RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Retailers blijven zuchten onder dalende consumptie… of niet?

icon
RetailDossier24 januari, 2014

Optimisme versus pessimisme

Wie heeft er nou gelijk? De optimisten van het CBS verklaren in een persbericht dat de groei van 0,2 procent in de huishoudelijke bestedingen (gemeten in november 2013 en vergeleken met november 2012) weliswaar minimaal is, maar wél de eerste toename is van de consumptie in bijna tweeëneenhalf jaar.

 

Voor de pessimisten van ABN Amro is dit niet meer dan een verloren zwaluw die bepaald geen economische lente aankondigt. De bankiers meten een veel grotere periode en stellen dat sinds half 2008 de consumptieve uitgaven van huishoudens zijn afgenomen. Met alle gevolgen vandien voor de retail, waarvan het volume sinds 2008 gemiddeld met 13 procent daalde en in sommige sectoren met bijna 40 procent.

Een kwestie van termijn

In dat licht bezien, zet je niet meteen de champagne koud, maar elke lange reis begint met een eerste stap. Het verschil tussen optimisme en pessimisme is puur een kwestie van termijn. Zo is het frappant dat het optimisme van het CBS gekoppeld is aan een toegenomen besteding aan duurzame goederen: deze categorie noteerde een plus van 4,6 procent ten opzichte van november 2012.

 

In november 2013 kochten consumenten volgens het CBS immers vooral meer auto’s, kleding en schoenen dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat deden ze zelfs in die mate dat het totaal van de bestedingen voor het eerst weer eens een plus noteerde. Dit moet toch een hoopvol signaal zijn, want juist de uitgaven aan deze duurzame goederen hebben zo enorm onder druk gestaan.

 

“De daling van de vrije consumptie is het meest zichtbaar in de bestedingen aan duurzame goederen”, schrijft ABN Amro over de periode sinds 2008. “Hieronder vallen onder andere uitgaven aan kleding, consumentenelektronica en huishoudelijke artikelen. Zaken waarvan, juist vanwege hun duurzame karakter, een eventuele aankoop vaak kan worden uitgesteld wanneer de financiële ruimte voor vrije uitgaven minder wordt.”

Niet consumeren, maar aflossen

De ruimte voor vrije uitgaven heeft volgens de bank enorm te lijden gehad onder dalende lonen en stijgende pensioenpremies, die in combinatie met lastenverzwaringen het besteedbare inkomen drukten. Verder daalden de huizenprijzen en de aandelenkoersen in de jaren na 2008, zodat de vaste lasten voor wonen, energie en verzekeringen extra zwaar wegen. Juist daar gaat de consument maatregelen nemen om het eigen huishoudboekje weer op orde te brengen, zo stelt ABN Amro.

 

Het draait dus niet meer om consumeren, maar om aflossen. Dat zit zó diep dat er zelfs sprake lijkt van een mentaliteitsverandering van de toch al als zuinig bekendstaande Nederlander. “Tot 2009 werd schuld als gangbaar middel gezien om consumptieve uitgaven mee te bekostigen, bijvoorbeeld door de overwaarde op huizen te verzilveren via consumptief te besteden hypotheken”, schrijft de bank. “Inmiddels heeft de crisis en de dalende huizenprijzen ervoor gezorgd dat er anders tegen schuld wordt aangekeken.”

 

Een hoopvol signaal

Dat er in november 2013 dan toch meer aan duurzame consumptiegoederen is besteed, kan op een kentering wijzen. Het positieve signaal wordt in elk geval dankbaar overgenomen door de media. Is he ook echt een hoopvol signaal voor de toekomst?

 

Het CBS tempert het eigen optimisme alvast door te stellen dat de consumptieradar voor januari 2014 net zo ongunstig is als in december 2013, terwijl ABN Amro voor dit jaar nog steeds druk op de consumptieve bestedingen verwacht vanwege stijgende vaste lasten. Pas in 2015 verwacht de bank een licht herstel van de consumptie, met een “zeer bescheiden” 0,3 procent. Al is dat toch een tiende procentpunt meer dan de maandelijkse consumptiestijging waarvoor het CBS nu de vlag uitsteekt.

 

Het duurt volgens ABN Amro ook nog tot 2015 voordat de retail iets zal merken van het herstel, en dan nog zal dat effect uiterst bescheiden zijn: een half procent groei, meent de bank. De relatief hoge particuliere schulden die de Nederlandse huishoudens met zich meetorsen, blijven een molensteen om de nek. Het kan zelfs leiden tot een nieuwe neerwaartse spiraal: de consumenten kunnen weer gaan remmen op de bestedingen, waardoor de detailhandel opnieuw te maken krijgt met dalende bestedingen, verlies aan werkgelegenheid en meer failissementen.

 

Onorthodoxe maatregelen

Vandaar dat de overheid “onorthodoxe maatregelen” moet nemen, zo adviseert de bank. Niets doen en vertrouwen op de markt leidt ertoe dat er tot zeker 2018 druk zal blijven op de particuliere bestedingen, wat ook de retail en de horeca zal treffen. Actief beleid, bijvoorbeeld om mensen te stimuleren om hun hypotheekschulden versneld af te lossen, brengt bij grote groepen mensen de koopkracht daarentegen versneld weer op peil.

 

De zwaluw die ABN Amro ziet vliegen is de verlaging van de pensioenpremies die het grootste pensioenfonds van Nederland – het ambtenarenfonds ABP – aankondigde. Wanneer deed het ABP dit ook alweer? Juist, in november 2013. Wie weet is dit achteraf bezien wel de maand geweest waarin alles begon te veranderen. Daar kunnen de pessimisten en optimisten van vandaag het dan van harte over eens zijn.

Meer RetailDossier
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN