RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

'Rampjaar' eindelijk voorbij, maar wordt 2013 beter?

icon
RetailDossier2 januari, 2013

Rotjaar voor retailers

Anders dan de Belgen, die vooral op zoek gingen naar positieve berichten, kleurt het Nederlandse jaaroverzicht gitzwart. Een golf van faillissementen spoelde over woonwinkels, modezaken gingen kopje onder (of deden dat al eerder, maar kregen in 2012 het definitieve verdict – zoals Landgraaf) en hier en daar legde ook een eeuweling het loodje.

 

Ook anderen ging het niet meteen voor de wind, maar wisten zich op tijd te herpakken: zo is Selexyz intussen opnieuw verrezen als “?” en moest Mitra een reorganisatie doorstaan). Zelfs Nederlandse retail-iconen bleven niet gespaard, ondervond P&C dat zijn Utrechtse vestiging moest opgeven na 130 jaar trouwe dienst.

 

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat 2012 ook een jaar vol negatieve vooruitzichten was: specialisten verwachtten “slachtingen in de winkelstraat“, de sluiting van 30.000 winkels en – voor 2012 én 2013 – “een rampjaar voor de non-food“. Ook in de food zou echter het einde dreigen voor heel wat kleinere ketens.

 

Feestelijkheden en mogelijkheden

Gelukkig is lang niet alles kommer en kwel: hét Nederlandse supermarkticoon, Albert Heijn, werd 125 en vierde dat in stijl, Pronto Wonen mocht wél met mooie cijfers uitpakken en Nederland werd de thuisbasis voor een van de bekendste ketens ter wereld. Daarnaast is er ook Fred & Ginger: de Antwerpenaren haalden in 2012 het nieuws met hun geplande uitbreiding in Nederland en naar het internet.

 

Dat internet is, ook in crisisjaren, wel een bron van enorme groei. Vooral Zalando profiteerde daarvan, met een meubelsite en een outletwinkel, al kan het ook omgekeerd: zo wil webshopketen Coolblue steeds meer fysieke winkels.

 

Nederlandse supermarktketens mikken dan ook volop naar deze nieuwe mogelijkheden: C1000 zei meer te gaan focussen op online en de aankoop van bol.com door Ahold was misschien wel het belangrijkste retailfeit van het jaar in Nederland.

 

Verleiden is alles… of net niet?

Toch is er nog veel werk aan de winkel. Er is namelijk nog heel wat progressiemarge voor Nederlandse webwinkels. Mode blijft bovendien een grote uitdaging voor e-tailers, want zelfs in de verre toekomst zullen fysieke modewinkels het voordeel hebben, meent ING. Een winkelexpert sprak dat echter meteen tegen: dat voordeel geldt volgens haar immers enkel voor ketens die hun klanten genoeg kunnen verleiden.

 

Toch één kleine opmerking daarbij: soms is de beste verleiding gewoon je uiterste best doen om niet te verleiden. De meesters in het genre, de trappisten van Westvleteren, doen vanuit marketing-oogpunt alles om onaantrekkelijk te zijn… maar mochten nu ook in Nederland rekenen op een enorme belangstelling bij een zeer uitzonderlijke verkoopactie bij Sligro.

 

 

We willen jullie als onze trouwe lezers, online én offline, dan ook bedanken voor jullie aandacht, jullie leuke reacties en jullie aanwezigheid op onze evenementen. De voltallige redactie wenst jullie van harte een Gelukkig Nieuwjaar en hoopt jullie ook dit jaar weer te kunnen voorzien van veel – en vooral goed – nieuws uit de retailwereld.

Meer RetailDossier
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN