RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Retailers zijn de nieuwe wereldheersers volgens prof. Rodney Fitch

icon
RetailDossier3 november, 2011


De opkomst van de retailmacht

Op het Delftse symposium zal Rodney Fitch met enkele experten de gevolgen exploreren van veranderingen in de retail in de huidige en nabije toekomst. Zo zal de eerste spreker het hebben over nieuwe markten en nieuwe consumenten, terwijl de tweede spreker meer vertelt over nieuwe technologie en nieuwe kanalen. Het derde onderdeel van het seminarie handelt over nieuw design en nieuwe designers.

Dat alles wordt echter in een breder sociaal, economisch en historisch kader geplaatst in de inaugurale rede (The Ascent of Shopping) van professor Fitch zelf. Centrale vragen zijn daar hoe we tot het winkellandschap zijn gekomen dat we vandaag hebben en wat de bredere rol is van winkelen in de samenleving. “En ik kom daarbij tot een aantal controversiële en onverwachte conclusies en bedenkingen”, bevestigt de Brit zijn imago van begenadigd provocateur meteen.

Shoppen als levensdoel

consumentenR.F.: “Ik hoor de mensen nu al huiveren, maar ik meen echt dat winkelen belangrijker is voor de mens dan bijvoorbeeld moleculaire wetenschappen. Volgens mij is de zin van het leven namelijk shoppen! Mensen vinden winkelen werkelijk belangrijker dan eender welke andere activiteit. Enkel dingen als eten en slapen zijn een hogere prioriteit. En ze vinden winkelen niet alleen belangrijk omdat het nu eenmaal een noodzaak is, zoals boodschappen doen om te kunnen eten. Nee, het gaat om hoe ze winkelen inzetten om hun persoonlijke en zelfs nationale identiteit te vormen.”

Winkelen zou de nationale identiteit vormgeven?

R.F.: “Ja. Veel naties – niet allemaal, maar wel erg veel – zien retail als een zeer belangrijk bestanddeel van de nationale identiteit. Dubai is daar een uitmuntend voorbeeld van, maar het gaat nog veel verder terug in de tijd. Voor Dubai waren er plaatsen als Venetië en Constantinopel die hun identiteit dankten aan wat je anachronistisch retail kunt noemen. Mensen kwamen van alle windstreken om daar te gaan ‘shoppen’.

Als je kijkt naar de geschiedenis van het winkelen, wordt duidelijk dat de innovatieve kracht daarvan één van de redenen is waarom retail zo belangrijk is. De meeste mensen denken bij innovatie aan mensen op de maan krijgen, maar de technologische en commerciële innovatie in de retail is eigenlijk ook fenomenaal. Veel van de huidige bouwtechnieken werden bijvoorbeeld eerst toegepast in de retail. Shoppen is echt een stuwende kracht voor innovatie.

Kijk maar naar de heropbouw en vernieuwing van binnensteden: de regeneratie van steden wordt niet gedreven door de woonproblematiek of door industrie, wel door retail. De politiek van de nationale identiteit wordt tegenwoordig – met succes – gedreven door shopping!”

Retailers zijn tegenwoordig dan ook machtiger dan politici, volgens u.

R.F.: “Eind 2008 heb ik een klein onderzoek gevoerd naar één van de meest fundamentele aspecten van retail, namelijk vertrouwen. In Groot-Brittannië heb ik gemeten welke instituten het publiek het meest vertrouwt. Dat kon gaan van het instituut Kerk over politici tot bedrijven en beroemdheden.

TescoWel, daaruit bleek dat de Britse supermarktketen Tesco volgens de bevolking het meest vertrouwenswaardige instituut in Groot-Brittannië is! Van de achttien meest vertrouwde instanties waren de top vier zelfs allemaal Britse retailers. Het minst vertrouwde instituut was daarentegen de Britse premier. Dus ja, ik durf met zekerheid zeggen dat retailmerken machtiger zijn dan politici.

Het is omdat de mensen geloven dat een winkel er altijd is voor hen. Pas op, het gaat hier wel expliciet over retailmerken. Voor andere merken ligt het nog anders. Consumenten geloven meer in retailmerken dan in eender welk ander type merk. Omdat Tesco dichter bij de mensen staat dan bijvoorbeeld Unilever. Bij Tesco zie ik het Unileverproduct in vergelijking met andere producten, je ziet de verschillende mogelijkheden en keuzes. Dat is wat vertrouwen inboezemt, want de retailer lijkt voor de consument te werken, terwijl Unilever voor zichzelf lijkt te werken.

De mens is tegenwoordig een burger-consument: hij is niet langer enkel een inwoner van een staat, zijn rol als consument maakt evenveel deel uit van zijn identiteit. Retailers zijn beter dan gelijk welke andere instantie tegemoetgekomen aan de veranderende noden en behoeften van de bevolking. En dat voordeel moet nu vastgehouden worden door verder mee te evolueren met de technologie.”

Maar u gaat nog verder, door te zeggen dat “retailmerken de wereld zullen koloniseren”.

R.F.: “Zo stellig geloof ik in het belang van retail. Daar zijn verschillende redenen voor. Als je een retailmagazine openslaat, lees je in elke kop dat weer een merk zijn honderdste winkel in China opent, of een ander merk vijfhonderd winkelpunten in Brazilië ambieert.

Veel mensen zakt het hart in de schoenen bij dergelijke berichten, omdat ze het idee verafschuwen dat overal ter wereld als hetzelfde zal zijn. En eerlijk gezegd moeten we ons daar inderdaad zorgen over maken. We willen niet dat wereld zich volledig homogeniseert.

MNike logoaar van de andere kant moeten we ook aanvaarden dat het retaillandschap voor 70% identiek is overal ter wereld. Dat is zo omdat de receptoren in onze hersenen overal ter wereld dezelfde zijn. Een Chinees of een Nederlander percipieert de boodschappen van Nike op dezelfde manier. Als Nike een vinkje tekent en zegt ‘Just do it’, verstaan zowel Chinezen als Britten en Argentijnen wat er wordt bedoeld.

Ten tweede zijn er universele menselijke factoren. We zijn overal ter wereld zo goed als even groot. Ons visueel bereik is dus ook overal gelijk: alle mensen zien ongeveer hetzelfde. In de supermarkt zien we allemaal maximum drie meter voor ons uit. Als je dus een supermarkt bouwt, heeft het absoluut geen zin om dingen tien meter ver uit elkaar te zetten of rekken van zes meter hoog te bouwen. Waar ook ter wereld.

De sleutel tot succes ligt echter in die andere 30%; daarmee kan een retailer zich onderscheiden. Zo weet een sterk Brits merk bijvoorbeeld weet exact hoe hij zijn markt moet aanspreken, maar werkt dat niet door het te kopiëren en te plakken in China.”

Iedereen zoekt natuurlijk net die sleutels tot succes. Kunt u ze ons vertellen?

R.F.: “In shopperieder geval niet prijs. Zoals ik vaker placht te zeggen: Er kan er maar één de goedkoopste zijn, de rest moet iets anders verzinnen. Al liggen de kaarten ondertussen wel wat moeilijker dan toen ik dat voor het eerst zei in 1984. Toen was de oplossing duidelijk: de rest moest zorgen voor sterk design.

Vandaag is design daarentegen slechts één van de dingen die je moét doen. In de afgelopen kwarteeuw is de consument-burger design als vanzelfsprekend gaan beschouwen. Niks dat niet mooi is, zal zelfs maar overwogen worden, tenzij het het absoluut goedkoopste is. Alleen onder die strikte voorwaarde gaan we een lelijke winkel binnen.

Tegenwoordig is de consument veel bewuster, maar ook eclectischer. Daarmee bedoel ik dat de klant heel wat minder merkengetrouw is. Daarom heeft hij er geen enkel probleem mee de allergoedkoopste koelkast te kopen in de lelijkste winkel denkbaar, eerder dan een standaardkoelkast in een mooie winkel.”

Toch blijft het idee van shoppen als levensdoel bepaald schokkend.

R.F.: “Mensen beschouwen shoppen als bijzonder belangrijk voor hun persoonlijk welzijn. Dat weet ik uit eigen onderzoek. Shoppen is de afgelopen twintig jaar altijd en quasi overal ter wereld bij de top vier van belangrijkste determinanten van persoonlijk welzijn geweest, zo blijkt uit peilingen. Het is veel belangrijker voor mensen dan op vakantie gaan, of dan politiek. Daarom is shoppen de zin van het leven. Wie dat beseft, ziet echter ook wat voor enorme uitdagingen dat met zich meebrengt.”

Uitdagingen die op het symposium op 30 november aan bod komen?

WinkelcentrumR.F.: “Jazeker. Het symposium zal worden bijgewoond door een internationale delegatie van belangrijke spelers uit de retail en de industrie. Zo hebben al CEO’s van enkele van de grootste retailconcerns uit Groot-Brittannië en Duitsland toegezegd, maar ook vanuit België zijn sectorgenoten van harte welkom. Het wordt een boeiend treffen tussen de retailsector en de academische wereld.

Tussen het seminarie en mijn inaugurale rede hebben we overigens ook nog doorlopend een expositie opgesteld met enerzijds de beste ontwerpen van onze studenten en anderzijds de keuze van twintig vooraanstaande figuren uit de sector van wat voor hen het meest originele en tekenende retailervaring was van de voorbije 120 jaar. Zo combineren we een terugblik naar het verleden met een open en creatieve blik naar de toekomst.”

Meer RetailDossier
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN