RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Prijsvergelijking België vs Nederland: Hoe zit het nu precies?

icon
RetailDossier31 maart, 2011

De RetailDetail-prijzenvergelijking die dinsdag aan het licht bracht dat Albert Heijn op een korf van 33 producten dikwijls goedkoper was, breiden we nu uit naar Nederland. Uit de vergelijking volgt een verrassende ontdekking: in tegenstelling tot wat experts aannemen, is Albert Heijn voor deze korf níét duurder in Brasschaat dan in Nederland. Meer zelfs: de hele korf kost in Nederland warempel 10 euro meer! De ontdekking roept heel wat nieuwe vragen op, maar de bewijzen liggen op tafel.

 

Een eerste belangrijke vaststelling is dat de prijzenpolitiek in Nederland zichtbaar transparanter is. De grote drie in Nederland bestrijden elkaar met open vizier én met een nationale prijzenstrategie. Het is er een stuk gemakkelijker om de prijzen te vergelijken. 

 

Opnieuw werd dezelfde korf van 33 identieke producten op prijs gecontroleerd. Boost Group, in Nederland gespecialiseerd in shopper marketing en het dagelijks meten van prijzen voor retailers en fabrikanten, trok er op 30 maart 2011 op uit om de prijzen te controleren van de drie grootste Nederlandse supermarktketens. Zo konden we zien hoe Albert Heijn Nederland, Jumbo en C1000 zich verhouden tot AH Brasschaat en de Belgische supermarkten.

 

Nederlandse AH 12% duurder

Wat haast niemand voor mogelijk hield, lijkt Albert Heijn toch te hebben geklaard. De aangekochte korf is bij AH in Nederland warempel duurder dan in AH Brasschaat! In totaal betaalt men voor de 33 artikelen in een Albert Heijn in Nederland 97,70 euro, terwijl ze in België slechts 87,03 euro kosten.

 

Maar liefst 10 artikelen zijn in Brasschaat goedkoper dan in Nederland, en meer dan de helft (17) kost er evenveel. Amper zes producten uit de steekproef zijn duurder in België, en dan nog maar met een minimaal verschil (maximaal 12 cent). De verschillen in het voordeel van de Belgische vestiging zijn vaak groter, al moet gezegd worden dat drie van de vier zéér grote verschillen Belgische bieren zijn (Leffe, Jupiler en vooral Duvel) – en verrassend genoeg ook Gilettemesjes. 

 

Supermarktwatchers hebben nochtans bij hoog en bij laag beweerd dat Albert Heijn in België onmogelijk de Nederlandse prijzen zou kunnen toepassen. Het grootste obstakel zou gevormd worden door de veel hogere personeelskosten in België. Tot 50% van de werkuren zou bij Albert Heijn in Nederland ingevuld worden door jobstudenten, wat in België schier onmogelijk is. Ook de hogere werkgeversbijdragen (RSZ) jagen de personeelskosten flink de hoogte in.

 

Bovend ien is het in Nederland wél mogelijk, en zelfs gebruikelijk, om bepaalde producten zelfs onder de kostprijs aan te bieden. Albert Heijn verkoopt bijvoorbeeld een honderdtal producten met zeer hoge rotatie daarom met verlies, en compenseert dat door op andere koopwaar hogere marges te halen. Een voorbeeld van een dergelijk “compensatie”-product zou overigens Jupiler kunnen zijn. De prijs van een bak bier ligt in Nederland (€11,87) namelijk heel wat hoger dan in AH Brasschaat (€8,25). Voor de Nederlanders heeft Belgisch bier een trendy cachet, dus mag de prijs een stuk naar boven. Hetzelfde geldt overigens voor Leffe en Duvel – maar bizar genoeg niet voor Hoegaarden.  

 

Daarnaast zijn er nog de verschillende btw-tarieven: waar die in België 6% of 21% bedragen, zijn ze in Nederland 6% en 19%. Hoewel producten soms onder andere tarieven kunnen vallen over de grens, wordt aangenomen dat de taxatie over het algemeen licht in het voordeel van Nederland speelt.

 

Bovenstaande vaak gehoorde argumenten doen veronderstellen dat de prijzen van Albert Heijn onmogelijk even laag kunnen zijn in België als in Nederland. De realiteit van de steekproef toont ons echter zwart op wit dat het wel degelijk mogelijk is. Hoe? Enkel AH kent het antwoord. We weten wel dat Albert Heijn in Nederland aankoopt en die prijzen in principe dus kan doorvoeren in België, maar de Nederlandse prijs niet mag volgen op producten die ze op de thuismarkt met verlies verkopen…  Toch merken we voor het leeuwendeel van de producten quasi identieke prijzen op aan weerszijden van de landsgrens, en zo zet AH bijna alle specialisten met de mond vol tanden. 

 

Hier en daar duikt niettemin een verklaring op. Een paar maanden geleden opperde Gino Van Ossel al het vermoeden dat Albert Heijn zware dumpingprijzen zou hanteren in België om zo Delhaize tot een prijzenslag te dwingen in zijn thuisland. Zo zou de Brusselse reus veel minder middelen kunnen vrijmaken voor de strijd om de veel grotere Amerikaanse markt, waar het Albert Heijn allemaal om te doen zou zijn. 

 

Daarnaast kwam vandaag, dankzij het Radio 2-programma Inspecteur Decaluwé, aan het licht dat Albert Heijn zijn prijzen zo scherp houdt dat het naar eigen zeggen geen kortingsbonnen kan aanvaarden. “Onze kortingen zitten al in onze prijzen vervat”, klinkt het daar. Nochtans is het wettelijk verplicht om kortingsbonnen te accepteren, dus valt het te vermoeden dat Albert Heijn zijn prijzen binnenkort zal aanpassen om toch bonnenkortingen te kunnen toepassen. 

 

Jumbo goedkoopste Nederlandse supermarkt

Hoewel we met onze prijsvergelijking konden vaststellen dat Albert Heijn vaak de laagste prijzen in België heeft, kan het deze eer geenszins opstrijken in eigen land. Voor de aangekochte korf is Jumbo ruimschoots de goedkoopste supermarktketen van Nederland.  In 16 van de 33 vergelijkbare gevallen vinden we bij Jumbo de laagste prijzen in zowel Nederland als België – en bijna geen enkele eerste plaats was gedeeld. 

 

Albert Heijn en C100 kunnen in Nederland slechts achterop hinken met respectievelijk zes en vier maal de laagste prijs. Jumbo doet zijn naam van soft discounter daarmee alle eer aan. Chris Opdebeeck van Marketing Map verklaart: “Eigenlijk heeft Albert Heijn de prijzenoorlog in Nederland helemaal niet ingezet. In 2003 was AH zelfs nog 17% duurder dan zijn soft discount-collega’s als Jumbo, en ook nu is dat nog steeds 6%.”

 

Het is voor Belgen dus toch nog interessant de grens over te steken om te gaan winkelen… maar dan in ieder geval niet bij Albert Heijn! De dooddoener dat de voedingsprijzen in Nederland lager liggen dan in België, werd in ons onderzoek bevestigd en door allerlei verklaringen gestaafd. Naar de juiste reden waarom dat bij Albert Heijn andersom is, is het echter vooralsnog gissen…

 

 

<!–*/

/*–>*/

VERGELEKEN PRODUCT Delhaize Colruyt Carrefour Market Delhaize (nationaal) Colruyt (Boom) AH België AH Nederland Jumbo C1000
JUPILER pils krat krat 6000ml 8,77 8,24 8,65 8,77 8,24 8,25 11,87 11,47 11,87
LA VACHE QUI RIT puntjes pak 140g

2,25

1,28 1,28 1,25 1,28
BOURSIN knoflook & fijne kruiden kuip 150g 1,82 1,79 1,89 2,45 1,88 1,80 2,04 1,99 2,04
PRESIDENT Brie Président 60+ stuk 200g 2,29
1,99 2,29 1,98 1,85 1,85 1,80 1,85
DR OETKER Ristorante Pizza Funghi doos 365g 1,79
2,09 2,09 2,08 1,79 1,79 1,85 1,79
FANTA orange regular fles 1,5l 1,29
1,59 1,29
1,30 1,49 1,34 1,49
COCA COLA regular fles 1,5l 1,49
1,49 1,64
1,49 1,49 1,46 1,49
KELLOGG’S Special K doos 375g
3,50 2,99
2,98 2,77 2,77 2,57 2,77
M&M’S pinda zak 260g

2,39 2,51
1,95 1,95 1,89 1,95
MARTINI Vermouth Bianco fles 750ml 4,38 4,35 4,37 4,41 4,35 4,37 4,79 4,49 4,79
BERTOLLI voor de keuken vloeibaar fles 500ml 1,80 1,79 2,19 2,15 2,14 1,80 1,76 1,69 1,76
SPA Reine fles 1,5l 0,64
0,65 0,64
0,65 0,55 0,59 0,61
SPA Orange fles 1,5l

1,55 1,47
1,09 1,09 1,05 1,09
LU Tuc naturel pak 100g
0,61

0,75 0,61 0,61 0,58 0,61
PRINGLES Original bus 165g 1,61
1,79 1,75
1,61 1,49 1,49 1,99
LOTUS speculoospasta regular pot 400g 1,62
2,39 2,39
1,62 1,85 1,77 1,85
ALPRO Soya drink naturel pak 1l 1,08 1,03 1,69 1,69 1,68 1,03 1,03 0,85 0,93
DUVEL blond bier 6-pak pak 1980ml 4,86 4,84 5,15 4,98 5,12 5,12 6,93 6,65 6,93
HOEGAARDEN witbier 6-pak pak 1800ml

5,49 3,74
3,66 3,62 3,45 3,62
COCA COLA regular 12-pak blik pak 1800ml 5,64
4,85 5,99
4,77 4,77 2,59 4,77
GILETTE Fusion mesjes 4 stuks

13,76

13,76 16,99
16,99
NUTELLA hazelnootpasta pot 400g 1,45
1,78 2,05 2,01 1,45 1,72 1,63 1,72
LAY’S Superchips naturel zak 200g

1,15

0,97 0,99 0,94 0,99
SMITHS Doritos Nacho Cheese zak 165g 1,65
1,39 1,65
0,96 0,96 0,91 0,78
DOUWE EGBERTS Senseo regular zak 250g 2,00
3,99 2,00
3,44 3,44 3,29 3,44
BECEL voor de koffie fles 500ml

1,79

1,37 1,37 0,79 1,37
YAKULT regular 7-pak pak 455ml 2,54
2,54 3,45
2,54 2,54 2,44 2,54
DANONE Activia yoghurt muesli naturel tray 500g 1,62
1,87 2,29
1,77 1,77 1,62 1,77
GLORIX bleek original fles 750ml 1,00 1,00
1,29 1,00 1,00 0,96 1,19 1,29
IGLO fishsticks pak 300g

1,74 2,45 3,08 1,74 1,74
1,74
ERU Goudkuipje kuip 100g 0,79
0,79 0,79 0,79 0,69 0,69 0,70 0,69
LEFFE Blond 6-pak pak 1800ml 4,59
4,79 4,83
4,80 5,81 5,59 5,81
RED BULL energy drink 4-pak blik blik 1000ml 2,79 2,76 3,92 3,96 3,26 3,73 3,70 3,48 3,70
Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN