als testlaboratorium fungeren. Eerst is het in spanning afwachten hoe consument en concurrent op Red Market zullen reageren.

alt
Bronnen:     

Red Market      

Distrifood
De Standaard
Flex News

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN